ثبت نام نرم افزارهای تخصصی هنر و معماری
جمعه 12 مرداد 1397 بازدید: 4432

 ثبت نام نرم افزارهای تخصصی هنر و معماری

 

مرکز آموزش های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر با حضور اساتید مجرب و فضای آموزشی مناسب، دوره های آموزش تخصصی نرم افزارهای AutoCAD، Rhino Grasshopper و 3D Max را برگزار می نماید. علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر یر روی لینک ها کلیک نمایند.

اتوکد (AutoCAD) یک برنامه کاربردی برای طراحی به کمک کامپیوتر (CAD: Computer Aided Design) در محیط های دو بعدی (2D) و (3D) است که در محدوده وسیعی از صنایع توسط مهندسین معماری، طراحان صنعتی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. اگر چه این برنامه به عنوان پرچم دار نرم افزارهای طراحی با کامپیوتر شناخته می شود اما در طول زمان با افزوده شده امکانات و ابزارهای کابردی به آن بر توانمندی و قابلیت های آن افزوده شده به طوریکه آن را به عنوان ابزاری قدرتمند با میلیون ها کاربر در سراسر جهان تبدیل نموده است.

از جمله ویژگی های نرم افزار اتوکد می توان به مواردی همچون وجود منوی مرورگر، ابزارهای قدرتمند طراحی، توانمندی طراحی دو بعدی و سه بعدی، وجود لایه های محاوره ای، میانبرهای منحصر بفرد ابزارها و دستورات برای راحتی در انجام عمل طراحی، قابلیت نمایش سریع، قابل استفاده و کاربردی بودن برای افراد مبتدی تا طراحان حرفه ای و ... اشاره نمود.

راینو (Rhinoceros) نرم افزار مدلساز سه بعدی نیرومندی است که اصول دستورات و محیط کاری آن بسیار مشابه اتوکد است، بر اساس خطوط نربز (Nurbs: یک مدل ریاضی است که از آن برای ایجاد و نمایش منحنی ها و سطوح در گرافیک کامپیوتری استفاده می شود)  سطوح هندسی مورد نظر طراح را با دقت بسیار بالاتری نسبت به نرم افزارهای دیگر همچون اتوکد تولید می نماید. از این رو طرح های مدلسازی شده توسط راینو نمونه های واقعی تری را در مقام مقایسه با سایر نرم افزارها تولید می نماید. مزیت بارز این نرم افزار دستورالعمل های ساده برای تولید پیچیده ترین سطوح می باشد که این خود باعث افزایش سرعت مدلسازی احجام سه بعدی در این نرم افزار گردیده است.

این نرم افزار به همراه پلاگین های قدرتمند خود، مجموعه ای پر کاربرد و توانمندی را در اختیار طراحان برای مدلسازی سه بعدی قرار داده است. یکی از این پلاگین ها گرس هاپر (Grasshopper) است که محبوبیت زیادی در میان طراحان رشته معماری را به خود جلب نموده است. گرس هاپر به طراحان این امکان را می دهد که فرم های پیچیده را به صورت پارامترهای مشخص تعریف نموده و با تغییر این پارامترها تغییرات فرم را به صورت زنده برای طراح قابل مشاهده نماید. تغییر دادن فرم پیچیده توسط پارامترهای اصلی این امکان را در اختیار طراحان معماری قرار می دهد تا راحت تر و سریع تر به فرم ایده آل خود دست یابند.

تری دی مکس (3D Max) یک نرم افزار گرافیک سه بعدی حرفه ای است که از نظر محیط و دستورالعمل ها شباهت بسیاری با نرم افزار اتوکد دارد و از آن برای ساخت انیمیشن، مدل ها، بازی ها، و تصاویر سه بعدی استفاده می گردد. علاوه بر کاربرد این نرم افزار در ساخت انیمیشن به مدد گرافیک سه بعدی کامپیوتری، طراحان معماری نیز با تکیه بر کفیفت رندر بالای این نرم افزار از آن  برای ایجاد طراحی هنرهای مفهومی (Conceptual art) خود همچون چیدمان، مینی مال ها و ... استفاده می نمایند.

وی ری (VRay) پلاگینی است که از محبوبیت بسیار زیادی در میان طراحان معماری برخوردار است به طوریکه اغلب دانشجویان این رشته اقدام به فراگیری آن برای ارائه بهتر واقعی گرایانه تر طرح های خود می نمایند. وظیفه اصلی این پلاگین انجام محاسبات و پردازش هایی جهت واقعی جلوه دادن تصاویر سه بعدی می باشد.

 


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir