ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش برگزیدگان خود را شناخت
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397 بازدید: 1685

 مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش و افتتاحیه نمایشگاه آثار برگزیده این جشنواره در روز سه شنبه 25 اردیبهشت از سوی جهاددانشگاهی واحد هنر آغاز و برگزیدگان این دوره معرفی و تقدیر شدند.

 به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد هنر؛ مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش و افتتاحیه نمایشگاه آثار برگزیده این جشنواره سه شنبه ، 25 اردیبهشت با حضور آقای قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، آقای مهندس محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، دکتر محمدصادق بیجندی معاون جهاددانشگاهی و رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، بهزاد رشیدی رییس جهاددانشگاهی واحد هنر و الهام زایجانی دبیر جشنواره و معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد هنر برگزار شد.
الهام زایجانی، دبیر ششمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش نخستین سخنران این مراسم بود و گفت: دوره ششم جشنواره هم با همه سختی‌ها و کاستی‌ها برگزار شد اما خوشبختانه از زمان انتشار فراخوان در آبان ماه سال گذشته، 500 اثر به دبیرخانه رسید.
زایجانی تصریح کرد: ششمین دوره جشنواره ملی "نقش تن پوش" در دو بخش مسابقه طراحی تیشرت با محوریت تمدن ایرانی، مسابقه طراحی تیشرت با موضوع آزاد و همراه با برگزاری نشست های تخصصی، برگزاری نمایشگاه آثار طراحان و هنرمندان خلاق در زمینه طراحی تن پوش و بازدید از مراکز تولیدی پوشاک برگزار شد و امروز در مراسم اختتامیه، برگزیدگان این رویداد مورد تجلیل قرار می‌گیرند
 
رشیدی: جشنواره نقش تن‌پوش محصول یک کار گروهی دانشجویی
بهزاد رشیدی، رئیس جهاد دانشگاهی هنر نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خدا را شاکریم که به ما توفیق داده تا درحد بضاعت و امکانات جهاددانشگاهی هنر، در مورد مد و لباس به عنوان یکی از وجوه تمدنی ایران، تلاش کنیم و در کنار سایر فعالیت های این مجموعه، جشنواره نقش تن پوش را به عنوان یکی از جشنواره های تخصصی حوزه مد و لباس، به دوره ششم برسانیم.
او با تأکید بر اینکه این جشنواره محصول یک کار گروهی دانشجویی است اظهار داشت: با حداقل امکانات برگزار می شود و این برای مجموعه ما یک ارزش تلقی می شود. همه کارها، برنامه ها و اقدامات دبیرخانه جشنواره توسط جوانان دانشجو و با هماهنگی خانم الهام زایجانی انجام می شود. که لازمه همین حا از ایشان و همکارانشان تشکر می کنم.
رشیدی افزود: ما در جشنواره نقش تن پوش با فراگیر ترین نوع پوشش، به ویژه در بین جوانان، سر و کار داریم. تن پوش یا همان تی شرت از نظر ما همچون یک لوح سفید، می تواند یک تابلو و یک اثر هنری زیبا و جذاب باشد که محیط پیرامونش را زیباتر می‌کند و می‌تواند همانند یک رسانه فراگیر در فضای عمومی جامعه عمل کند و مفاهیم و مولفه های فرهنگ و تمدن ایرانی را معرفی کند.
رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر با اشاره به اینکه در فرهنگ و تمدن ایرانزمین هزاران تصویر، طرح، نقش و نگار و ایده برای طراحی وجود دارد، که هر یک از آنها می‌تواند دستمایه یک کار هنری معرف این تمدن باشد و هم به شناخت عموم از میراث تمدنی و تاریخی شان کمک کند و هم به کمک متولیان گردشگری کشور بیاید اظهار داشت: جهاددانشگاهی هنر با برگزاری این جشنواره و ورک شاپ ها و نشستهای آن تلاش دارد در این رابطه "فرهنگ سازی" کند و فهم عمومی را نسبت به این موضوع بالا ببرد.
او افزود: واقعا لازم است این آگاهی در عامه مردم ایجاد شود که بدانند برخی از لباس ها و نمادهایی که مورد استفاده قرار می دهند، ضمن اینکه نسبتی با فرهنگ شان ندارد، با باورهای آنها تناقض جدی دارد و حتی می تواند مبلغ گروه های منحرف هم باشد.
رشیدی در ادامه گفت: ما معتقدیم باید آثار هنری برتر، به شکل های مختلف معرفی شوند. باید الگوهای موفق، در جامعه ارایه شود. باید فرهنگ سازی کنیم و این آگاهی را ایجاد کنیم تا مردم فرق بین یک اثرهنری ایرانی و اصیل را با نمونه های جعلی و خارجی آن تمییز دهند. باید روی ذائقه مردم کار کنیم تا کمتر به سمت آثار هنری ارزان و بی کیفیت بروند. باید در هنرمندان خوش ذوق و خلاق، انگیزه ایجاد کنیم. باید به جوانان هنرمند یاد بدهیم منتظر استخدام در ادارت دولتی نباشند، خودشان ایده پردازی کنند؛ خودشان نیاز بازار را شناسایی کنند.
 
تلاش برای جهت دهی به مظاهر و مفاخر فرهنگ و تمدن ایرانی
 
در ادامه، بهزاد رشیدی رییس جهاددانشگاهی هنر با تاکید بر اینکه مد و لباس یکی از وجوه تمدنی ایرانی ـ اسلامی است، گفت: این جشنواره یک کار گروهی دانشجویی است که با حداقل امکانات برگزار می شود و این الگو برای مجموعه ما یک ارزش تلقی می شود. همه کارها، برنامه ها و اقدامات دبیرخانه ی جشنواره توسط جوانان دانشجو و با هماهنگی دبیر جشنواره انجام می شود.
وی ادامه داد: ما در جشنواره نقش تن پوش با فراگیرترین نوع پوشش به ویژه در بین جوانان سر و کار داریم. تن پوش یا همان تی شرت از نظر ما، می تواند همچون یک تابلو و یک اثر هنری زیبا و جذاب باشد که محیط پیرامونش را زیباتر می کند و می تواند همانند یک رسانه فراگیر در فضای عمومی جامعه عمل و مفاهیم و مولفه های فرهنگ و تمدن ایرانی را معرفی کند.
رشیدی بیان کرد: با توجه به این که محور جشنواره ششم مظاهر و مفاخر فرهنگ و تمدن ایران بود در این دوره سعی کردیم آثار هنری دانشجویان را جهت دهی و متوجه مظاهر و مفاهخر فرهنگ و تمدن ایران بکنیم.
رییس جهاددانشگاهی هنر افزود: در فرهنگ و تمدن ایران زمین هزاران تصویر، طرح، نقش و نگار و ایده برای طراحی وجود دارد، که هر یک از آن ها می تواند دست مایه یک کار هنری معرف این تمدن باشد و هم به شناخت عموم از میراث تمدنی و تاریخی شان کمک کند و هم به کمک متولیان گردشگری کشور بیاید.
وی تصریح کرد: خوشبختانه در این دوره این محور مورد توجه مخاطبان جشنوراه قرار گرفت و دانشجویان و جوانان هنرمندی از سراسر کشور 500 اثر به جشنوراه ارسال کردند. شرکت کنندگان این دوه از جشنواره با خلاقیت و هنر خودشان با استفاده از انواع تکنیک های نقاشی و چاپ و رودوزی ها سعی کردند طرح های جذابی مرتبط با میراث تاریخی و فرهنگی کور همچون ابنیه های تاریخی، بنای تخت جمشید، کتیبه های باستانی ایرانی، خط فارسی، پرتره دانشمندان ایرانی و ... را بر روی تی شرت بیاورند.
رییس جهاددانشگاهی واحد هنر گفت: ما معتقدیم این نوع لباس با وجود این طرح های هنری می تواند به عنوان یک کالای ایرانی ارزشمند اقتصادی و فرهنگی در بازار داخلی خرید و فروش شود و حتی به عنوان یک سوغات ارزان قیمت برای گردشگران خارجی عرضه شود. جهاددانشگاهی هنر با برگزاری این جشنواره و ورک شاپ ها و نشست های آن تلاش دارد در این رابطه فرهنگ سازی کند و فهم عمومی را نسبت به این موضوع بالا ببرد.
رشیدی افزود: تلاش می کنیم به روش های مختلف هنرمندان جوان را به مراکز تولید لباس و به بخش صنعت معرفی کنیم تا از این طریق هم به اشتغال هنرمندان کمک کنیم و هم طرح های متنوع تر و متناسب تری در بازار داشته باشیم.
وی ادامه داد: از یک سو می کوشیم برندها و تولیدکنندگان لباس و تی شرت را به سرمایه گذاری و تجاری سازی آثار منتخب ترغیب کنیم و از سوی دیگر تلاش کنیم متناسب با هر محور سازمان های متولی را هم وارد موضوع کنیم تا بیاید و متناسب با اهداف تبلیغاتی و فرهنگی و اقتصادی اش و با نگاه کاملا کاربردی از جشنواره و از هنرمندان حمایت کند.
رییس جهاددانشگاهی واحد هنر باید به جوانان هنرمند یاد دهیم منتظر استخدام در ادارات دولتی نباشند، خودشان ایده پردازی کنند؛ خودشان نیاز بازار را شناسایی کنند. خودشان تیم تشکیل دهند، کسب و کار راه بیاندازند تا هم برای خودشان و هم برای دیگران شغل ایجاد کنند و باعث رونق بازار و توسعه فرهنگ و هنر شوند.
 
در پایان مراسم نفرات برگزیده این دوره جشنواره معرفی و تقدیر شدند.
اسامی برترین ها به شرح زیر است:   
بخش صنعت
صالح الهی
سحر احمدپور
یاسمن شاملو
 
بخش هنر
خاشایار کوچ پیده
بهزاد بخشی
صالح الهی
 
شایسته تقدیر
حسین شاه طاهری
مهدی میرمعنا
مینوفر رفعت راد
گلشید قنبری یزدی
سعیده خیرآبادی
 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir