رامین حکیمی آرا: دانش ومهارت در کنار پشت کار نتیجه می دهد/ با نرم افزارهای گرافیکی نباید تئوریک برخورد کرد
دوشنبه 12 شهریور 1397 بازدید: 1998

استاد نرم افزارهای گرافیکی می گوید که  مسئله جذب شدن در بازار کار به انگیزه های فردی هنرجویان بستگی دارد. باید هنرجویان به این مسئله دقت کنند که داشتن دانش و مهارت در کنار پشت کار نتیجه می دهد.

رامین حکیمی آرا،عضو رسمی انجمن گرافیک و استاد نرم افزارهای گرافیکی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی جهاد دانشگاهی هنر اظهار داشت: آموزش نرم افزارهای گرافیکی در مرکزجهاد دانشگاهی هنر به صورت عملی و مهارتی است. تمام مرکز ما بر توانایی مهارتی هنرجویان و حضور در بازار کار آنها است؛  یا چیزی که یاد گرفتند را در حیطه ی دیگری به صورت عملی و اجرایی انجام دهند.

او در ادامه بیان داشت: اگر به آموزش یک نرم افزار گرافیکی نگاه کنیم برای هنرجویان خیلی پیچیدگی‌های زیادی ندارد یا به اصطلاح چالشی نیست.اما امکان دارد خیلی تئوریک با آن برخورد شود، مثلا استادی آن درس را تدریس کند بدون اینکه به این توجه داشته باشد که بعدا هنرجو با این دانسته های تئوریک چه کار می تواند انجام دهد. اما این مرکز براساس رویکرد تجربی و علمی کار می کند. برنامه ریزی به گونه ای است که هنرجویان به صورت عملی و تجربی با نرم افزارهای گرافیکی برخورد داشته باشند.صرفا اینکه یک نرم افزاری را هنرجو یاد بگیرد اما نتواند از آن استفاده کند یا بعدها استفاده نکنند به نظر من منصفانه نیست.

استاد نرم افزارهای گرافیکی جهاد دانشگاهی هنر درباره هنرجویان این رشته می گوید: اقشار مختلفی در کلاس ها شرکت می کنند مثلا از دانشجو یا فارغ التحصیل مقطع ارشد دانشگاه هنر تا افراد مسن  هنرجو داریم. ولی به طور کلی 80 درصد هنرجویانی که برای یاد گیری نرم افزارهای گرافیکی می آیند دانشجو یا قشر تحصیل کرده هستند و20 درصد هم تحصیلات عالی دارند. افرادی هم هستند که نرم افزاری که در اینجا آموزش داده می شود در راستای رشته تحصیلی آنها است.

او در ادامه افزود: زمانی که درس می خواندم این چالش برای من هم بود؛ یعنی می رفتم سر کلاس هایی که نرم افزارهای گرافیکی را آموزش می دادند اما زمانی که فارغ التحصیل می شدم از آن نرم افزار 15 الی 20 درصد نمی توانستم یاد بگیرم. بخاطر اینکه استادی که می آمد سرفصل ها را به ما می گفت تجزیه و تحلیلی از درس نداشت یا شکل کاربردی را به ما آموزش نمی داد.

این عضو رسمی انجمن گرافیک بیان داشت: شما فرض کنید قرار است مکانیک شوید،  آچار و پیچ و مهره و لوازم داخل خودرو را بشناسیم، اما این کافی نیست باید به صورت عملی وارد چالش شویم و آنها را یاد بگیرم.به نظر من برنامه یا سر فصلی که برای این رشته چیده شده بسیار تئوریک است، اما من این کار را نمی کنم. ما هر جلسه که وارد کلاس می شویم یک آرت وورک را باز می کنیم و کار را تجزیه و تحلیل می کنیم.در نهایت در آخر جلسه کلاس بچه‌ها می توانند آن عکس یا شکل را اجرا کنند. البته اینکه چقدر دقت در اجرا داشته باشند به تمرین  و پشت کار آنها باز می گردد.

رامین حکیمی آرا درباره تفاوت دوره های جهاد دانشگاهی هنر با دانشگاه، گفت: این دروس در این مرکز نسبت به دانشگاه بسیار کاربردی تر و عملی تر تدریس می شود.اساتیدی که در این مرکز مشغول به تدریس هستند بسیار دلسوزانه تجربیات خود را از بازار کار به هنرجویان منتقل می کنند.

او درباره پیچیدگی های آموزش نرم افزار به هنرجویان مختلف، اظهار داشت: بعضی وقت ها رشته‌های هنرجویان با یکدیگر فرق دارد.مثلا شخصی رشته گرافیک می خواند و شخص دیگر طراحی لباس؛ طبیعتا یاد گرفتن این دو، مهارت‌های خاص خودش را در نرم افزار می خواهد؛ اما ما برای این هم برنامه ریزی می کنیم. من پیشنهادی که بچه ها می دهم این است که اگر هنرجویان در رشته کاری خودشان چیزی دارند آن را سر کلاس بیاورند تا ما اینجا روی آن بحث و در کلاس اجرا کنیم. البته اگر هنرجویان در کلاس زیاد باشد این کار را نمی توان انجام داد؛ اما به صورت کلی با توافق بچه‌ها این کار را انجام می‌دهیم. مثلا یک درسی را مطرح می کنیم مانند طراحی لباس یک جلسه راجع به آن صحبت می کنیم یا یک جلسه می گذاریم برای پوستر یا هر چیزی که خود هنرجو از ما بخواهد.

استاد نرم افزارهایی گرافیکی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌هایی برای فارغ التحصیلان رشته های دیگر، اظهار داشت: در رشته گرافیک تا حالا این اتفاق نیافتاده که امیدوارم هر چه زودتر عملی شود .به نظرم مراکز، نمایشگاه ها و گالری های معتبر هنری مکان مناسبی برای به نمایش گذاشتن آثار این هنرجویان است.این برای مرکز هم تبلیغ هست، کسی که وارد این مرکز می شود و نمونه کارها را می بیند متوجه می شود که این دوره ها چقدر مفید است و علاقه مند می شود که در این دوره ها شرکت کند.

رامین حکیمی آرا در پایان بیان داشت: تلاش ما این هست که هنرجو را برای بازار کار آماده کنیم. این کار می تواند به صورت شخصی انجام شود یا هنرجو وارد سازمان ها و شرکت های تجاری شود.اما اینها بستگی به خود هنرجو و پشت و کار او دارد.برای من پیش آمده که هنرجویی ارشد یک رشته هنری دارد ولی بیکار است اما کسی با مهارت کافی یک نرم افزار، بدون تحصیلات دانشگاهی وارد بازار کار می شود. مسئله جذب شدن در بازار کار به انگیزه های فردی هنرجویان بستگی دارد. باید هنرجویان به این مسئله دقت کنند که داشتن دانش و مهارت در کنار پشت کار است که نتیجه می دهد.

انتهای پیام

 


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir