«رز و زنگار» رضا نصرتی در تهران
شنبه 4 آذر 1396 بازدید: 1630

 نمایشگاه «رز و زنگار» شامل نقاشی‌های رنگ روغن رضا نصرتی در گالری «ساربان» افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش رسیده، در افتتاحیه نمایشگاه یادشده که شامگاه سوم آذرماه برگزار شد، هنرمندانی مانند محمدرضا فیروزه‌ای، سعید رفیعی منفرد، حبیب‌الله صادقی، طاهر شیخ الحکمایی، سعید معیری زاده و اوژن شیراوژن حضور داشتند.

«رز و زنگار» شامل 17 اثر نصرتی است که در آنها رد پای گلها، درختان و مارها را با رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، نقره و در جاهایی با رنگهای شره کرده و فرم‌های برجسته می‌توان دنبال کرد.

هنرمند در این مجموعه با محوریت «طبیعت انتزاعی شده» به خلق اثر پرداخته است.

نصرتی درباره روند پدید آمدن تابلوهای به نمایش درآمده در «رز و زنگار» توضیح داد که این آثار در مدت سه سال، ولی در سه دوره مختلف به وجود آمده‌اند و در نهایت، برآیند و گلچینی از این سه دوره، یعنی «گلها»، «پرنده‌ها» و «مارها» را در گالری ساربان به نمایش درآمد.

«رز و زنگار» یازدهمین نمایشگاه انفرادی رضا نصرتی در تهران است. این عضو انجمن نقاشان ایران تا کنون حدود 100 نمایشگاه گروهی در ایران برگزار کرده است. نصرتی در نظر دارد تا با محوریت «گل» و «مار» آثاری را در آینده خلق کند.

از دیگر هنرمندانی که در افتتاحیه نمایشگاه «رز و زنگار» که تا 13 آذر ماه در گالری ساربان برپاست، حضور داشتند می‌توان به احمد مرشدلو، حمیدرضا فتوحی، وجید امینی، احسان ارجمند، میلاد جهانی، شاهو بابایی، ساوالان جماعتی، فریا آریانژاد، فرشید رحیمی، محمد شمس، میرکاظم سیدشکری، حسین سلطانی، علی صادقی، الهه فراهانی، امیرحسین حشمتی، گلبرگ برزین، حمید فام، امیرشاهرخ فریوسفی، مینا فشنگچی و عنایت صحرایی اشاره کرد.

مهدی چیت‌سازها در استیتمنت نمایشگاه «رز و زنگار» نوشته است: «نقاشی از گل شاید سهل‌ترین و همزمان سخت‌ترین انتخاب یک هنرمند باشد. گل اولین مثال زیبایی و دم دست‌ترین شکل بیان احساسات است. از سویی ریشه در اعماق ادبیات و اسطوره‌ها دارد و از سویی بر قشری‌ترین سطوح انگاره‌های عوامانه جای گرفته است. حال اگر هنرمند، نقش درخت یا مار و طاووس را هم به آن اضافه کند آنگاه باید در خطرناکترین موقعیت ممکن بندبازی کند. این ازمون سختِ رضا نصرتی در سه دوره‌ی پیاپی کاری‌اش است.

نقاشیِ عناصری از طبیعتِ زنده که حامل بارِ سنگینی از ارجاعات ادبی و سنت تصویری‌اند. ارجاعاتی که گریزی از آنها نیست و هنرمند سطح بوم‌هایش را عرصه‌ی رویارویی با آنها کرده است. نمادهای زیباییِ جهان شمول در سطوح نقره فام و زنگار بستهی بوم‌های نصرتی وضعیتی سراب گونه، زوال یافته و تهی از طبیعت زنده یافته‌اند.

او تلاش کرده است انگاره‌هایش را با انتزاع از طبیعت زنده‌ی خود بر بستر سطح مستوی بوم‌هایش  معنازدایی کند. به عبارتی گذار نقاش از شعر به سطح پلاستیکی چالش اصلی او در این دوره از کارهایش است. »

رضا نصرتی متولد سال 1360 در سنندج است. او در سال 1381 برگزیده دوم نقاشی جوانان ایران شد و برگزیده چهار دوره نقاشی جوانان غرب کشور نیز بوده است.

گالری ساربان از سوم تا سیزدهم آذرماه میزبان نمایشگاه نقاش «رز و زنگار» در خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130 است.


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir