آنچه درباره خرید صنایع دستی باید بدانیم؛ قبل از خرید هر صنایع دستی درباره هویت آن بپرسید
چهار شنبه 7 شهریور 1397 بازدید: 1275

 احیاکننده عروسک‌های بومی خطاب به بازدیدکنندگان نمایشگاه صنایع‌دستی گفت: وقتی یک تولیدکننده عاشقانه درباره محصولش توضیح می‌دهد، با صبوری گوش کنید و اگر هنرش را دوست ندارید، ناامیدش نکنید و انگیزه‌هایش را نخشکانید.

افسانه احسانی ـ احیاکننده عروسک‌های بومی ـ معتقد است: بازدیدکنندگانی که به نمایشگاه صنایع‌دستی می‌روند، بهتر است برخی نکات را رعایت و به مواردی توجه کنند.  

او در توصیه‌هایی به بازدیدکنندگان این رویداد اعلام کرد: قبل از خرید هر صنایع دستی درباره هویت آن بپرسید که در کدام منطقه تولید شده است؟ سازنده یا سازندگانش چه کسانی هستند؟ آیا محصول تنها برای تجارت تولید شده یا کسب و کاری با هدف حفظ ارزش‌های فرهنگی و طبیعی منطقه است؟ آیا نقوشی که روی صنایع دستی به کار رفته، ایرانی است یا از نمادهای غیربومی الگوبرداری شده است؟

احسانی ادامه داد: بهتر است از ارائه انواع پیشنهادات غیرکارشناسی به صنعتگران هنرمند بپرهیزیم. مثلا به تولیدکنندگان که چند هزار سال این هنر اصیل را حفظ کرده‌اند، ایده‌های تغییر کاربری و تغییر سبک ندهیم. از چانه‌زنی تا حد امکان بپرهیزیم تا قیمت‌ها واقعی بمانند و محصولات بسیار گران که بی‌دلیل قیمت بالایی دارند را خریداری نکنیم.

این کارشناس با بیان اینکه اگر به نظرتان یک محصول ارزان است، احساساتی نشوید و فروشنده را به افزایش قیمت ترغیب نکنیم، گفت: یادمان باشد پایداری صنایع دستی بسیار مهم است. اگر انواع گلیم، جاجیم، منگوله و ... با کاموا و مواد غیرطبیعی درست شده‌اند در خرید خود تأمل کنیم. محصول را لمس و ترجیحا از آنهایی که مواد و الیاف طبیعی و هماهنگ با منطقه دارند، خرید کنیم.

احسانی افزود: ترجیحا از خرید محصولاتی که مرتبط با هویت استان مورد نظر نیستند، خودداری کنیم؛ به عنوان مثال کیف چرمی از هرمزگان، سبد نخلی از آذربایجان، ترمه و سرمه از خراسان و پته از زنجان نخریم تا هر محصول  در اقلیم خودش تولید و تقویت شود.

او همچنین برای خرید از چادرهای عشایری مستقر در فضای باز نمایشگاه صنایع دستی توصیه کرد: وقتی آش و خوراکی‌های محلی می‌خرید درباره صنایع دستی همان منطقه سوال بپرسید. یادمان باشد در یک رستوران محلی نیستیم و به نمایشگاه صنایع دستی آمده‌ایم.

احیاگر عروسک‌های بومی همچنین اضافه کرد: وقتی تولیدکننده عاشقانه درباره محصولش توضیح می‌دهد با صبوری گوش کنید و اگر هنرش را دوست ندارید، نا امیدش نکنید و انگیزه‌هایش را نخشکانید.

سی‌امین نمایشگاه صنایع دستی تا نهم شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران از ساعت ۸ تا ۱۸ برپاست.

انتهای پیام


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir