چهره‌ ایرانی متناسب با دوران اوج مینیاتور است / مردم این روزها شکل نرمال مد را انتخاب می‌کنند
دوشنبه 4 دی 1396 بازدید: 1956

 دادفر می‌گوید چهره یک ایرانی از نظر زیبایی‌شناسی تلفیقی از چند نژاد است و به همین خاطر زیبا است.

به گزارش ایسنا واحد دانشگاه هنر،به نقل از هنرآنلاین: مژگان دادفر، دارای مدرک کارشناسی رشته علوم سیاسی، MBA و DBA از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و چهره‌های برجسته عرصه میکاپ آرتیست، مدیریت زیبایی و کارآفرینی درایران است.

دریافت لوح تقدیر کار آفرینی و اشتغال زایی استان تهران، دریافت لوح تقدیر و تندیس شایستگی مدیریت زنان کارآفرین برتر اروپا ازکشور فرانسه، دریافت لوح تقدیر و تندیس کارآفرین برتر استان تهران از سوی اتحادیه صنف آرایشگران تهران، دریافت لوح تقدیر و تندیس کارآفرینی و اشتغال زایی مدیریت در کتابخانه ملی ایران، دریافت لوح تقدیر و تندیس تنها سالن زیبایی منتخب کشور ایران، به عنوان "گواهی شایستگی مدیریت 2017 در اتحادیه اروپا از کشور اتریش" شایستگی کسب و کار و گواهی شهرت برند و دریافت گواهی نامه تخصصی مدیریت و رهبری از نهاد ریاست جمهوری از جمله افتخارات اوست.

با او گفت وگویی درباره جایگاه مدیریت زیبایی در عرصه مد ایرانی انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید:

خانم دادفر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بگویید که چند سال است در حوزه میک‌آپ و آرایش زنانه فعالیت می‌کنید؟

من کارم را از سال 73 شروع کردم و حدود 20 سال است که به طور حرفه‌ای مشغول این کار هستم. از صفر مطلق شروع کردم و خدا را شکر در این حوزه به موفقیت رسیدم. یک کتاب هم با نام "کارآفرینی به شیوه مژگان دادفر" نوشتم که در بخش کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی چاپ و به دانشجوها عرضه شد. جلد دوم این کتاب هم در حال حاضر مراحل کسب مجوز خود را طی می‌کند و تا 2-3 ماه آینده چاپ خواهد شد

چگونه شد که تصمیم گرفتید در زمینه تخصصی خودتان کارآفرینی کنید و یک آکادمی زیبایی راه‌اندازی نمایید؟

از روزی که کارم را شروع کردم، برایم مهم بود که بتوانم پیشرفت کنم و موفق شوم. خیلی زحمت کشیدم و دوره‌های زیادی را در خارج از کشور گذراندم. تمام کارهایی که انجام دادم با وام‌های بانکی بود و در این مسیر کسی جز خدا حمایتم نکرد. وقتی کارم را در سالن زیبایی شروع کردم، مشکلات خانم‌هایی که نمی‌توانستند هزینه خودشان را در بیاورند را می‌دیدم و از زمانی که آکادمی‌ام را راه‌اندازی کردم، تلاش کردم خانم‌هایی که مشکلات این‌چنینی دارند را دعوت به همکاری کنم. خانم‌هایی که همسرشان فوت شده بود یا به هر دلیلی سرپرست خانوار بودند را به آموزشگاه فرا خواندم و به مرور تعداد کارآموزهایی که آموزشگاه مرا برای آموزش انتخاب می‌کردند فزونی یافت. به همین خاطر در سال 93، اداره فنی حرفه‌ای مرا به عنوان کارآفرین برتر استان انتخاب کرد.

در آکادمی تخصصی‌تان چقدر به ورود کارآموزها به بازار کار فکر کرده‌اید؟

سعیم بر این است که کارآموزها را راهنمایی کرده و به آن‌ها کسب و کار را معرفی کنم. برایم مهم است که کارآموزها بعد از اتمام دوره کارآموزی بتوانند وارد بازار کار شوند تا بتوانند درآمدزایی کنند. بعضی وقت‌ها یک سری دوره‌های مدیریت هم برای کارآموزهایم می‌گذارم و در بعضی ترم‌ها هم یکی دو ساعت راجع به آموزش سالن‌داری و روابط با مشتری صحبت می‌کنم.  با خیلی از کارآموزهایم در ارتباط هستم و می‌دانم که برخی از آن‌ها الآن آموزشگاه‌های متعلق به خودشان را راه‌اندازی کرده‌اند و کار می‌کنند و این برایم خوشحال‌کننده است.

در مورد آرایش زنان ایرانی و نگاه جدی‌شان به عمل‌های صورت، نقدهای مختلفی مطرح می‌شود. نظر شما درباره تعداد عمل‌های زیبایی و میزان مصرف زنان ایرانی از لوازم آرایشی چیست؟

این‌که خانم‌ها بخواهند بیش از حد و بی مورد به آراستگی توجه کنند خوب نیست. در بعضی مراسم‌ها خوب است که آدم آراسته باشد ولی در مترو و خیابان نیازی به آراستگی بیش از حد وجود ندارد. بعضی وقت‌ها که مشتری‌های توریست برای من می‌آید، می‌گویند که تعجب می‌کنند که چرا خانم‌ها باید این‌طور باشند؟ چهره ذاتی ایرانی‌ها خیلی زیبا است. چهره یک ایرانی از نظر زیبایی‌شناسی تلفیقی از چند نژاد است و به همین خاطر زیبا است. معمولاً چهره‌ خانم‌های ایرانی که در محیط‌های کوچکتر زندگی می‌کنند زیبایی‌های خاص خودش را دارد و هر چقدر که فضاها شهری‌تر می‌شود، چهره‌ها هم به سمت مصنوعی‌تر شدن می‌رود. توریست‌های خارجی به ما می‌گویند که حیف است خانم‌های ایرانی به جای این‌که به اصل بپردازند، به چیزهای فرعی اهمیت می‌دهند. به نظرم خیلی خوب است که هر کس هدفش را در زندگی مشخص کند و بعد در راستای آن هدف گام بردارد. در این صورت توجه آدم روی هدفی که دارد متمرکز می‌شود و اصل بر فرغ تقدم می‌یابد.

به نظر می‌رسد که در سال‌های اخیر لباس‌های پوشیده بیشتر مورد توجه خانم‌ها قرار می‌گیرد و دوره لباس‌های غیر ساده گذشته است. شما هم همین نظر را دارید؟

بله. هر چیزی که یک‌باره مد شود، یک‌باره هم از مد می‌افتد. مردم ما از سال 2015 به بعد به سمت سادگی روی آورده‌اند و عمل‌های زیبایی کمتری انجام می‌دهند. الآن هر کسی که ساده‌تر لباس می‌پوشد، متین‌تر و زیبا‌تر است. الآن مد سنتی پیشرفت زیادی کرده و توریست‌ها هم از لباس‌های سنتی ایرانی تهیه‌ می‌کنند. روی لباس‌های سنتی خط ایرانی استفاده می‌شود که خیلی زیبا است. این لباس‌ها ناخودآگاه روی سبک آرایشی هم تأثیر گذاشته است.

میزان توجه خانم‌های ایرانی به مقوله مد و همینطور سیر تاریخی تغییر سبک‌های آرایشی خانم‌های ایرانی را چطور می‌بینید؟

زمانی مردم ما از دنیای مد و تغییرات حوزه لباس، آرایش و مدل مو بی اطلاع بودند و زنان و مردان ایرانی شکل خاص خودش را داشتند تا این‌ که در سال‌های دهه 80 به واسطه گسترش رسانه و ایجاد ارتباط میان ایران و جهان، به یک‌باره مدل موهای عجیب و نا متعارفی در ایران مد شد. آن موقع خانم‌ها و آقایان ایرانی تحت تأثیر سلبریتی‌های خارجی بودند و از آن‌ها الگوبرداری می‌کردند؛ غافل‌ از این‌که مدل مو و پوشش آن سلبریتی‌ها در کشور خودشان هم مورد قبول اجتماع نبود. همین اتفاق باعث نا زیبا شدن چهره زن ایرانی شد ولی به مرور شرایط بهتر شد و الآن یکی دو سال است که همه چیز طبیعی‌تر شده است. مردم ما دارند شکل طبیعی‌تر و نرمال مد را انتخاب می‌کنند واین جای پیشرفت دارد.

در سال‌های اخیر اکسپوهایی در سراسر دنیا تحت عنوان اکسپوهای حلال برگزار می‌شود که در آن لباس‌هایی به نمایش گذاشته می‌شود که با متریال‌های حلال تولید شده است. رویکرد این اکسپوها را چقدر مثبت و ارزشمند می‌ددانید؟

من تخصص خیلی زیادی در این زمینه ندارم ولی حتماً اتفاق مثبتی است. در اسلام گفته شده که گوشت خوک حرام است و دلیلش را هم میکروب‌های موجود در گوشت خوک عنوان کرده‌اند. در مورد لباس هم حتماً همینطور است و همانطور که خود شما هم عنوان کردید، در سال‌های اخیر پوشش خانم‌های ایرانی و حتی خانم‌های بعضی کشورهای دیگر هم به سمت پوشیده شدن رفته است. در نتیجه فکر می‌کنم برگزاری همچین اکسپوهایی به ویژه برای ارتقاء سطح پوشش زنان مسلمان مثمر ثمر باشد.

زمانی که می‌خواهید یک سبک آرایشی را برای یک چهره انتخاب کنید، نگاه‌تان چقدر به ترندهای جهانی است و چقدر به استفاده از سبک‌های تاریخی ایرانی علاقه‌مند هستید؟

چهره‌ ایرانی متناسب با دوران اوج مینیاتور است و شما اگر به نقاشی‌های استاد فرشچیان نگاه کنید، متوجه می‌شوید که ایشان چهره‌های کاملاً ایرانی را انتخاب می‌کنند و نقاشی می‌کشند. من سبک نقاشی‌های استاد فرشچیان را خیلی دوست دارم چون در نقاشی‌های ایشان می‌توان چهره یک زن صد درصد ایرانی را دید. آرایش چهره زنان در نقاشی‌های استاد فرشچیان آنقدر زیباست که من همیشه سعی می‌کنم از این متد در آرایش‌هایم استفاده کنم منتها به مد روز هم بی توجه نیستم. در کل سرلوحه کار من، مینیاتور است و سعی می‌کنم ریزه‌کاری مینیاتور را در آرایش‌هایم به کار ببرم چون به چهره زن ایرانی می‌آید.

می‌توان نتیجه گرفت که طول دوره مد شدن یک نوع پوشش، مد مو یا آرایش کوتاه‌مدت شده است؟

بله همینطور است. الآن مد‌ها در عرض یکی دو ماه تغییر می‌کنند. شبکه‌های مجازی در تغییر مد خیلی مؤثر هستند و مردم ما به واسطه تماشای سلبریتی‌ها بر روی فرش قرمز، خیلی سریع الگو می‌گیرند و نوع پوشش‌ و آرایش‌شان را شبیه به آن‌ها می‌کنند. مردم زود به زود از مدهای مختلف خسته می‌شوند و به سمت مد‌های جدیدتر می‌روند. 8-9 سال پیش آرایش‌های عربی مد بود و من مشتری‌های زیادی داشتم که می‌خواستند به شیوه آرایش عربی آراسته شوند ولی من قبول نمی‌کردم این کار را انجام بدهم. یک مدت هم پوست‌های برنزه مد شده بود که آدم‌ها را از حالت طبیعی خارج می‌کرد. البته برنزه کردن لزوماً بد نیست. یک خانمی که پوست سفید دارد وقتی پوستش را برنزه می‌کند، جالب از آب در می‌آید ولی برنزه کردن پوست برای خانمی که چهره آسیایی دارد خیلی جالب نیست. به طور کلی تلاش من این است که آرایش‌هایم طبیعی باشد. عروس‌هایی را از 10-15 سال پیش میک‌آپ کرده‌ام که هنوز هم مشتری من هستند چون می‌گویند همچنان قشنگی گذشته را دارند. من به طبیعی بودن آرایش تأکید دارم و معتقدم که خانم‌ها باید تا حدی آرایش کنند که زیبایی و طبیعت چهره‌شان حفظ شود.

سن شروع میک‌آپ آرایش در میان خانم‌های چطور است؟

متأسفانه سن آرایش در دخترهای ایرانی پایین آمده و از سن 12 سالگی شروع می‌شود که این اصلاً زیبا نیست. میزان آرایش در کشور بالا رفته و سن شروع آرایش هم پایین آمده است. فقط خانم‌های بعضی از کشورهای عربی هستند که تا این اندازه آرایش می‌کنند وگرنه میزان آرایش در میان اروپایی‌ها تا این اندازه نیست. خانم‌ها معمولاً تا سن 50 سالگی میل زیادی به آرایش دارند و بعد از آن میزان آرایش‌شان را کمتر می‌کنند چون زیبایی طبیعی را ترجیح می‌دهند. من معتقدم که آدم‌ها می‌توانند با رفتارها، موفقیت‌ها، سمت‌ها و پیشرفت‌های‌شان همه چیز را زیبا نشان بدهند. در واقع آدم باید پیش آن‌که ظاهرش را درست کند، به فکر اصلاح باطنش باشد چون باطن انسان همه چیز او را زیبا می‌کند.

یک سالن حرفه‌ای زیبایی چه ویژگی‌ها و خصوصیات هنری باید داشته باشد تا بتواند نظر خانم‌ها را جلب کند؟

یک سالن زیبایی می‌تواند خیلی علمی و زیبا باشد تا خانواده‌هایی که وارد آن‌جا می‌شوند، احساس راحتی کنند. من به کارم خیلی هنری و علمی نگاه کرده‌ام و سعی کرده‌ام در محل کارم از افراد تحصیل‌کرده استفاده کنم. آدم‌هایی که در سالن زیبایی من مشغول به کار هستند، به یک خانواده و بافت خانوادگی خیلی غنی تعلق دارند چون این مسائل برای من مهم است. من مجوز سالن زیبایی‌ام را از اتحادیه آرایشگران زنانه و اداره کل فنی و حرفه‌ای استان تهران دریافت کرده‌ام. خیلی‌ها این مجوز را ندارند و به قوانینی که وضع شده بی‌ توجه هستند ولی برای من مهم است که طبق قوانین کشورم کار کنم. احترام به قوانین کشورم برایم اولویت است و همیشه مراقبم که کاری انجام ندهم که به من تذکر داده شود. من کارم را از صفر شروع کردم و سختی‌های زیادی در مسیر این کار کشیدم. همه به من می‌گویند که مگر می‌شود یک خانم در این جامعه مردسالار موفق باشد؟ می‌گویم بله می‌شود ولی لازمه‌اش این است که آدم از مسیر صحیح وارد این کار شود و به چشم هنر به کارش نگاه کند.

قصد راه‌اندازی شعبات دیگری برای سالن و آکادمی زیبایی متعلق به خودتان را ندارید؟

من در محل کارم خودم مشغول به کار هستم و گرچه پیشنهاداتی برای ایجاد شعبه در شهرها و مناطق دیگر به من مطرح شده ولی با این کار مخالفم چون احساس می‌کنم خودم باید بالای سر کارم باشم. به نظرم برای یک رستوران می‌شود شعبات مختلفی را راه‌اندازی کرد و مدیریت هر کدام از آن شعبات را به شخص خاصی سپرد ولی در مورد کار من شرایط متفاوت است و من خودم حتماً باید بالای سر کار حضور داشته باشم. کوچکترین رفتار پرسنل برای من اهمیت دارد. ترجیح می‌دهم در جای کوچکتر کار کنم ولی کنترل آن‌جا را به خوبی در دست داشته باشم تا مشکلی پیش نیاید. برای من اعتبار کارم از درآمد آن مهمتر است.

در حال حاضر رشته دانشگاهی مرتبط با موضوع میک‌آپ و زیبایی در دانشگاه‌های ایران وجود دارد که این مقوله را به یک مقوله علمی تبدیل کند؟

بله وجود دارد. من خودم در بخش مدیریت زیبایی و کارآفرینی دانشگاه علمی کاربردی تهران تدریس می‌کنم. خانم‌هایی که به آن‌جا می‌آیند، سالن و آموزشگاه زیبایی دارند و می‌خواهند این موضوع صورت علمی آموزش ببینند و مدرک آموزشگاهی داشته باشند. در تمام دنیا همچین رشته‌ای وجود دارد و اخیراً هم به همت دولت ایران، موضوع سالن‌ها و آموزشگاه‌های زیبایی شکل کاملاً علمی به خود پیدا کرده است، به طوری‌که فارغ‌التحصیلان این رشته‌ می‌توانند وارد بازار کار شوند و کارشان را با پشتوانه علمی آغاز نمایند.

و صحبت‌های پایانی؟

خوشبختانه در سال‌های اخیر عرصه کار برای خانم‌ها بازتر شده و جامعه برای آن‌ها احترام بیشتری قائل می‌شود. خانم‌ها چند بعدی هستند و این می‌تواند در کارایی آن‌ها ارزشمند باشد. آن‌ها می‌توانند فعالیت بیشتری در اجتماع انجام بدهند و سطح علمی و فرهنگی کشورمان را بالاتر ببرند. امیدوارم در آینده از علم و تخصص خانم‌ها استفاده بیشتری صورت بگیرد.


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir