نرم افزارهای تخصصی هنری را در جهاد دانشگاهی هنر بیاموزید
شنبه 12 اسفند 1396 بازدید: 6415

نرم افزارهای هنری را در جهاد دانشگاهی هنر بیاموزید

مرکز آموزش های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر انواع نرم افزار های هنری مورد نیاز دانشجویان، هنرمندان و علاقمندان رشته های مختلف هنری از جمله گرافیک، تصویرسازی، طراحی مد و لباس، الگوسازی و دوخت، عکاسی، معماری و دکوراسیون داخلی، و طراحی طلا و جواهرات را آموزش می دهد.

فراگیری نرم افزارهای هنری و تسلط بر آنها برای خلق آثار هنری در رشته های مختلف و همچنین افزایش سرعت و بهبود کیفیت طراحی، نقشی بسیار مهم و تعیین کننده ایفا می کند.

فراگیری نرم افزارهای تخصصی هنر، برای هنرجویان الزامی است به طوری که آنها بدون تسلط به این نرم افزارها، قادر به ارائه طرح، الگو یا نسخه نمایشی خود به مخاطب، مشتری و کارفرما نخواهند بود.

مرکز آموزش های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر دوره آموزشی نرم افزارهای تخصصی هنری زیر را برگزار می کند:

فتوشاپ (Photoshop)، ایندیزاین (InDesign)، ایلاستریتور (Illustrator)، تری دی مکس و وی ری (3Ds MAX & V-ray)، اتوکد (AutoCAD)، کورل (CorelDraw)، ماتریکس (Matrix)، راینو (Rhinoceros) و جمینی (Gemini).

 

در ادامه نگاهی اجمالی خواهیم داشت بر این نرم افزارها و دوره های آموزشی هر یک از آنها:

 

فتوشاپ Photoshop

آموزش نرم افزار فتوشاپ، در مرکزآموزش های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر ازدیگر پتانسیل های این مرکز، برای علاقمندان به شمار می رود.

نرم افزار فوتوشاپ یکی از قوی ترین و کاربردی ترین نرم افزار ها برای ویرایش تصاویرمی باشد که با استفاده از امکانات موجود در این نرم افزار می توان به ایجاد و ویرایش تصاویر هنری و بسیار زیبا پرداخت. از نرم افزار فتوشاپ تنها به عنوان نرم افزاری برای ویرایش عکس ها و تصاویر مختلف استفاده می شد. در طی سال ها تغییرات ایجاد شده در این نرم افزار که سبب توسعه امکانات و قابلیت های ویژه آن گردیده است، امروزه نرم افزار فتوشاپ تنها یک نرم افزار برای ویرایش عکس ها وتصاویر به شمار نمی رود و دارای کاربردهای فراوان دیگری نیز هست.

نرم افزار فتوشاپ دارای رابط کاربری مناسبی می باشد که سبب تسهیل در استفاده از این نرم افزار گردیده است و کاربر می تواند به راحتی در تعامل با نرم افزار فوتوشاپ، تصاویر بسیار زیبا و خارق العاده ای را توسط این نرم افزار ایجاد نماید. نرم افزار فتوشاپ یک نرم افزار کاربر پسند می باشد و استفاده از آن سبب افزایش بهره وری در ایجاد تصاویر خلاقانه و منحصر به فرد می گردد. وجود عملکردهای اتوماتیک در نرم افزار فتوشاپ یکی دیگر از ویژگی های این نرم افزار می باشد که کاربر می تواند با آن تعامل سازنده ای برقرار نماید.

کاربرد اصلی نرم افزار فوتوشاپ در ویرایش عکس ها می باشد؛ زیرا این نرم افزار یکی از قدرتمندترین نرم افزارها برای ویرایش عکس می باشد و شما می توانید به راحتی با استفاده از نرم افزار فتوشاپ هر پیکسل از عکس را به نحوه دلخواه خود ویرایش نموده و آن را تغییر دهید. با استفاده از نرم افزار فوتوشاپ به آسانی می توانید رنگ های موجود در تصاویر را ارتقا دهید و تصویر را برش بزنید و بسیاری از تغییرات دیگر را در تصاویر مورد نظر خود اعمال کنید و در نهایت یک تصویر بسیار زیبا و خلاقانه را ایجاد نمایید. در واقع نرم افزار فوتوشاپ و ابزارهای قدرتمند موجود در این نرم افزار، فرصت مناسبی را برای بروز خلاقیت و استعدادهای شما در زمینه ویرایش عکس فراهم آورده است.

 

ایندیزاین InDesign

نرم افزار ادوب ایندیزاین (Adobe InDesign) یک نرم افزار رایج در زمینه صفحه آرایی، لی آت و نشر است، همچنین این نرم افزار با امکانات فوق العاده خود در زمینه صفحه آرایی و چیدمان نوشته و تصویر، تنظیم ستون ها، وارد نمودن متون طولانی از نرم افزار ورد و اکسل، طراحی جداول و نمودارها، تایپوگرافی (حروف نگاری) و تعریف سبک برای حروف و تصاویر در اختیار کاربران خود قرار می دهد، در زمینه طراحی روزنامه و مجلات، کاتالوگ و بروشورهای تبلیغاتی، سررسیدها و در صنعت چاپ بسیار مناسب است.

 

ایلاستریتور  Illustrator

مرکزآموزش های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر آموزش نرم افزار ایلوستریتور Illustrator را با حضور استادان مجرب و به شکلی حرفه ای برگزار می کند.

پایه و اساس کار این نرم افزار بر روی تصاویر برداری (vectorial) است. اکثرا از این نرم افزار برای رسم تصاویر، کارتون ها، نمودارها، چارت ها و لوگو ها استفاده می کنند. محیط این نرم افزار به محیط نرم افزار فتوشاپ شبیه است. بسیاری از پنل ها، منو ها، ابزار ها، فیلتر ها و… همان چیزی است که در فتوشاپ استفاده شده با این تفاوت که ایلوستراتور برای کار بر روی تصاویر برداری است.

Illustrator در مقایسه با نرم افزارهای گرافیکی پیکسلی برتری محسوسی نیز در استفاده از معادلات ریاضی دارد که این ویژگی باعث می شود وکتور ها قابلیت انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند.

مزایای استفاده از گرافیک برداری توسط ایلوستریتور (طرح های وکتوری):

  • مقیاس پذیر بودن بدون کم شدن وضوح تصاویر
  • تبدیل خط و خطوط به انواع شکل و اندازه
  • قابلیت چاپ با وضوح بالا
  • فایل های اکثرا کم حجم
  • مناسب ترین نرم افزار برای کشیدن اشکال و...

 

تری دی مکس و وی ری 3ds Max & V-ray

آنها که با دنیای طراحی ارتباط دارند، حتما نام نرم افزارهای تری دی مکس و وی ری را شنیده اند. تری دی مکس، نرم افزاری حرفه ای است مخصوص مدل کردن (سه بعدی سازی)، ساخت انیمیشن، بازی و عکس.

مدلینگ (مدلسازی یا سه بعدی سازی): که به آن تری دی (d3) هم می گویند، همان روند تبدیل یک تصویر دو بعدی به سه بعدی است. مثلا شما یک نقشه ساختمانی دارید، ابتدا به دیوار هایش ارتفاع می دهید،بعد شکل در و پنجره و سقف را می سازید، نهایتا با نرم افزار می توانید داخل اتاق ها را ببینید (یعنی یک نقشه دو بعدی را تبدیل به یک ساختمان کرده اید که سه بعدی است(.

اما نرم افزار وی ری از پلاگین های(افزودنی ها) برنامه تری دی مکس می باشد که با استفاده از آن می توان رندر های بسیار طبیعی و واقعی برای کارهای معماری تهیه نمود.

تاکید در این مجموعه آموزشی، به یاددهی و آموزش وی ری در شاخه معماری می باشد به همین منظور نیز در تمام آموزش ها، پروژه هایی معماری را تعریف می نماید و سپس شروع به ساخت صحنه، تنظیمات وی ری و رندر وی ری می نماید.

و در نهایت خروجی را به شما نشان می دهد و شما در طول این مسیر پروژه را با استفاده از فایل های اولیه ای که به شما داده شده پیش می برید.

 

اتوکد AutoCAD

برگزاری دوره آموزش اتوکد از دیگر برنامه های مرکز آموزش های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر است.

اتوکدنرم‌افزاری است که برای ترسیم نقشه‌های مهندسی و صنعتی به کار میرود،این نرم افزار به مهندسان این امکان را می‌دهد تا بتوانند ایده‌های ذهنی خود را پیاده‌سازی کرده و با کمک ابزار ترسیم آزاد سه بعدی، به طراحی و مستند سازی هوشمند محصولات خود بپردازند.

طیف قابلیت‌های این نرم افزار تا حدی گسترده است که محدود به یک رشته و صنعت خاص نمی‌شود و تقریباً در تمامی امور طراحی و ترسیم مدل‌های سه بعدی در رشته‌های الکترونیک، عمران، معماری، نقشه‌کشی و مدل‌سازی کاربرد دارد.

از جمله مهمترین قابلیت‌های کلیدی نرم افزار Autodesk AutoCAD: می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •    پرکاربردترین نرم افزار طراحی صنعتی و ترسیم نقشه‌های فنی در جهان
  •   قابلیت‌های گسترده طراحی مانند نقطه ثقل هوشمند، ابزار اندازه‌گیری دقیق و غیره
  •     ابزار طراحی و ترسیم آزاد سه بعدی و دو بعدی
  •       کیفیت بالا در پردازش و چاپ طراحی‌ها
  •       بهره‌مندی از پسوند اختصاصی DWG
  •       دارای محیط برنامه نویسی پیشرفته برای کاربردهای خاص
  •       اشتراک گذاری طرح‌ها با حداقل حجم و حداکثر کیفیت
  •     انتقال آسان تنظیمات بین کامپیوترهای مختلف
  •     انعطاف پذیری بالای محیط کاربری
  •       جلوگیری از انجام تغییرات ناخواسته

 

کورل‌دراو CorelDRAW

یک نرم‌افزار ویرایشگر گرافیکی برداری است، که معمولا برای طراحی و کمتر برای ویرایش تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرد، از هر دو مد برداری و پیکسلی پشتیبانی می‌کند.

کار كردن با نرم افزار كرل راحت و دلپذیر بوده و قابلیتهای خوبی هم دارد. این نرم افزار از فرمتهای زیادی پشتیبانی می كند كه این یك مزیت كورل هست. همینطور محیط كار كورل كاملا قابلیت سفارشی شدن را دارد. همچنین در نرم افزارهای جانبی زیادی دارد كه می تواند به طراح كمك زیادی نماید. برای Export  تصویر با فرمت GIF و Jpeg كه مورد استفاده گسترده ای دارند نیز كورل قابلیتهای بسیار خوبی دارد و امكان حداكثر استفاده از قابلتهای این فرمتها برای كاربر فراهم می كند .

هنرجویان در جهاد دانشگاهی واحد هنر اصول استفاده از نرم افزار گرافیک دیزاین کورل درو را می آموزند. و نیز یاد می گیرند که چگونه ایده های طراحی خود را از روی کاغذ و یا از ذهنشان در نرم افزار اجرا کنند، و در نهایت چطور طراحی های انجام شده را اماده چاپ کنند. با اصول اولیه طراحی آشنا می شوند و می آموزند که چگونه یک طراحی جذاب خلق نمایند.

 قرار بر این است در این دوره یک دید کلی از مراحل طراحی گرافیک، ابزار های موجود و نحوه استفاده از نرم افزار کرل دراو را بیاموزند. این دوره مناسب افراد علافه مند به حوزه گرافیک  و تصویرسازی است.

 

ماتریکس matrix

نرم افزار ماتریکس صنعت طلا و جواهرسازی را با علم روز دنیا تلفیق کرد و باعث جهشی بزرگ در صنعت جواهرسازی شد.

ماتریکس یک نرم‌افزار کاربردی در زمینه طراحی جواهرات است که در واقع تکمیل شده نرم‌افزارهای راینو Rhino محسوب می‌شود و از نظر کارایی و امکانات طراحی از نرم‌افزارهای راینوRhino  بسیار پیشرفته‌تر است. به این صورت که نرم‌افزار ماتریکس Matrix علاوه بر استفاده از تمام امکانات و کدهای دستوریRhino، از ابزارهای ویژه و تخصصی دیگری نیز بهره می‌برد و توانسته در طراحی طلا و جواهرات انقلابی به‌وجود بیاورد.

نرم‌افزار ماتریکس، قابلیت طراحی انواع قطعات ظریف با جزئیات دقیق را داراست و از عهده طراحی‌های پیچیده نیز برمی‌آید.

همچنین، طرح‌هایی از جواهرات، فرم‌های انگشتر و زنجیرهای کار شده به‌صورت آماده و با امکان ویرایش در این نرم‌افزار وجود دارد که کاربر می‌تواند به‌عنوان پایه کار از آنها استفاده کند و با تغییر سایز و پوسته به طرح دلخواه خود برسد.

 

جمینی Gemini

نرم‌افزار طراحى الگو و سایزبندى جمینی (Gemini) برنامه ای جامع برای طراحى دقیق، سریع و بدون خطاى الگو مطابق با خواست تولیدکنندگان پوشاک مى‌باشد،که درمرکز آموزش های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر به علاقمندان و هنرجویان ارایه می شود.

در آموزش با این نرم افزار، طراحان لباس و الگو مى‌توانند مطابق با متد دلخواه خود و بدون محدودیت، الگوى موردنظر را طراحى نموده، سپس با استفاده از جداول استاندارد سایز موجود در آرشیو نرم‌افزار یا با بهره‌گیرى از جداول مورد تأیید خود که به نرم‌افزار افزوده مى‌شود، الگو را سایزبندى نمایند.

بهره‌گیرى از رابط کاربرى فارسى و انگلیسى، ابزارهاى توابع پیشرفته طراحى الگو نظیر ابزار ایجاد ساسون، انتقال ساسون، پلیسه به روش‌هاى مختلف، توابع ایجاد حق درز لباس، ایجاد چرت، اوازمان و غیره این امکان را براى طراحان فراهم مى‌سازد تا به سادگى و دورى از خطاهاى متداول طراحى الگو، طراحى نمایند. همچنین امکان ایجاد منحنى‌هاى کامل و یکنواخت با استفاده از تابع منحنى BEZIER در طراحى منحنى‌هاى الگو امکان کنترل و ترسیم بهترین منحنى را فراهم مى‌سازد.

از مهم‌ترین ویژگى‌هاى این نرم‌افزار، مى‌توان به رابط کاربرى فارسى، قابلیت ارتباط با سایر محصولات نرم‌افزارى معتبر دنیا و همچنین دستگاه‌هاى سخت‌افزارى پیشرفته پوشاک نظیر دیجیتایزر، پلاتر و دستگاه برش خودکار اشاره نمود.

همچنین در صورتى‌ که الگو داراى سایزبندى باشد، تمام سایزها به‌صورت مستقیم از طریق دیجیتایزر وارد سیستم نرم‌افزارى مى‌گردند.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و هماهنگی بیشتر با شماره تلفن های 88328652 الی 88328655 و 09389382473 تماس بگیرید.

به یکی از 3 روش زیر می توانید در کلاس ها ثبت نام نمایید:

  • ثبت نام آنلاین با مراجعه به بخش تقویم آموزشی و ثبت نام آنلاین در صفحه اصلی سایت JDArt.ir
  •  کارت به کارت نمودن و یا واریز شهریه کلاس مورد نظر و تماس با شماره تلفن های 88328652 الی 88328655 و قرائت کد ارجاع و یا شماره فیش و ارائه اصل آنها در اولین مراجعه به واحد آموزش

شماره کارت: 5859837000000881 بانک تجارت

شماره حساب: 18512181 بانک تجارت

 

 

  • مراجعه حضوری

 


 

 HFE


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir