به افتخار گام های پر شتاب؛ اخبار چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی
شنبه 25 تیر 1401 بازدید: 727

به افتخار گام های پر شتاب؛ اخبار چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی

روابط عمومی واحد هنر در نظر دارد در ادامه، سیر زمانی اخبار و رویدادهای مرتبط با گرامیداشت چهل و دومین سالگرد تشکیل نهاد جهاد دانشگاهی در سال 1401 را مستند نماید.

+چهارشنبه 5 مرداد 1401: آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور، در آستانه چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی با حضور در پژوهشگاه رویان ضمن ملاقات با مدیران و پژوهشگران این نهاد، با فعالیت های جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف آشنا شد.

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی رییس جهاددانشگاهی پیش از سخنان رییس جمهور در این مراسم گفت: رویان به‌عنوان یکی از پژوهشگاه‌های موفق جهاددانشگاهی، نمونه‌ای از چندین مجموعه دیگر در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و امنیت غذایی، فرهنگ و حوزه‌های اجتماعی در این نهاد است.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه امروز که دولت عزم جدی در جهاد اقتصادی، اصلاح ساختارهای مالی و بودجه، توسعه اشتغال و امیدآفرینی با گفتمان انقلاب اسلامی دارد، جهاددانشگاهی نیز خود را به‌صورت کامل و تام یکی از خدمتگزاران و وظیفه مندان عرصه خدمت به مردم و دولت می‌داند تاکید کرد: در این مسیر آماده پذیرش مسئولیت‌ها و مأموریت‌های بزرگ ملی متناسب با توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود در هر حوزه است.

وی با بیان اینکه امروز یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های مبارزه با دشمن، جبهه حفظ و حمایت از نخبگان کشور است ادامه داد: استعدادها، ظرفیت‌ها ، هسته‌ها ، مجموعه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان از بزرگ‌ترین سرمایه‌های کشور هستند که جهاددانشگاهی بزرگ‌ترین وظیفه جهادی خود را حفظ این سرمایه ملی می‌داند. عموم نخبگان کشور وقتی به احساس معنایت، مفید بودن و تأثیرگذار بودن می‌رسند، پر امید و هیجان تلاش می‌کنند که احساس کنند در حل مسائل بزرگش و برداشتن باری از بارهای کشور سهم و شرکت دارند.

سخنرانی رییس جهاد دانشگاهی  ذر ملاقات رییس جمهور با مدیران و پزوهشگران جهاد دانشگاهی

 بعد از آن آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور سخنرانی کرد و گفت: بر نقش امیدآفرین مجموعه جهاددانشگاهی در کشور تاکید کرد و این نهاد را مولود انقلاب اسلامی و منشأ خدمات علمی ارزشمند برای کشور دانست.

دکتر آیت‌الله رئیسی با استقبال از شعار چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی گفت: به‌درستی جهاددانشگاهی زیست‌بوم نخبگان ایران نامیده شده است و این نهاد باید زیست‌بوم نخبگان ایران باشد.
رییس جمهوربا تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی و تلاش برای بازگشت نخبگان به کشور و حمایت جدی دولت از این روند، افزود: افزود: جهاددانشگاهی پیشتاز و پیشران اقتصاد دانش‌بنیان و از مهم‌ترین نقش‌آفرینان در زیست‌بوم نوآوری کشور است که می‌تواند با برنامه‌ریزی درست و کنشگری حساب‌شده، زمینه را برای مهاجرت معکوس و بازگشت نخبگان به کشور را فراهم کند.

سخنرانی رییس جمهور  ذر ملاقات با مدیران و پزوهشگران جهاد دانشگاهی در آستانه چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی

 

+سه شنبه 4 مرداد 1401: مراسم گرامیداشت چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی با حضور دکتر دهقانی فیروزآبادی رییس جهاد دانشگاهی، معاونان، مدیران و روسای واحدهای سازمانی، مدعوین و عوامل برگزار کننده مراسم؛ در سالن همایش های دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

پس از پخش سرود ملی، تلاوت آیاتی از کلام وحی و سرود جهاد دانشگاهی، دکتر عیسی علیزاده معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی ضمن تشریح فرایند انتخاب جهادگران نمونه سال جاری و با اشاره به معرفی 284 نفر در سطح کشور گفت: در نهایت با توجه به محدودیت های موجود 35 نفر به عنوان جهادگر نمونه کشور انتخاب شدند.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به اینکه در حال تدوین برنامه هفتم توسعه جهاد دانشگاهی هستیم گفت: متناسب با دولت سیزدهم برنامه ششم را طراحی کرده ایم و از واحدهای جهاد دانشگاهی خواسته شده در مورد اهداف فرابخشی، برنامه ها و ... پیشنهادها و طرح های خود را اعلام کنند. تاکنون بخشی از پیشنهادها دریافت شده و همکاران جهاد تا پایان مرداد ماه فرصت دارند برنامه ها و نظرات خود را اعلام کنند.

سپس دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی رییس جهاددانشگاهی به عنوان سخنران در جایگاه حضور یافت. ایشان با بیان اینکه امسال به دلیل قرار گرفتن 16 مرداد ماه در دهه اول ماه محرم و تقارن آن با روز تاسوعای حسینی(ع)، این مراسم زودتر از موعد مقرر برگزار شد، ضمن تبریک سالروز تشکیل جهاددانشگاهی گفت: پس از انقلاب اسلامی، کارِ گروهی در حوزه علم توسط جهاددانشگاهی معنا گرفت‌. این نهاد توانسته است الگوی مناسب در حوزه فناوری، نوآوری و اندیشه باشد. این نهاد به نحوی عمل کرده است که یک الگوی مناسب در حوزه علم نافع باشد.

وی با بیان این که در سال‌های اولیه انقلاب، جهاددانشگاهی با موقعیت‌شناسی به موقع نیازها را شناسایی و برای رفع آنها اقدام می‌کرد و به الگوی علمی و کاربردی نافع برای کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شد، اظهار کرد: سوال مهمی که باید همیشه به آن توجه داشته باشیم این است که حرکت جهاددانشگاهی و این کلمه چه تفاوت محتوایی و فرهنگی با سایر حرکت‌ها دارد. بنابراین اگر به این سوال درست جواب ندهیم بعضاً اشکالات هویتی پیدا می‌کنیم و اگر تفاوت هویتی جهاددانشگاهی را درست نشناسیم با سایر نهادهایی که مأموریت‌های مشترکی با ما دارند ممکن است دچار موازی کاری شویم.

رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر این که در جهاددانشگاهی دو کلمه مفهوم جهاد و مفهوم دانشگاه را پررنگ کرده‌ایم، به تشریح ویژگی‌های کار جهادی پرداخت و گفت: جهاددانشگاهی سه ویژگی شاخص دارد. هر حرکتی جهاد نیست. به هر تلاشی جهاد نمی‌گویند؛ کار جهادی خستگی ناپذیر و پر تلاش است. ویژگی دیگر از خودگذشتگی و ایثار داشتن است. حرکت پر تلاش خستگی ناپذیری که برای خود انجام می‌دهیم جهاد نیست بلکه حرکت پر تلاش خستگی ناپذیری که با ایثار انجام می دهیم جهاد است. در جهاددانشگاهی باید ایثار به شکل جدی دیده شده باشد. اینکه در کلام می‌گوییم کسی که برای خانواده تلاش می‌کند مثل مجاهدت در راه خداست به همین معناست.

دکتر دهقانی‌فیروزآبادی ویژگی دیگر جهاددانشگاهی که رهبر معظم انقلاب نیز بدان اشاره و تأکید دارند را اینگونه تحلیل کرد و گفت: جهاد فقط در برابر یک دشمن و مانع معنا پیدا می‌کند. جایی که پول، کار، رفاه و... وجود دارد جهاد معنا ندارد. اگر قرار است کار جهادی کنیم، قطعاً پر از سختی، گرفتاری و درد و رنج است، اما نتیجه این است که یک کار بزرگ به مردم تحویل داده شود. اگر این سه ویژگی در کنار حرکت به خاطر خدا صورت گیرد، که جامعه نیز اکنون به شدت به آن نیاز دارد، اتفاق‌های مبارکی رخ خواهد داد. توجه به این موضوع باید مورد توجه من، معاونان و سایر جهادگران قرار گیرد. هنگامی که رضای خدا مورد توجه باشد، تحمل سختی‌ها سهل می‌شود.

وی تصریح کرد: توجه به خدا کمک ‌می‌کند در اقدامات مختلف موفق باشیم. حرکت برای خدا بسیار ساده است و حتی آسان‌تر از کار برای هر بشری است؛ جهادگر نمونه، جهادگری است که در تلاشگری از همه پیش است، در کار ایثارگرانه و از خودگذشتگی، کار برای خدا و در مبارزه کردن برای رسیدن به اهداف و برداشتن موانع از همه جلوتر است. اگر هرکدام از جهادگران به این موارد توجه کنند، جهادگر برتر می‌شوند. من دست چنین افرادی را می‌بوسم.

رییس جهاددانشگاهی به مساله دانشگاهی بودن جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: در انقلاب مفاهیمی از جهاد گسترش پیدا کرد. برای مثال جهاد سازندگی، جهاد کشاورزی و... . یکی از مقدس‌ترین مفاهیمی که همیشه مورد توجه رهبر انقلاب بوده و به طور خاص حمایت شده جهادانشگاهی است.

وی ادامه داد: در اینکه مفهوم دانشگاه را به مفهوم جهاد وصل کنیم، دانشگاه صرفا یک مکان فیزیکی و آموزشی نیست بلکه دانشگاه به عنوان هویت علم، فرهنگ، نوآوری و خدمات جدید و زیست بوم نخبگان کشور مطرح است؛ بنابراین وقتی در مورد جهاددانشگاهی حرف می‌زنیم باید بتوانیم در این سازمان و سیستم نظامی را برپا کنیم که بتواند یک زیست بوم و محلی برای زندگی و رشد و نمو تمام نخبگانی که به کشور علاقه دارند، باشد؛ نخبگانی که حاضرند با حرکت خستگی ناپذیر و جهادی و مبارزه با دشمن در مسیر خدا به رشد کشور کمک کنند.

دکتر دهقانی فیروزآبادی اظهار کرد: شرایط باید به نحوی باشد که حضور افتخاری، عضویت، مهمان شدن در جهاددانشگاهی برای اهالی دانشگاه‌های ایران و نخبگان کشورهای دیگر یک آرزو باشد.

دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی رییس جهاد دانشگاهی

 

در انتهای این مراسم با حضور دکتر دهقانی فیروزآبادی رییس، معاونان و مدیران ارشد جهاد دانشگاهی جهادگران نمونه کشوری سال 1401 معرفی و با اهداء لوح یادبود از آن ها تقدیر شد.

معرفی جهادگران نمنونه جهاد دانشگاهی در مراسم گرامیداشت چهل و دومین سالگرد تشکیل این نهاد

 

+یکشنبه 2 مرداد 1401: به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، مراسم گرامیداشت چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی و تقدیر از جهادگران نمونه این نهاد با حضور دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی رییس جهاددانشگاهی روز سه شنبه 4 مردادماه ساعت 8 تا 10:30 در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می شود.

در برنامه‌ امسال گرامیداشت سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی که به دلیل قرار گرفتن 16 مرداد ماه در دهه اول ماه محرم و تقارن آن با روز تاسوعای حسینی (ع)، زودتر از موعد مقرر برگزار می‌شود، رییس جهاددانشگاهی پیرامون جدید‌ترین برنامه‌های این نهاد برای ایجاد زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران سخنرانی خواهد کرد و در ادامه فرآیند انتخاب جهادگران نمونه امسال توسط معاون هماهنگی و امور مجلس تشریح می‌شود.

 

این مراسم به صورت زنده از طریق سایت و صفحه اینستاگرام جهاددانشگاهی پخش می‌شود.

 

+شنبه 25 تیر 1401: روابط عمومی جهاد دانشگاهی سخنان رهبر انقلاب در بازدید تاریخی از پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی را بازنشر نمود.

رهبر معظم انقلاب در 25 تیرماه سال 1386 ، چند ماه پس از تولد رویانا، نخستین حیوان شبیه‌سازی‌شده خاورمیانه از پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی بازدید کردند و هدف از حضور در پژوهشکده رویان را اقدامی نمادین به‌منظور تجلیل از حرکت علمی عظیم و گسترده جاری در کشور و قدردانی از همه محققان و دانشمندان ، به‌ویژه محققان پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی بیان فرمودند.

جهاددانشگاهی حرفِ گزین و برتر را به میدان بیاورد / بازدید رهبر انقلاب از پژوهشگاه رویان سال 1386
 

+جمعه 24 تیر 1401: روابط عموم جهاد دانشگاهی در آستانه سالروز بازدید تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی از پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در 25 تیرماه 1386 و با تاکید بر شعار سال «جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران» در قالب مقاله ای، بخشی از زندگی ارزشمند و جهادی مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی بنیانگذار موسسه رویان را روایت نمود.

مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی از آن دست افرادی است که زندگی‌اش می‌تواند برای همه به‌ویژه جوانان الگو باشد. عمر کوتاه اما پُرثمر این دانشمند انقلابی سرشار از اشارات امیدبخش و حکایات دل‌نشین از یک زیست مؤمنانه و عالمانه است. 

موفقیت‌های ایشان در عرصه فناوری سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری، محصول دانش، کار شبانه‌روزی، ایمان و باور به توانستن و روحیه جهادی است. اصالت، ریشه‌دار بودن و باور عمیق به توانایی‌های داخلی در آثار برجای‌مانده از او موج می‌زند و همین ویژگی کار او را به‌جایی رساند که «دیرباورها هم باور کردند» ایران در مسیر رشد علمی قرار گرفته است.

نگاهی به زندگی فرزند راستین این سرزمین؛ / جهاد دانشگاهی زیست بوم نوآوری نخبگان ایران با دانشمند فقید «دکتر سعید کاظمی آشتیانی»
 

+چهارشنبه 22 تیر 1401: با نزدیک شدن به 16 مردادماه، سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، از پوستر چهل و دومین سالگرد تشکیل این نهاد با شعار «جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران» در اداره کل روابط عمومی جهاددانشگاهی رونمایی شد.

جهاددانشگاهی از زمان تشکیل در 16 مرداد ماه 1359 تا به امروز در مسیر دستیابی به علم و دانش روز قدم برداشته است و این نهاد برخاسته از انقلاب فرهنگی در دوره جدید مدیریت خود ایجاد یک زیست بوم نوآوری برای نخبگان ایران را در اولویت برنامه‌ها قرار داده است.

توجه به این زیست بوم نوآوری توسط جهاددانشگاهی آن هم در سالی که بانام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است، از آن جهت اهمیت دارد که مقام معظم رهبری در سال های اخیر تاکید ویژه ای به موضوع بومی‌سازی دانش و استفاده از پتانسیل نخبگان و استعدادهای برتر؛ ارتقای توان شرکت های دانش بنیان خلاق؛ ارتقای زیست بوم نوآوری کشور و حل چالش‌های ملی با استفاده از راهکارهای فناورانه داشته‌اند.

 محمدحسین حلیمی، گرافیست و طراح این پوستر با ارایه‌ توضیحاتی گفت: در طراحی این پوستر با استفاده از نماد شش ضلعی‌های منتظم بعنوان بستر تکنولوژی و نوآوری و درخشش و گسترش این شبکه با محوریت جهاد دانشگاهی کوشش شده  تا نقش مهم و کلیدی جهاد دانشگاهی در ارتقاء و رشد زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران به نمایش گذاشته شود.

دریافت پوستر چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی در سایز اصلی

 

+سه شنبه 14 تیر 1401: بر اساس نامه دریافت شده از جانب دکتر ابوالقاسم رئیسی مدیر کل روابط عمومی جهاد دانشگاهی، ضمن ابلاغ برنامه ها و اقدامات هماهنگ رسانه ای - تبلیغاتی چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی اعلام شد: به دلیل قرار تقارن گرفتن 16 مرداد ماه امسال (سالروز تشکیل این نهاد انقلابی) در دهه اول ماه محرم و تقارن آن با تاسوعای حسینی (ع)، آیین بزرگداشت سال 1401 در تاریخ چهارم مرداد ماه برگزار می شود.

در ادامه ضمن بیان شعار مصوب امسال «جهاد دانشگاهی، زیست بوم نوآوری نخبگان ایران» تاکید شد بطور شایسته در تمامی مکاتبات اداری و تولیدات رسانه ای - تبلیغاتی از آن استفاده شود.

  

 

+یکشنبه 22 خرداد 1401: دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، در مراسم معارفه رئیس جدید و تکریم از دکتر حمیدرضا طیبی رئیس پیشین جهاد دانشگاهی در جمع رؤسا، معاونین و مدیران واحدها، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی جهاد دانشگاهی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که جهاد دانشگاهی را یکی از ستون‌ های انقلاب و کشور عنوان نموده اند، گفت: نباید در یک پارادایم قدیمی بمانیم، بلکه باید با تکیه‌ بر مفهوم خاص جهاد، یک زیست‌بوم جدید طراحی کنیم.

وی ضمن بیان اینکه طرح تحول جهاد دانشگاهی در دستور کار است افزود: باید یک مجموعه پویا در یک زمین‌ بازی فراخ داشته باشیم که اثرات آن در علم و فناوری، جامعه، اقتصاد و معیشت مردم دیده شود. این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه زیست‌ بوم زندگی برای نخبگان کشور داشته باشیم.

شماره 187 ماهنامه «پیام جهاد» / تاکید بر تحول در جهاددانشگاهی با طراحی یک زیست‌بوم جدید نوآوری


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir