پوستر سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی طراحی شد
سه شنبه 2 مرداد 1397 بازدید: 2702

 سید احسان سید احمد از کارشناسان جهاد دانشگاهی هنر و طراح این پوستر طی توضیحاتی نماد ها و اجزای مورد استفاده در پوستر را تشریح کرد و گفت: مفاهیمی مانند رشد و پیشرفت، تلاش و روحیه جهادی، رسالت جهاد دانشگاهی و نمایش جنبه های هنر و دانش مداری از مفاهیمی بود که در طراحی پوستر به آن توجه شد.

وی در خصوص ایده و روند طراحی افزود: اولین گام ما برای طراحی این پوستر، یافتن یک نماد مفهومی و ریشه دار در هنر ایرانی بود که متناسب با موضوع پوستر باشد، به همین منظور به مطالعه سمبل ها و نمادهای مختلف استفاده شده در هنر، ادبیات و معماری ایرانی پرداخته شد و نمادهایی همچون شمسه (نماد وحدت و مرکزیت و علم و مهندسی ایرانی)، پرنده(نماد آزای روح و نماد امید و روشنایی)، مرغ بهشتی(نماد وارستگی و اتصال زمین و آسمان) و سرو (نماد رشد و رویش و درخت ملی ایران) بررسی شد.
سید احمد بیان کرد:نهایتا از میان نمادهای بررسی شده «سرو» با توجه به تطابق بیشتر با موضوع تعریف شده، انتخاب شد، سرو به دلیل سبزینگی همیشگی به عنوان نماد رشد و رویش شناخته می شود و از طرفی از زمان های بسیار کهن در نگاره های به جا مانده به عنوان نشان و درخت ملی ایران کاربرد دارد.
این طراح صنعتی و طراح گرافیک جهاد دانشگاهی هنر در ادامه افزود: نمونه کاربرد سرو در هنر و معماری ایرانی در کتیبه های تخت جمشید و کاشی کاری های مساجد و همچنین دست بافته های ایرانی به چشم می خورد، از سوی دیگر سرو شاخه برگشته در هنر معاصر ایران مفهوم پایداری و مقاومت به خود گرفته است.
وی افزود: در گام بعدی استفاده از سیاه مشق برای انتقال مفاهیم در لایه دوم طراحی و همچنین تکمیل طرح، مورد نظر قرار گرفت، سیاه مشق نقش بسته شده در پس این درخت را این شعار جهاد دانشگاهی تشکیل می دهد: جهاددانشگاهی، الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت دانش بنیان.
سید احمد ادامه داد: همچنین برای رنگ درخت، طیفی از رنگ های سبز تیره تا روشن انتخاب شد تا همسو با مفاهیم رشد و رویش باشد. و در نهایت درخت سرو شاخه برگشته و منقش به سیاه مشق، در پس زمینه ای از یک رنگ گرم بسیار روشن و دارای نقوش هندسی (گره چینی) قرار گرفته است.
وی در پایان گفت: این پوستر به همراه نشان جهادگر نمونه و سایر اقلام تبلیغاتی مورد نیاز توسط مرکز هنر و معماری جهاد دانشگاهی هنر و در قالب یک کار تیمی انجام شده است.
 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir