گزارش اختصاصی جهاددانشگاهی هنر از آثار تونی کرگ در نمایشگاه «ریشه‌ها و سنگ‌ها»/ موزه هنرهای معاصر تهران
سه شنبه 3 بهمن 1396 بازدید: 2447
موزه هنرهای معاصر تهران، از دوم آبان‌ماه لغایت 22 دی‌ماه 1396 میزبان نمایشگاهی با عنوان «ریشه‌ها و سنگ‌ها» به هنرمندی تونی کرگ بود. نمایشگاهی که در حقیقت باید آن‌را جشنواره از حجم و رنگ و هنر ناب تجسمی دانست. از گزارش تصویری اختصاصی جهاد دانشگاهی هنر در آلبوم ذیل دیدن فرمائید. پیش از آلبوم نیز یادداشت علی‌محمد زارع رئیس موزه هنرهای معاصر تقدیم حضورتان می‌شود.
 
چرخ با این اختران، نغز و خوش زیباستی
صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی
صورت زیرین اگر با نردبان معرفت
برود بالا، همی اصل خود یکتاستی
هرچه عارض باشد، او را جوهری باید نخست
عقل بر این دعوی ما شاهد و گویاستی
                                  میرفندرسکی
 
«نمایش هارمونیک فرم و تکنیک در ضیافت هندسی» توصیفی موجز است از نمایشگاه ریشه‌ها و سنگ‌ها که جلوه‌ای متفاوت به پائیز موزه هنرهای معاصر تهارن بخشید. جلوه‌ای بازنمایانه که در تقابلی فلسفی میان ماده، فرم و ذهنیت خود را متجلی می‌سازد. مجسمه‌های تونی کرگ اعراضی هستند مبتنی بر جوهری واحد که ریشه در پرسه‌های متافیزیکی روحی جستجوگر دارد. کرگ با خلق این مجسمه‌ها مردم جهان پرمخاطره معاصر را به خوانشی نوین از «انسان و سمبل‌هایش» دعوت می‌کند. مجسمه‌هایی که گویی کهن‌الگوهایی هستند برخاسته از مدنیتی معاصر و با سفری بغرنج از ناخودآگاه جمعی بشر با بیان و فرمی نمادین به منصه ظهور رسیده‌اند.
آثار کرگ در عین بیان سمبلیک گذشته، شتابزدگی تکنولوژیک جهان معاصر را چون آیینه‌ای در برابرمان قرار دهد و به تعبیر میرفندرسکی، صورت زیرین آنچه را که در بالاست نمایان می‌سازد.
خرسندم که موزه هنرهای معاصر تهران میزبان هنرمندی است که با آثارش ما را به لختی تفکر و تامل در این شتاب‌زدگی روزمره وا می‌دارد. و نیز قدردان مهربانی‌های یزدان پاک و مراحم همراهانی هستم که با تلاشی آگاهانه و مسئولانه برپایی این نمایشگاه را تحقق بخشیده‌اند. بی‌گمان افشین درم‌بخش و تبل برکنر عزیز، از شرکت آرت کانسپت در دوسلدورف، سلسه جنبان این همراهان‌اند. همچنین همکارانم در موزه هنرهای معاصر تهران را سپاسگزارم که تلاش‌ها و برنامه‌ها را محقق ساختند.
 
 
گالری تصاویر

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir