گفت و گو با مهیار قنادی، هنرجوی نمونه دوره عکاسی/ کلاس‌های جهاددانشگاهی هنر زمینه خوبی برای اشتغال در شاخه عکاسی حرفه‌ای ایجاد می‌کنند
سه شنبه 10 بهمن 1396 بازدید: 1560
مهیار قنادی هستم، متولد 1370 و دانش‌آموخته رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران جنوب. پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه تصمیم به تحصیل در رشته عکاسی گرفتم و جست‌وجو را برای یافتن موسسات معتبر آغاز کردم. آموزشگاه‌ها و موسسه‌های مختلفی در زمینه آموزش عکاسی فعالیت می‌کنند حتی جهاد دانشگاهی نیز شعبه‌های مختلفی دارد که رشته عکاسی دیجیتال را ارائه می‌دهند اما از بین همه این مجموعه‌ها به نظرم جهاددانشگاهی هنر تخصصی‌تر رسید و بر همین اساس در این مرکز ثبت‌نام کردم. با من و دنیای عکاسی جهاددانشگاهی هنر همراه باشید.
 
 
پیش از این به‌صورت خودآموز عکاسی را دنبال کرده بودید؟
 
خودآموز نه اما قبل از اینکه در کلاس‌های عکاسی جهاد دانشگاهی هنر شرکت کنم نزد یک عکاس حرفه‌ای که آتلیه شخصی داشت و از مراسم عروسی فیلمبرداری و عکسبرداری می‌کرد 5، 6 جلسه آموزش دیدم. آنجا آموزش‌های اولیه با دوربین را آموزش دیدم اما در نظرم کامل نیامد و احساس کردم باید در یک مجموعه آکادمیک این مهارت‌ها را کسب کنم.
 
 
شرکت در کلاس‌های جهاد هنر انتظارتتان را برآورده کرد؟ چند ترم است که مشغول تحصیل در این مجموعه هستید؟
 
راستش را بگویم دوست داشتم کلاس‌های جهاددانشگاهی عملی‌تر بود و بیشتر وقتمان در اردو می‌گذشت. البته خیلی‌ها خلاف این موضوع را می‌پسندند. کلاس‌ها مثل دانشگاه ترکیبی از دروس تئوری و عملی بود. اطلاعات بسیار مفیدی هم کسب کردیم. شاید اصلا این روند بهتر و پایه‌ای‌تر باشد و فعالیت‌های عملی بیشتر به درد مراحل پیشرفته‌تر بخورد. استادان خوبی هم داشتیم که از جمله آنها می‌توانم به خانم‌ها بهالا و بهرام‌آبادیان و آقای زمانی اشاره کنم. در هر صورت این کلاس‌ها باعث شد پیشرفت خوبی داشته باشم. پیگیری استادان هم به من کمک کرده عکاسی را جدی دنبال کنم. در کل از خودم و کلاس‌ها طی 3 ترمی که در جهاد هنر تحصیل کرده‌ام راضی هستم.
 
 
دوره‌ای که تا اینجای کار در دپارتمان عکاسی جهاد دانشگاهی هنر گذرانده‌اید بیشتر عمومی بوده، فکر می‌کنید در گام بعدی در چه شاخه‌ای فعالیت داشته باشید؟
 
بیشتر علاقه‌مند هستم در ژانر عکاسی تبلیغاتی فعالیت کنم. البته در همین دوره‌ای که گذراندم نیز استادان مختلف ژانرها را برایمان توضیح دادند و سعی داشتند حتی کارمان را به سمت و سوی شاخه‌ای که به آن علاقه داشتیم هدایت کنند. اما خب شاخه‌ای مانند عکاسی تبلیغاتی نیاز به امکانات و پیگیری تخصصی‌تری دارد.
 
 
بیشتر فکر می‌کنی برای اینکه وارد فضای حرفه‌ای بشوید باید حتما یک دوره تخصصی و تکمیلی بگذرانید یا حتی با چند ورکشاپ هم می‌توان اطلاعات تخصصی موردنیاز را کسب کرد؟
 
حتما نیاز به یک دوره تکمیلی است و نمی‌توان روی کارگاه‌ها و ورکشاپ‌های کوتاه‌مدت چندروزه برای کسب اطلاعات لازم حساب کرد. ما در این مرحله تمام آنچه اطلاعات پایه‌ای عکاسی دیجیتال محسوب می‌شد را فراگرفتیم و پس از این مرحله عکاسی بسیار وسیع می‌شود و شاخه‌های گوناگونی از جمله عکاسی تبلیغاتی، ژورنالیستی، مد و لباس، اجتماعی و... دارد که هرکدام برای خودشان دنیایی دارند.
 
 
نورپردازی چطور؟ 
 
در این مجموعه پایه نورپردازی کاملا برای ما توضیح داده شد اما این تکنیک هم نیاز به طی دوره‌های تخصصی دارد که طبق اعلام اساتید از ترم آینده به‌صورت متمرکز و تخصصی در دپارتمان عکاسی این مرکز هم تدریس خواهد شد.
 
 
عکاسی را چند درصد وابسته به ابزار می‌دانید و چند درصد وابسته به خلاقیت شخص؟ مقصودم بیشتر عکاسی ساده حتی با موبایل است که بعضا بسیار زیبا و خلاقانه از آب درمی‌آید.
 
هر 2 بسیار مهم هستند. هم ابزار و هم دید و خلاقیت. فکرش را بکنید به یک مکانیک ماهر آچار مناسب ندهید و از او بخواهید تعمیرات اساسی یک خودرو را انجام بدهد. آیا می‌تواند؟ عکاسی هم به همین شکل است. اما قبول دارم که عکاسی وابستگی زیادی نیز به دید و آموزشی دارد که شخص طی کرده. کلاس‌های جهاددانشگاهی هنر این دید را خیلی خوب به هنرجو می‌دهند و در حقیقت پتانسیل لازم برای پیگیری حرفه‌ای عکاسی را در شخص ایجاد می‌کنند اما باید به این نکته نیز توجه داشت که قوه خلاقیت حین تمرین بارور می‌شود و بخش زیادی از حرفه‌ای شدن به خود هنرجو بستگی دارد. گرایش مورد علاقه و ژانرهای عکاسی نیز با آموزش به دست می‌آیند.
 
 
در خاتمه فکر می‌کنید چه تغییراتی در آینده نزدیک برای بهبود روند روبه‌رشد دپارتمان عکاسی این مرکز نیاز است؟
 
دوره‌های عملی به شکل اردو و تعدیل تایم کلاس‌ها. اگر کلاس‌ها بیشتر تایم بعدازظهر باشند تا شاغلین نیز بتوانند در آنها به‌صورت کامل شرکت کنند و اردو برای عکاسی در فضای باز برگزار شود استقبال از این دوره‌ها بیشتر نیز خواهد شد. کارگاه‌های تکمیلی هم بسیار به کمک هنرجویان می‌آیند که خوشبختانه هر ترم در این مرکز برگزار می‌شود و امیدواریم بیشتر هم بشوند. 
 
 
 
گالری تصاویر

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir