معرفی گروه هنرهای کاربردی در مرکز آموزش های تخصصی-کاربردی جهاددانشگاهی هنر
یکشنبه 3 دی 1396 بازدید: 2635
هنر از دیرباز با زندگی ایرانیان عجین بوده و آثار برجای‌مانده از هنرهای باستانی ایران‌زمین در جای‌جای جهان زینت‌بخش موزه‌ها و مجموعه‌های هنری هستند. اما گسترش ارتباطات، هنر ناب و اصیل ایرانی را به حاشیه رانده و بسیاری از هنرهای بومی‌مان در حال فراموشی و نابودی هستند. اما برای حفظ این هنرهای ارزشمند چه می‌توان کرد؟ بی‌تردید آموزش هنر ایرانی می‌تواند به حفظ آن کمک کند.
سفال
ایران پیشینه کهنی در سفال و سرامیک دارد. گذشتگان ما نیازمند ابزار زندگی بوده‌اند و با گل که به آسانی در دسترس بوده ابزار و ظروف می‌ساخته‌اند. بعدها هنر و کاربرد با هم تلفیق و سفالگری تبدیل به یک هنر شد. امروز با ایجاد مراکز آموزشی برآنیم تا گامی در راستای حفظ و پاسداری از این میراث ارزشمند و کهن برداریم. در این مرکز، دوره‌های سفالگری و سرامیک برای بزرگسالان و کودکان برگزار می‌شود. هنرآموزان در نهایت پس از طی 3 دوره تخصصی 3 ماهه سفال مقدماتی، لعاب عمومی و لعاب تخصصی، به این توانایی می‌رسند که ایده‌هایشان را به اجرا برسانند، نمایشگاه برگزار کنند و حتی کارگاه راه بیندازند و به اشتغال برسند. 
مینای خانه‌بندی 
اصل این هنر به دوران هخامنشی بازمی‌گردد اما این هنر طی سال‌ها در ایران رو به زوال نهاد و اکنون تعداد هنرمندان میناکار از نوع خانه‌بندی به تعداد انگشتان یک دست رسیده است. 
برای حمایت از این هنر ارزشمند و مهجور، با بهره از استادان مجرب و فضای کارگاهی مجهز، دوره‌های آموزشی مینای خانه‌بندی را برگزار کردیم تا سفیرانی توانمند برای شناساندن هنر مینای خانه‌بندی به مردم ایران و جهان تربیت کنیم. هنرجویان با طی این دوره تک‌ترمه و کارگاهی می‌توانند ظرف مدتی کوتاه به اشتغال برسند.
مینای نقاشی 
دوره آموزشی کارگاهی و کوتاه‌مدت مینای نقاشی به‌عنوان هنری ناب و ایرانی، مورد توجه ویژه است. روش مرسوم خلق مینای نقاشی به این صورت است که ابتدا استادی مسگر یا دواتگر شیء را براساس طرح مورد نظر بسازد و سپس استادی میناکار روی آن را لعاب سفید رنگ بدهد. مرحله لعاب‌دهی 3 یا 4 بار انجام می‌گیرد و هر بار نیز با قرار گرفتن درکوره با ۷۰۰ درجه گرما همراه است تا رنگ لعاب ثابت شود. سپس نقاشی روی این جسم سفید رنگ انجام می‌شود و دوباره شیء به کوره می‌رود تا رنگ‌ها به شکل دلخواه درآیند. با طی این دوره تک‌ترمه می‌توانید دریچه‌ای جدید از هنر و اشتغالزایی را به‌روی خود بگشایید.
قلم‌زنی 
هنر اجراي نقش با استفاده از ضربات چکش را قلم‌زني گويند. جذابیت‌های قلم‌زنی سنتی کشورمان و متقاضیان پرشمار فراگیری این رشته باعث شد تا دوره آموزشی قلم‌زنی روی فلزات را تدوین و برگزار کنیم. سطوح تخت و منحني که قلم‌زني مي‌شوند را بر مبناي برجستگي نقوش از کم به زياد به روش‌هاي عکسي، زمينه پر، برجسته و جُنده‌کاري نامگذاري مي‌کنند. طرح‌هاي اسليمي و ختايي، گل و مرغ، گرفت و گير، خوشنويسي و گره‌هاي هندسي از رايج‌ترين نقش های سنتي در قلم‌زني هستند.
ملیله کاری 
از جمله ظريف‌ترين رشته‌هاي فلزکاري و يکي از برجسته‌ترين صنايع دستي ايران و قدمتی به 200 سال پیش از ميلاد. مليله‌کاري، محصولی است که با استفاده از مفتول‌های طلا نقره و مس به شيوه منظم و اسليمي‌وار در انواع زينتي هم‌چون سنجاق گل سينه، گردنبند، انگشتر و گونه‌های تزئيني هم‌چون پايه استکان، سيني و ... ساخته مي شود.
ساخت زيورآلات زیورآلات سنتی و قدیمی، امروز در نقاط بسیاری از دنیا چشم بینندگان را خیره می‌کند. آثار هنری گرانبهایی كه امروزه موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی كلكسیونرهای معروف دنیا را زینت بخشیده، بیان‌گر این است كه طلاسازان و جواهرسازان ایرانی چه پیش و چه پس از اسلام از مهارت خارق‌العاده‌ای برخوردار بوده‌اند. 
درکنار دوره‌های طراحی طلا و جواهر، دوره کارگاهی ساخت زیورآلات را نیز برگزار کردیم تا قدمی برای حفظ این هنر گرانقدر برداشته باشیم. 
 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir