مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی:90 درصد گالری ها تاثیری در اقتصاد هنر ندارند
یکشنبه 11 شهریور 1397 بازدید: 1230

 مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به صدور مجوز فعالیت 534 گالری در کشور،گفت: تنها نیمی از این تعداد گالری فعال هستند و از مجموع تعداد گالری های دارای مجوز، تنها 10 درصد آنها در اقتصاد هنر تاثیرگذارند.

هادی مظفری که حدود دو ماه قبل به عنوان مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد منصوب شده است،در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگی ایرنا درمورد موضوعات مربوط به این حوزه از جمله بودجه انجمن های هنری،نقش گالری ها در اقتصاد هنر، مجوز فعالیت برخی اعضای انجمن مجسمه سازان، رویکرد جدید جشنواره هنرهای تجسمی فجر، آخرین وضعیت انتقال آثار موزه هنرهای معاصر و همچنین تاثیر نوسانات نرخ ارز بر هنرهای تجسمی، سخن گفت
مظفری در این گفت و گو، مشکلات گالری ها را « متنوع » عنوان کرد و از تغییر نگرش دفتر هنرهای تجسمی نسبت به فعالیت گالری ها در دوره جدید این دفتر خبر داد.
این مدیر هنری کشور خاطرنشان کرد: بر این باور هستیم که گالری ها در عرصه معرفی هنرمندان و گردش اقتصاد هنر می توانند نقش مهمی ایفا کنند به همین منظور تلاش ما این است که نگرش به این حوزه از « افزایش کمی» به نگاه «کیفی و اثرگذار» تغییر کند و در این راه از برنامه های اختصاصی و مشارکتی گالری ها حمایت خواهیم کرد.

**
آثار با قدمت بیش از یکصد سال به میراث فرهنگی منتقل می شود
مظفری در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت انتقال آثار موزه هنرهای معاصر گفت: این موضوع اعتراض جدی هنرمندان و مجامع هنری را بدنبال داشت که البته این نگرانی ها کاملا بجا و تشخیص درستی بود.
به گفته مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد براساس توافق ایجاد شده بین وزارت ارشاد و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مسئولیت و نگهداری آثار با قدمت کمتر از 100 سال با وزارت ارشاد و آثار بالای 100 سال با سازمان میراث فرهنگی خواهد بود.

**
جشنواره تجسمی فجر اصلاح می شود
مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با تشریح رویکرد جدید این دفتر نسبت به جشنواره هنرهای تجسمی فجر،استقبال کم فروغ هنرمندان این حوزه از جشنواره تجسمی در مقایسه با دیگر جشنواره های فجر را تا حدودی پذیرفت.
مظفری تاکید کرد:به همین جهت، بصورت جدی موانع و مشکلات جشنواره تجسمی فجر را مورد ارزیابی قرار داده ایم و طی روزهای آتی باحضور جمعی از اساتید و بزرگان هنرهای تجسمی این امر را آسیب شناسی خواهیم کرد و امیدواریم در جشنواره فجر پیش رو در مسیر اصلاح آن، گام های موثری برداریم.

**
انجمن های هنری ردیف بودجه مشخص ندارند
مظفری در پاسخ به نحوه اختصاص بودجه انجمن های تجسمی با تاکید بر اینکه حمایت مادی از انجمن ها نباید با استقلال و جایگاه صنفی انجمن ها تعارض داشته باشد،گفت: البته حفظ این جایگاه و استقلال انجمن ها،نباید به معنی شانه خالی کردن از بار حمایت معنوی و مادی ایشان باشد.
وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد درخصوص نحوه و میزان حمایت مادی از انجمن ها تاکنون سازوکار مشخصی وجود نداشته است که باید این فرایند را اصلاح کنیم
مظفری با اشاره به نبود ردیف بودجه مشخص برای انجمن های هنری گفت: انجمن ها همچنان از بودجه هنرهای تجسمی بهره مند می شوند و سال گذشته نیز رقمی در بودجه اداره کل تجسمی برای انجمن ها پیش بینی نشد.
وی ابراز امیدواری کرد که با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه دفاع از بودجه سال ٩٧،به وظیفه حمایتی نسبت به انجمن ها و مشارکت جدی تر با برنامه های آنها بهتر عمل شود.

**
مجسمه سازان، مجوزدار شدند
مظفری همچنین از صدور نخستین رای برای صدور مجوز فعالیت برخی از اعضای انجمن مجسمه سازان خبر داد و افزود: بعد از سالها پیگیری، هفته گذشته مجوز فعالیت تعدادی از اعضای این انجمن که به مرکز هنرهای تجسمی معرفی شده بودند، صادر شد.
از مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد درخصوص تاثیر نوسانات ارزی بر فعالیت هنرمندان این حوزه و همچنین گالری داران سوال شد که وی در پاسخ گفت: بی تردید مشکلات ارزی بر فعالیت هنرمندان و گالری داران نیز تاثیر گذار بوده و این موضوع در نشستی که با مدیران گالری ها برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت.
انتهای پیام 


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir