صنعت پوشاک به کپی‌کاری مبتلاست
دوشنبه 5 بهمن 1394 بازدید: 2392

 به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، عبدالمجید شریف زاده - دبیر کمیته علمی و دانشگاهی پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر - با اشاره به محور‌های عمده فعالیت کمیته علمی و دانشگاهی جشنواره مد و لباس فجر گفت: فعالیت اصلی بخش علمی جشنواره شامل نشست‌ها (تخصصی)، کارگاهها و همایش‌ها است. همایش اصلی ‌کمیته علمی و دانشگاهی جشنواره مد و لباس فجر، خرداد ماه سال آینده برگزار می‌شود ؛ چراکه قصد نداشتیم جشنواره حالتی سطحی پیدا کند و باید به نحوی برنامه ریزی می‌کردیم که پژوهش در حوزه مد و لباس در بدنه جشنواره استمرار داشته باشد، به همین منظور تصمیم گرفتیم کنفرانس مستقلی برگزار کنیم، تا علاقه‌مندان مقالات خود را در بازه زمانی طولانیتر و در نتیجه با فراغ بال بیشتری ارسال کنند. به همین سبب مهلت ارسال آثار را تا خرداد به تاخیر انداختیم.

دبیر ‌کمیته علمی و دانشگاهی جشنواره مد ولباس فجر در ادامه در خصوص تغییرات ‌کمیته علمی و دانشگاهی جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نسبت به سال گذشته خاطر نشان کرد: امسال نگاه ما به مباحث علمی متمرکز شده است؛ چراکه قصد داریم ارتباط نزدیکی را بین محققین، طراحان دانشگاهی و حوزه علمیه فراهم کنیم؛ تا به این طریق بتوانیم از توان تولید هنرمندان داخلی استفاده کنیم . متاسفانه مدتهاست که تولیدات ما ‌تنها به کپی از برندهای خارجی بدل شده است به همین دلیل تولید‌کنندگان رفته رفته حذف می‌شوند . ازین رو سعی داریم ارتباط بیشتری بین محققان و هنرمندان داخلی با تولیدکنندگان برقرار کنیم تا بهتر بتوانیم از فضای علمی و هنری برای گسترش صنعت مد و لباس استفاده کنیم.

شریف زاده در پاسخ به این سوال که جشنواره تا چه حد به صنعت مد و لباس کمک می‌کند گفت: به هر حال برگزاری جشنواره تاثیر به سزایی در معرفی صنعت مد و لباس کشور دارد ، خوشبختانه این موضوع هم در کشور ما کماکان جایگاه خود را یافته است . امروزه طراحان و هنر مندان متعددی در حوزه مد و لباس به خوبی فعالیت می‌کنند و به سمت کپی از برند‌های خارجی نمی‌روند . علاوه بر این؛ جشنواره مد و لباس به فرهنگ ایرانی واسلامی تأکید دارد و این رویکرد فضایی ویژه را برای معرفی طراحان ایجاد می‌کند . به هر حال؛ امیدوارم جشنواره و به ویژه پژوهش و نشست های تخصصی تاثیر مثبتی بر تولیدات داخلی داشته باشد.

وی با ابراز تاسف از تبدیل صنعت پوشاک به کارخانه تکثیر آثار خارجی، افزود: تصمیم ما برای دوره‌های آینده این است که ارتباط بین تولیدکنندگان و طراحان را بیشتر کنیم . مهم ترین نکته این است که تولید کنندگان ما از توان داخلی در تولید مقفول مانده‌اند به همین منظور اگر بتوانیم با تولید کنندگان ارتباط خوبی برقرار کنیم قطعا می توانیم آثار با کیفیتی ارائه کنیم. متاسفانه در حال حاضر در شرایطی قرار گرفته ایم که تولید کنندگان ما ‌تنها از برند‌های خارجی کپی می‌کنند به همین سبب می‌توان گفت که از صنعت مد در جهان فاصله گرفته‌ایم.

دبیر ‌کمیته علمی گفت: جشنواره پیش از این تبدیل به جشنواره فروش محصولات تولیدکنندگان داخلی شده بود در صورتی که هدف از برگزاری جشنواره نشان دادن آثار تولید کنندگان است تا ارتباط نزدیکی بین طراحان و تولید کنندگان برقرار شود. در حقیقت جشنواره باید محلی برای عرضه آثار متناسب با جامعه باشد تا تولید کنندگان جایگاه درست خود را پیدا کنند.

به جشنواره‌های خارجی نمی توان وابسته بود

دبیر کمیته اصناف، اتحادیه‌ها و انجمن‌های پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با اشاره به این که جشنواره امسال مسیر خوبی را سپری کرده است، گفت: ما نمی‌توانیم به جشنواره‌هایی که در کشور‌های دنیا برگزار می‌شوند وابسته شویم.

به گزارش ایسنا، ابولقاسم شیرازی با اشاره به جایگاه جشنواره مد ولباس فجر در صنعت مد و لباس کشور گفت: طبیعتاً جایگاه جشنواره فجر نوظهور است و آنچه نیاز این صنعت است دیرین. البته ما نمی‌توانیم به جشنواره‌هایی که بیش از نیم قرن در کشور‌های دنیا برگزار می‌شوند وابسته شویم اما به تجربیات آن‌ها نیازمندیم. به باور من باید به اینکه امسال مسیر خوبی را سپری کرده ایم، امیدوار باشیم .

دبیر کمیته اصناف، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها درباره حضور کمیته اصناف در پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر بیان کرد: با توجه به اینکه موضوع نمایشگاه« مد ولباس» است اصناف و واحد‌های صنفی در بخش‌های مختلفی که در صنعت مد اثر‌گذارند و محصولاتشان در چرخه مد موثر است صاحب نقش هستند، در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. طبیعتا ملاک انتخاب و به کار گیری آنها در چرخه مد است، به ویژه کسانی که محصول نهایی مد را تولید می‌کنند .

شیرازی درباره فعالیت‌های کمیته اصناف و انجمن‌ها توضیح داد: امسال نسبت به سال‌های دیگر تفاوت‌هایی در جشنواره و متعاقب آن کمیته اصناف صورت گرفته است همانطور که می‌دانید امسال همکاری 22 اتحادیه صنفی را شاهد هستیم که ملحقات پوشاک را در بر می‌گیرد و هم چنین برای برپایی نمایشگاه جشنواره مد و لباس سالن‌های درجه یک نمایشگاه بین الملل را در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: در جشنواره امسال ما از روسای کلیه اتحادیه‌ها درخواست کردیم با این جشنواره همکاری داشته باشند تا بتوانیم محصولات و تولیدات مرغوب ایرانی و همچنین شرایط تولید کنندگان را با نمایش این حقیقت که در چه شرایطی قرار دارند و چه زحماتی را در دوران تحریم متحمل شده‌اند ؛ را معرفی کنیم .

دبیر کمیته اصناف و انجمن‌ها در پاسخ به این سوال که این جشنواره تا چه اندازه به صنعت مد و لباس کشور کمک می‌کند، اظهار کرد: طبیعتاً فرایندهای صنعت مد هم در بخشی که به چرخه تولید و طراحی مربوط می‌شود و هم بخشی که به چرخه نظام عرضه مرتبط است و در واقع به نظام سیاست گذاری حاکمیتی نزدیک می‌شود نیاز به بازیابی مطالعه دقیق وبررسی ظرفیت‌ها دارد.

وی افزود: وقتی که مسیری را هدف گذاری می‌کنیم حداقل سالی یک بار باید این هدف گذاری‌ها برنامه ریزی شده را بررسی کنیم و زمینه‌ی برنامه‌ریزی‌های بهتر برای سال‌های بعد را فراهم کنیم. جشنواره‌هایی مثل مد و لباس فجر، جایگاه شاخص و بستر مناسبی برای مطالعه ظرفیت‌ها و برقراری ارتباطاتی که بین صنعتگران بخش‌های مختلف برقرار می‌شود را فراهم می کنند و همچنین پیام‌های جدی را برای مدیریت کلان کشور در بردارند تا بتواند در سیاست گذاری‌ها، مستمرتر عمل کنند .

دبیر کمیته اصناف و انجمن‌ها در ادامه عنوان کرد: طبیعتا تغییرات سال آینده را باید در زمان خودش برنامه‌ریزی کرد اما بخشی از برنامه‌هایی که اتاق اصناف ایران برای برگزاری این جشنواره داشته با محدودیت‌های اجرایی مواجه شده و زمانی هم برای برنامه‌ریزی‌های آن وجود نداشته است؛ در مجموع آنچه می‌توان گفت این است که ما در جشنواره امسال ایده‌های مشخصی برای حوزه رقابتی در بخش طراحی و تولید در ذهنمان داشتیم و مایل بودیم تا آنها را به مرحله اجرا برسانیم که به دلیل فرصت محدود به مرحله اجرا نرسید. از این حیث بخشی از موضوعات برای سال آینده مشخص است. اتاق فکر جشنواره ششم از پایان نمایشگاه شروع به کار خواهد کرد اما برای فرآیند نهایی تا پایان خرداد ماه باید منتظر باشیم تا به جمع بندی‌ها برسیم .

شیرازی درباره انتخاب اعضای کمیته اصناف و انجمن‌ها در پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر گفت: این کمیته از روسای 22 اتحادیه مرتبط که در برگزاری نمایشگاه فعال هستند؛ تشکیل شده است که شامل معاون فرهنگی اتاق اصناف ایران ، تیم مشاورین اتحادیه پوشاک و بعضی از مجموعه‌های دیگر که در اتحادیه صنف پوشاک تهران و در حوزه‌های مختلف مشاور هستند؛ اعضای اصلی اصناف مد و لباس تشکیل شده است.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر از هجدهم تا بیست و سوم اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir