مژده ثابت: طلا بهترین فلز برای میناکاری است/ پهنای آسمان در هنر میناکاری
چهار شنبه 7 شهریور 1397 بازدید: 3495
 
استاد میناکاری و زیورآلات جهاددانشگاهی هنر معتقد است که طرح داخل ظروف منقوش میناکاری یادآور پهنای آسمان است و به همین دلیل است این هنر را میناکاری نام گذاشتند.
مژده ثابت مدرس میناکاری و زیورآلات در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی جهاد دانشگاهی هنر گفت: هنر میناکاری، هنر طراحی با قلم سفید است که بر روی ظروف مسی، نقره‌ای و طلایی نقش می بندد.رنگ زمینهٔ زیر نقوش معمولاً به رنگ‌های آبی، سبز و گاهی قرمز است، که اگر به چشم هنر به داخل ظروف منقوش مینا بنگریم یادآور پهنای زیبای آبی آسمان است. شاید به همین خاطر است که اسم این هنر را مینا کاری نامیده‌اند.
مدرس میناکاری و زیورآلات جهاد دانشگاهی هنر،افزود:امروزه این هنر بیشتر بر روی مس انجام می‌شود ولی می‌توان بر روی طلا و نقره نیز آن را به عمل آورد. طلا تنها فلزی است که به هنگام ذوب شدن مینا اکسید نمی‌شود از اینرو امکان اجرای طرحی همراه با جزئیات و با شباهت هر چه تمام تر بر روی مینا را ایجاد می‌کند در حالی که میناهای مسی و نقره‌ای چنین کیفیتی را ندارند. شکل‌گیری مینا نیز از ترکیب اکسیدهای فلزات و چند گونه نمک در مجاورت حرارت بالا(۷۵۰ تا ۸۵۰ درجه سانتی گراد) است که رنگ‌ها در طول زمان و بر اساس دما بوجود می‌آیند. امروزه در ایران کانون تولید میناکاری شهر اصفهان می‌باشد و استادان برجسته‌ای در تولید آثار مینا مشغول به فعالیت هستند.
وی تصریح کرد:هنرجویانی که در مرکز آموزش های تخصصی جهاد دانشگاهی دوره های حرفه ای مینا کاری و زیور آلات را آموزش می بینند ، به راحتی می توانند وارد بازار کسب و کارشوند و در نمایشگاه های صنایع دستی  محصولات هنری را در معرض نمایش بگذارند.
ثابت در ادامه افزود: تهران در محصولات فلزی نقش مصرف کنندگی دارد به همین خاطر اکثر آثار و کارهای هنری از استان‌های اصفهان و تبریز روانه بازار تهران و به فروش می رسد ، این فرصت خوبی جهت ورود هنرجویان و نزدیک شدن آنها به خریداران وبرقراری ارتباط مستقیم با مشتری و سفارشات جهت ساخت محصول و دیگر محصولات متنوع هنری می تواند باشد.
مدرس میناکاری و زیورآلات جهاد دانشگاهی هنر گفت: جهاددانشگاهی هنر با سازمان صنایع دستی بر اساس تعامل صورت گرفته،  قراردادی را منعقد کرد مبنی بر اینکه هنرجویانی که در این مرکز،  دوره های تخصصی میناکاری و زیور آلات را می گذرانند ،با حمایت سازمان صنایع دستی در نمایشگاه های محصولات صنایع دستی  داخل و خارج از کشور شرکت کنند و یا خود به صورت مستقل نمایشگاه آثار هنری خودرا در تهران وسایر شهرستانها دایر کنند.
وی بیان کرد:  هنر قلم زنی روی ظروف مس و برنج و هنر میناکاری که شامل دو شاخه مینای نقاشی و مینای خانه بندی است.  مینای نقاشی روی ظروف مس و مینای خانه بندی روی ظروف مس، طلا ونقره انجام می شود.
ثابت در ادامه اظهار داشت: بعضی رشته‌ها مثل نقاشی و قلم زنی به دلیل بازدهی سریعتری که دارند، هنر‌جو می تواند با ارایه اولین آثار هنری خود درآمد زایی کند و مورد  استقبال بیشتر قرار می گیرند؛ از طرفی تهیه لوازم و اسباب کار  این  رشته های مذکور کم هزینه  و آسان است.
مدرس میناکاری و زیورآلات جهاد دانشگاهی هنر در ادامه افزود: سر فصل های آموزشی جهاد دانشگاهی هنر در قیاس با سرفصل هایی که در دانشگاه برای دانشجو تدریس می شود به شکل  چکیده دروس دانشگاهی البته به شکل بسیار جامع به دور از دروس  اضافی و پرحجم است .
وی تاکید کرد:برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی توسط جهاددانشگاهی و شرکت هنر جویان این مرکز در نمایشگاه های بزرگ، گسترش و ایجاد شعب جهت آموزش هنرهای مذکور در سایر شهرستانها  و مهمتر از همه برپایی این نمایشگاه ها هست که باید در مکان های از شهر تهران ،که بیشترین قشرهنری و مخاطبین حوزه هنر را در بر می گیرد، برگزار شود.
ثابت با اشاره به اینکه که جهاد دانشگاهی هنر با کمترین هزینه و خروجی بارز آموشی این مرکز در تمای رشته های هنری خاطر نشان کرد: هنرجویانی که در مرکز آموزش های تخصصی جهاد دانشگاهی هنر دوره  آموزش هنر میناکاری و طلا و زیورآلات را می گذرانند پس از اخذ مدرک به دلیل اینکه مهارت لازم را کسب کرده اند ، می توانند تولیدات هنری خود را در نمایشگاه های صنایع دستی به فروش برسانند. به عنوان مثال سمانه ناظریان ، یکی از هنرجویان حرفه ای که در این مرکز مهارت های لازم را گذراند، الان در منطقه آزاد کیش در حال فراهم  کردن شرایط جهت احداث کارگاه طلا و جواهر سازی می باشند.
انتهای پیام

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir