معرفی دوره چرم دستدوز
دوشنبه 24 اردیبهشت 1397 بازدید: 16607

معرفی دوره های تخصصی چرم دستدوز

چرم دوزی یا همان سِراجی سُنتی، هنر و صنعتی است که هنرمند (سِراج) بر اساس الگو و ماکت با دوخت دستی به خلق مصنوعات چرمی مختلفی همچون انواع کیف، کفش، کمربند، قلمدان و ... می پردازد. همانطور که گفته شد چرم ماده اصلی برای تولیدات در این رشته هنری بوده و تاریخچه استفاده از آن در تولید مصنوعات مختلف به پیش از هنر و صنعت ریسندگی، بافندگی و نساجی باز می گردد.

انسان های اولیه اغلب شکارچی بودند و برای پوشاندن بدن خود از پوست حیوانات شکار شده استفاده می کردند. اما این پوست­ های طبیعی به مرور زمان بر اثر عوامل مختلف طبیعی همچون سرما، گرما و یا رطوبت، خشک، شکننده، غیر منعطف و حتی فاسد شده و کارایی خود را از دست می دادند. بشر با گذشت زمان و بالا رفتن سطح دانش و پیشرفت تکنولوژی به روش هایی جهت بالا بردن طول عمر و کیفیت چرم مورد نیاز برای استفاده در تولیدات خود دست یافت.

چرم­سازی یا دَباغی عبارتست از تهیه چرم از پوست حیوانات بر اساس فرایندی که پوست فسادپذیر را به یک ماده طبیعی پایدار، دائمی و انعطاف­ پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می­ کند. چرم طبیعی از پوست حیوانات مختلفی تولید می­ شود که بر اساس جنس و کیفیت کاربردهای متفاوتی دارند. از جمله می توان به چرم همدانی (از پوست گاو)، چرم ساغری (از پوست اسب و الاغ)، تیماج (از پوست بز)، می­ شن (از پوست گوسفند) و ... اشاره نمود. در دوره­های آموزشی و به جهت گران بودن چرم طبیعی می­ توان از انواع چرم­های مصنوعی استفاده نمود که از از منابع گیاهی و شیمیایی جهت تولید آن­ها استفاده می­ شود.

مرکز آموزش های جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر در جهت حفظ و گسترش این هنر و ایجاد فرصت های شغلی برای علاقه­ مندان و جوانان گرامی، اقدام به برگزاری رشته چرم دستدوز برای دوره های کیف، کفش، حکاکی روی چرم و سوخته نگاری چرم نموده است.

سرفصل دوره کیف چرم دستدوز:

شناخت و تشخیص انواع چرم، طراحی، الگوکشی، ماکت سازی، برش، انواع آستر کشی، گاندوزی، شناخت انواع متریال و یراق آلات،  مغزی دوزی و انواع دوخت.

  • مقدماتی: کیف پول، کیف مجلسی بدون طبله، کیف مجلسی طبله دار و کیف مجلسی با طبله کمکی 
  • پیشرفته: کیف مدارک و کیف دیپلمات، کوله پشتی و گریت چرم ۳ مدل  

سر فصل کفش چرم دستدوز: 

آشنایی با لوازم و ابزار کفش، انتخاب قالب و زیره، انتخاب طرح، انتخاب چرم، شناخت چرم، طراحی و الگو کشی، برش، آموزش لیویس، دوخت و کامل کردن پستایی و کار کشی (کار تمام کن)

  • مقدماتی: کفش های مجلسی، هشت ترک و صندل
  • پیشرفته: دوخت کفش های اسپرت، نیم بوت و ونس

سر فصل حکاکی چرم: 

  • مقدماتی: شناخت چرم، شناخت انواع قلم، انتخاب طرح و انتقال آن بروی چرم، برش طرح توسط چاقوی گردون، استفاده از انواع قلم در جایگاه،  رنگ و فینیشینگ 
  • پیشرفته: برجسته و حجیم سازی، آناتومی بدن انسان و حیوان و کاربرد قلم های قاشقی و ...

سر فصل سوخته نگاری: 

  • آشنایی با انواع هویه و انتخاب هویه مناسب، انتخاب چرم و متریال مناسب، انتخاب طرح و چگونگی انتقال آن روی چرم و ایجاد خطوط و سایه توسط دمای مناسب 

ورکشاپ ها: 

  • پرداخت و رنگ لبه
  • دستبند
  • کمربند
  • بند ساعت

هدف اصلی از این دوره ها توانمندسازی و ایجاد خودباوری در هنرجویان است، تا با فراگیری اصولی متدهای مختلف به جای استفاده از الگوهای آماده موجود در بازار، بتوانند برای هر نوع کیف و کفشی ماکت مورد نیاز را ایجاد و اقدام به تولید آن نمایند.

برای مشاهده جدول برنامه ترم جاری دوره های چرم دستدوز بر روی لینک کلیک کنید.


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir