معرفی دوره پتینه و نقاشی دیواری
چهار شنبه 27 تیر 1397 بازدید: 14834

معرفی دوره پتینه و نقاشی دیواری


پتینه یا زنگار (Patina) در لغت به لایه نازکی بر سطوح اشیاء و لوازم سنگی، سفالی، فلزی (مس، برنز، مفرق و ...)، چوبی و ... گفته می شود که نشان دهنده کهنگی و قدمت آن ها می باشد. از این رو پتینه کاری به هنر ایجاد نمایی کهنه، فرسوده، خورده شده و یا اکسید شده بر روی اشیاء و یا آثار هنری به کمک تکنیک های مختلف و با استفاده از رنگ و یا بافت های مخصوص گفته می شود.

نقاشی دیواری یا نقاشی دکوراتیو (Mural) به نقاشی تزئینی بر روی دیوارهای داخلی اتاق ها گفته می شود. علاقه انسان برای نقاشی بر روی زیستگاه خود به دوران نوسنگی باز می گردد. قدیمی ترین اثر یافت شده در ایران متعلق به حدود 8 هزار سال پیش از میلاد بوده که بر غاری در کوهدشت لرستان نقش بسته است؛ اما قدمت اعتلای این هنر در ایران مربوط به دوره ساسانیان است.

نقاشی دیواری در واقع تلفیقی از نقاشی، پتینه کاری و گچ بری تزئینی بر روی اجزای تشکیل دهنده دیوار از جمله درب ها، سقف و حتی پنجره ها می باشد. یکی از اهداف اصلی از نقاشی دکوراتیو، در منازل، دفاتر کاری، رستوران ها و ... ایجاد  زیبایی در جهت ایجاد آرامش بیشتر برای ساکنین و کاربران آن ها می باشد.

این دوره با سه دیدگاه و توسط اساتید مجرب و کارآزموده در مرکز آموزش های تخصصی – کاربردی جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر، بر اساس سرفصل های دانشگاهی برگزار می شود و هنرآموزان می توانند بر اساس علاقمندی خود یکی را انتخاب نمایند. این رشته هنری در 3 ترم ارائه می شود و برای آشنایی با سر فصل های این دوره آموزشی به مطالب زیر توجه فرمایید:

 

ترم 1: ورق کاری (شامل ورق کاری بر روی دیوار، سقف، مبلمان و ظروف) - دکوپاژ (شامل دکوپاژ مورال، دکوپاژ دستمال و کار با ترنسفر) - کار با تکستچر و ایجاد بافت و رنگ آمیزی و پتینه بافت ها - تکنیک های رنگ و پتینه روی دیوار - کار با پارچه، پارچه کوبی دیوار و توضیح ساخت تخت خواب با پارچه - لمسه کوبی.

ترم 2: پتینه و کهنه کاری بر روی پارچه - طرح سنگ ماربل - ویترای - معرق کاشی - کار روی مجسمه - کار با مواد تَرَک.

ترم 3: نقاشی مدرن - پرتره - نقاشی سیال - نقاشی برجسته - نقاشی آبستره.

و نیز سر فصل های دوره پتینه با رویکرد نقاشی دیواری به شرح زیر می باشد:

ترم 1: آشنایی کلی با پتینه و متریال های مورد نیاز پتینه کاری، طرح چوب، کار با ورق طلا روی سطوح صاف، کار با ورق طلا روی مجسمه، رنگ آمیزی مجسمه، پتینه مجسمه، رنگ آمیزی چوب و ایجاد بافت تَرَک، ایجاد بافت با رنگ روغنی و ایجاد بافت با رنگ اکرولیک.

ترم 2: طرح سنگ ماربل کرم، استنسیل، بافت های برجسته، رنگ آمیزی بافت های برجسته، نقاشی روی سفال 1، نقاشی روی سفال 2، طرح سنگ مشکی و سفید، دکوپاژ روی سینی و کار با رزین و نقاشی موتیف (اسلیمی).

ترم 3: نقاشی آسمان شب (کهکشان)، نقاشی آسمان روز 1، نقاشی آسمان روز 2، نقاشی سیال، موتیف 1، موتیف 2، موتیف 3، طرح سنگ رزلاوانته و نقاشی روی ورق طلا.


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir