حمید جعفری: دوره‌های جهاد دانشگاهی فشرده و متمرکزتر از دانشگاه است/نقاشی یک رشته مادر است
دوشنبه 5 شهریور 1397 بازدید: 2183

 استاد نقاشی جهاد دانشگاهی هنر می گوید دوره‌های جهاد دانشگاهی در رشته نقاشی بسیار فشرده تر و متمرکزتر از دانشگاه است چرا که در دانشگاه دانشجویان ملزم به گذراندن واحدهایی عمومی هستند که ارتباطی با رشته تخصصی آنها ندارد.

حمید جعفری مدرس رشته نقاشی  در گفت  گو با خبرنگار روابط عمومی جهاد دانشگاهی هنر، اظهار داشت: رشته نقاشی به عنوان رشته مادر در هنرهای تجسمی توانایی‌هایی را به هنرجویان می دهد که با استفاده از آن علاوه بر تخصص خودشان در رشته‌های دیگری به شکل مستقیم یا غیر مستقیم می توانند فعالیت کنند.
این استاد نقاشی جهاد دانشگاهی هنر افزود: در جهاد دانشگاهی هنر سعی می کنیم هنرجوهای نقاشی به یک شیوه و سبک شخصی در کارشان برسند تا بعد از فارغ التحصیلی به راحتی بتوانند برای خودشان به صورت حرفه ای نمایشگاه برگزار کنند و آثارشان را ارائه دهند.
جعفری در ادامه گفت: هنرجویان رشته نقاشی جهاد دانشگاهی هنر علاوه براین می توانند در حوزه های دیگری مانند تصویر سازی کتاب، گرافیک، پوسترسازی و... فعال شوند. یک نقاش توانایی انجام تمام کارهایی که یک گرافیست، انجام می دهد را دارد؛ البته احتمالا لازمه این مسئله شاید گذراندن  یک دوره کوتاه مدت فتوشاپ است تا راحت‌تر بتواند این کار را انجام دهد.اما از نظر تجسمی و ایده پردازی یک نقاش می تواند به راحتی کار را انجام دهد.
این استاد رشته نقاشی با اشاره به یاد گیری تخصص های دیگر، افزود: یک هنرجو نقاشی می تواند با اضافه کردن یک سری تخصص‌های کوچک دایره کار خود را افزایش دهد. مثلا یک دوره کوتاه مدت عکاسی ببیند و عکاس خوبی شود. دلیل این مسئله این است که یک نقاش دید بسیار خوبی پیدا می کند و با آن دید می تواند عکس‌های خیلی خوبی را در بخش‌های صنعتی و هنری بگیرد؛ یا با یک دوره کوتاه مدت آشنایی با مواد متریال یک مجسمه ساز خوب شود.این در حقیقت گستره کار یک نفر هست که در رشته نقاشی فارغ التحصیل می شود و می تواند انجام دهد.
او در ادامه بیان داشت: یک نقاش همچنین می تواند سفارش‌هایی که در جامعه وجود دارد مثل نقاشی دیواری، نقش برجسته و ... را نیز پوشش دهد. به عنوان مثال من در جهاد دانشگاهی هنر هنرجویانی را در حین تحصیل دیدم که به نقاشی دیواری خیلی علاقه مند بودند و حتی سر کلاس می آمدند و ایده‌های خود را مطرح می کردند و اتفاقا در حوزه کاری خود نتایج خوبی گرفتند.
جعفری در ادامه با بیان تفاوت ها و شباهت‌های دوره های جهاد دانشگاهی هنر با سایر دانشگاه‌ها، گفت: سرفصل‌های جهاد دانشگاهی در رشته ای که من آموزش می دهم تقریبا یک فضایی مانند فضای دانشگاه است.البته  دوره‌های جهاد دانشگاهی متمرکزتر نیز هست. چرا که در دانشگاه ما یکسری درس‌های عمومی هم داریم که دانشجویان ملزم به گذراندن آنها هستند. ولی در جهاد دانشگاهی هنر کاملا به صورت کاملا تخصصی، درس‌هایی که مورد نیاز هست را می گذرانند و از این لحاظ می توان گفت دوره‌های جهاد دانشگاهی  فشرده و متمرکزتر است و می تواند باعث شود هنرجو با سرعت بیشتری به نتیجه لازم برسد.
او درباره پیشنهاد خود جهت بهبود دوره های جهاد دانشگاهی هنر، اظهار داشت: اگر بخواهیم روند یک دوره را بهتر کنیم، نیاز به هزینه کردن داریم. در رشته نقاشی دو مسئله بسیار اهمیت دارد یک مسئله آموزش و دوم مسئله ارائه آثار؛ در قسمت ارائه آثار فضا حرفه ای مناسبی نداریم. مطمئنا اگر  در این فضا یک گالری هم داشته باشیم تا هنرجویان کارهای خود را ارائه کنند و آن  گالری هم کار را به صورت حرفه ای جهت فروش آثار، جذب مشتری و صحبت کردن با مجموعه داران  انجام دهد،  قطعا بازدهی بیشتری خواهیم داشت.جهاد دانشگاهی به نسبت امکانات خوبی اما به نظرم اگر در فاز ارائه خدماتی از طرف جهاد برگزارشود می توانیم نتایج بهتری داشته باشیم.
او در ادامه افزود: فضای رقابتی جهاد دانشگاهی هنر مانند دانشگاه هست، در دانشگاه هم وقتی افراد وارد می شوند همه در یک سطح نیستند. یکسری هستند خیلی خوب کار می کنند یکسری هستند متوسط و ضعیف هستند.. این روند در همه جا وجود دارد، اینجا هم وجود دارد. آنهایی که در سطح عالی کار می کنند و این رشته برای آنها خیلی مهم هست به راحتی می توانند در سطح حرفه ای رقابت کنند.اما در قسمت ارائه آثار دانشگاه‌ها نیز دچار مشکل هستند.
استاد جعفری در ادامه با پیشنهاد برگزاری جشنواره نقاشی و هنرهای تجسمی، گفت: برگزاری جشنواره نقاشی ایده خوبی است و باعث پویایی فضا می شود و هنرجویان به یک رقابتی می‌افتند که برای رشد آنها بسیار مفید هست.  باید در حوزه  هنرهای تجسمی  یک جشنواره صاحب اعتبا رهر سال به صورت منظم برگذار شود و جایزه شاخصی داشته باشد. 
این استاد نقاشی جهاد دانشگاهی هنر در پایان گفت: هنرجویان این مرکز قطعا توانایی حضور در بازار کار را دارند. هنرجویان جهاد از نظر علمی چیزی کم ندارند و از نظر فنی و مهارتی نیز جایگاهی خوبی دارند. البته این مسئله را باید در نظر گرفت که  کلا اقتصاد هنر در ایران اقتصاد کوچک و ضعیفی است. مخصوصا در هنرهای ناب مثل نقاشی و مجسمه سازی؛ شاید در هنرهای کاربردی وضعیت کمی بهتر باشد مثل صنایع دستی و ...اما در هنرهای تجسمی ناب نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان نیز اقتصاد کوچکی دارند و این نشان می دهد این کار، کار آسانی برای هنرجویان نیست. هنرجویان نیازمند پشت کار و خلاقیت زیادی هستند. 
او اظهار داشت:  قرار نیست افرادی که از جهاددانشگاهی هنر فارغ التحصیل می شوند همه یک نقاش درجه یک شوند . آن کسی که روحیه‌ی نقاشی درجه یک دارد، تبدیل به یک نقاش درجه یک می شود. ولی افرادی که در سطح متوسط باقی می مانند می توانند از این تخصص در بازار استفاده کنند. به واسطه قدرت طراحی و ایده پردازی که دارند. دوره‌های کوتاه مدت دیگر می توانند در رشته هایی مثل عکاسی، مجسمه سازی و ... بگذارنند و موفق شوند.در حقیقیت می توانند از مهارتی که در نقاشی می آموزند در هنرهای کاربردی مثلا سفال گری و ... استفاده کنند.
انتهای پیام
مطالب مرتبط

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir