مهدی نوری مقدم: برخورد بازار کار با نیروی تحصیل کرده استعماری است/ اغلب هنرجویان عکاسی جهاد دانشگاهی مشغول به کار هستند
سه شنبه 6 شهریور 1397 بازدید: 1587

 استاد عکاسی جهاد دانشگاهی هنر می گوید« برخورد بازار کار با نیروی متخصص و نیروی تحصیل کرده برخوردی استعماری است. ما نمی‌توانیم اخلاق به بازار کار یاد بدهیم.»

مهدی نوری مقدم استاد عکاسی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی جهاد دانشگاهی هنر اظهار داشت: اغلب هنرجویانی که در جهاد دانشگاهی واحد هنر تحصیل را ادامه دادند، در حوزه فتوژورنالیست، مستند اجتماعی یا عکاسی شخصی مشغول به کار هستند.افرادی هستند که برای خودشان گالری و نمایشگاه می گذارند و بعضی ها هم عکاس معیشتی شدند یعنی آتلیه یا مغازه زدند.البته بعضی هنرجویان این رشته هم مانند سایر رشته‌ها آمدند که صرفا مدرک جهاد دانشگاهی را بگیرند.

این استاد دانشگاه علمی کاربردی در ادامه گفت: سرفصل‌های جهاد دانشگاهی همیشه به روز است و در رشته‌های هنری معمولا فضای کار عملی است. به نظر من دوره‌های جهاد دانشگاهی نسبت به دانشگاه بهتراست. یک معضلی در فضای دانشگاهی ما اتفاق افتاد به اسم تولید مدرک؛ لذا شما می بینید مثلا یک نفر فوق لیسانس صنایع هست مشغول به کار دیگری است. البته این مسائل برمی گردد به سیاست‌های اشتباه دولت و نقص در این سیاست ها؛ در دولت قبل سه اطلس مشخص شد . اطلس یک دانشگاه دولتی، اطلس دو دانشگاه آزاد و اطلس سوم دانشگاه علمی کاربردی این همه مرکز برای تولید مدرک داریم، چرا؟

نوری مقدم در ادامه افزود: ابتدا که دانشگاه علمی کاربردی راه افتاد به نظر من خوب بود، چون عملگرا بود و دوره‌های این دانشگاه عملی بودند. ما اساسا به همین احتیاج داریم .جهاد دانشگاهی از ابتدا یک فکر عملیاتی بود. وقتی شما مدرک دانشگاهی دارید ولی درآمدی متناسب با آن ندارید خب این مدرک چه فایده ای دارد. جهاد دانشگاهی به صورت دوره ای در حال آموزش است شما وقتی این دوره را بگذرانید می توانید متناسب با آموخته عملی و مهارتی خود و مدرک آن وارد بازار کار شوید.دانشگاه علمی کاربردی هم قرار بود به همین شکل باشد شما قرار بود یک دوره عکاسی مهارتی را بگذرانید و بعد دوره‌هایی مثل نورپردازی تبلیغاتی را در کنار آن داشته باشید و وارد بازار کار شوید. الان دانشگاه علمی کاربردی به جای ایجاد مهارت‌های تخصصی در حال تولید مدرک فوق دیپلم و لیسانس است.اما جهاد دانشگاهی همان خط خود را ادامه داد و به نظر من بسیار موثرتر است‌.

مترجم کتاب‌های عکاسی و سینما درباره پیشنهاد خود جهت بهبود روند آموزش جهاد دانشگاهی هنر، بیان داشت: شهریه ای که جهاد دانشگاهی از هنرجویان خود می گیرد نسبت به محیط‌ های آموزشی دیگر بسیار کمتر است اما در کنارش یک حمایت دولتی نیز دارد. اگر جهاد از این حمایت دولتی استفاده کند می تواند تنوع دوره ها را بیشتر کند. جهاد باید دوره های تخصصی‌تری را برگزار کند.مثلا هنرجویانی که اینجا دوره عکاسی می بینند در کنارش یک دوره نورپردازی تخصصی پرتره را نیز داشته باشند.

او در ادامه اظهار داشت: این دوره‌های فوق تخصصی اول اینکه نیاز بازار است .ما عکاسان زیادی داریم که مشغول کار هستند اما مسائل فوق تخصصی را به صورت تجربی کار می کنند و بلد نیستند. البته هزینه آموزش های فوق تخصصی بالاتر است اما به نظر من این دوره ها با استقبال روبرو می شوند.

این مدرس عکاسی جهاد دانشگاهی هنر ادامه داد: جهاد دانشگاهی اساتید و امکانات خوبی دارد به نظرم امکاناتی را برای آموزش‌های فوق تخصصی در نظر داشته باشد. مثلا یک اتاق با امکانات خاص دوره مورد نظر وجود داشته باشد.اگر جهاد دانشگاهی از نظر امکانات و تجهیزات درخشان باشد هم هنرجویان بیشتری جذب می شوند و هم هنرجویان کمتر ریزش خواهند داشت.

این دانشجوی مقطع دکترای رشته پژوهش هنر در پایان با اشاره به بازار کار فارغ التحصیلان جهاد دانشگاهی هنر، بیان داشت: مسئله بازار کار به سه بخش تقسیم می شود. اول اینکه جهاد دانشگاهی سعی می کند بهترین اساتید را برای هنرجویان بیاورد بنابراین بهتر آموزش را برای هنرجویان فراهم می کند. بخش دوم بستگی به تلاش خود هنرجویان دارد. بخش سوم آمادگی پذیرش خود بازار کار است. برخورد بازار کار با نیروی متخصص و نیروی تحصیل کرده برخوردی استعماری است. ما نمی‌توانیم اخلاق به بازار کار یاد بدهیم. مثلا فرض کنید هنرجویان در رشته گرافیک مدرک گرفته اند اما در بازار کار شخصی کار می کند که نیروی تجربی و زیر دیپلم است. در نتیجه حقوقی که به نیروی تجربی می دهند با بچه های تحصیل کرده قابل مقایسه نیست.فرض کنید یک نیروی تحصیل کرده در جایی یک ماه یا دوماه مشغول به کار می شود بعد کارفرما می گوید او برود دوباره یک نیروی تحصیل کرده می آورد که یک ماه یا دوماه بدون حقوق برای آنها کار کنند. ما نمی توانیم این مسائل را اصلاح کنیم.این مسائل را شاید باید وزارت کار باید حل کند. شاید باید یکسری سیستم های نظارتی داشته باشد.

انتهای پیام

 


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir