توسعه همکاری‌های جهاد دانشگاهی هنر با مراکز صنعتی کشور
دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 بازدید: 1928

 ثمره دیدار رئیس جهاد دانشگاهی هنر و مدیر بازار یابی این واحد با برخی از مسئولان شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی و مراکز صنعتی، توافق در زمینه  توسعه همکاری ها و انجام اقدامات متقابل و همچنین استفاده از تجارب فی مابین این شرکت‌ها با جهاد دانشگاهی هنر بود.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی هنر، بهزاد رشیدی، رئیس جهاد دانشگاهی هنر به همراه مدیر بازار یابی این واحد در خلال بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که از 16 تا 19 اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، در بازدید از برخی غرفه‌های برخی از شرکت‌های نفت، گاز  و پتروشیمی با نمایندگان و مدیران این شرکت ها دیدار و گفتگو کرد و به رایزنی برای توسعه همکاری ها پرداخت.
وی در مهمترین این دیدارها با مسئولان شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پتروشیمی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) و قرارگاه خاتم الانبیا به بحث و تبادل نظر و رایزنی پرداخت و مذاکراتی نیز با سایر شرکت‌های حاضر در نمایشگاه داشت که در این راستا توافقات اولیه به منظور همکاری‌های فی‌مابین جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر و با شرکت های صنعتی و  استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی این واحد صورت گرفت.
جهاد دانشگاهی هنر در حال حاضر در زمینه های مستندسازی دانش و فناوری و ساخت انواع گونه های فیلم مورد نیاز مراکز صنعتی، طراحی پوشاک و مد و لباس ایرانی، طراحی و گرافیک و امور تبلیغاتی، دکوراسیون و زیباسازی شهری، معماری و طراحی داخلی، طراحی و ساخت هدایای هنری و هدایای اداری نفیس و... فعالیت دارد و هریک از این فعالیت ها طوری طراحی شده اند تا متناسب با نیاز بازار و به ویژه مراکز صنعتی کشور باشد و امید می رود در سال 97 این همکاری ها توسعه چشمگیری داشته باشد.
بر اساس این گزارش جهاد دانشگاهی هنر تلاش می کند از قابلیت های بالای رشته های هنری و از خلاقیت هنرمندان جوان کشور به ویژه دانش آموختگان دانشگاه هنر استفاده کند. در این واحد سعی می شود هنرمندان به مراکز تولیدی و صنعتی معرفی شوند. موضوع تجاری‌سازی و کاربردی شدن  طرح‌های هنری همواره مد نظر است و همواره تلاش می شود بین هنر و صنعت ارتباط و تعامل برقرار گردد.
این خط فکری و این اهداف معمولا در طراحی و اجرای همه فعالیت های فرهنگی، دانشجویی، آموزشی، پژوهشی و خدمات تخصصی جهاد دانشگاهی هنر به چشم می خورد. جشنواره دیبا، جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعت، جشنواره نقش تن پوش، بازدید دانشجویان رشته های هنری از مفاخر ایران به ویژه مراکز علمی و صنعتی، ارایه خدمات تخصصی در حوزه مستند سازی علم و فناوری و آموزشهای تخصصی و کاربردی این واحد همگی گواه این مدعا هستند. 
برای مثال فقط در مرکز آموزش های تخصصی و کاربردی جهاد دانشگاهی هنر بیش از 100 دوره آموزشی کوتاه مدت، تک درس و کارگاه عملی با موضوعات مختلف هنری از جمله خوشنویسی، گرافیک، انیمیشن، طراحی لباس، مجسمه سازی، چرم دست دوز، عروسک سازی، عکاسی دیجیتال، ساخت زیور آلات، نمایشنامه نویسی، الگوسازی و دوخت، طراحی طلا و جواهر، دوخت سنتی و مدرن، اسکیس و راندوی معماری، دکوراسیون داخلی، سفال، طراحی عمومی، طراحی چهره، طراحی آناتومی، طراحی طلا و جواهر، طراحی لباس، اسکیس و راندو ، نقاشی و نقاشی دیواری و پتینه با حضور اساتید برجسته برای جوانان و دانشجویان و با رویکرد تخصصی، اشتغال زایی و کارآفرینی برگزار می شود.
بر این اساس می توان گفت که جهاد دانشگاهی هنر از توان و ظرفیت هنری خود می‌تواند در بهینه‌سازی و تلطیف‌سازی برخی از مناسبات شرکت های صنعتی به ویژه مراکز مرتبط با صنعت نفت، از جمله ساخت فیلم های مورد نیاز ایشان، پرداخت هنری فضا و اماکن اداری و شرکتی ایشان و خدمات هنری مورد نیاز آنها، استفاده شایان توجهی داشته باشد.
به طور مثال با توجه به خودکفایی جهاد دانشگاهی هنری در تولید و عرضه بسیاری از محصولات هنری، شاید بتوان یکی از مفاد  چنین توافقاتی میان جهاد دانشگاهی هنر با شرکت‌های نفتی را در عرضه چنین محصولاتی در بسیاری از مراسمات، رویدادها و همایش‌های نفتی تبیین کرد. 
به فرض اگر قرار است در قالب همایش و سمینارهای نفتی از صاحبان مقالات و پژوهش‌های برتر تقدیر شود، این امر می‌تواند با استفاده از محصولات و کالای هنری که توسط هنرجویان و دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه هنر تولید شده است، تحقق یابد.
دانشکده‌های معماری، مرمت  دانشگاه هنر، اقدامات ویژه‌ای در زمینه پرداختن به معماری سنتی ایرانی تاکنون به انجام رسانده‌اند که این اقدامات که تاکنون شاید در قالب مجلدات و مقالات پژوهشی عرضه شده است، شرکت‌های نفتی در راستای همان تزئینات و فضاسازی ساختمان ها و دکوراسیون اداری خود می‌توانند از این تجارب در اجرای نماهای داخلی و خارجی خود استفاده کنند.
در هر صورت آنچه که مسلم است اینکه در عرصه تولیدات هنری در شرایط کنونی بیش از پیش نیاز به بازاریابی و فروش این محصولات و راه اندازی چرخ اقتصادی موفقی داریم و بهترین راه برای تحقق این اتفاق این است که ابتدا شرکت‌ها، نهادهای و ادارات دولتی  با در اختیار گرفتن این محصولات و استفاده از چنین تولیداتی آن هم با قیمت تمام شده پایین به جهت حذف واسطه، راه را برای رونق اقتصاد هنر در آینده هموار سازند.          
 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir