معرفی دوره پتینه جهاد دانشگاهی هنر ؛ پتینه یا نقاشی دیواری چیست؟
چهار شنبه 21 شهریور 1397 بازدید: 3399

 استاد پتینه جهاد دانشگاهی هنر می گوید که نقاشی و رنگ شناسی را هنرجویان پتینه در دوره هایی جدا گانه آموزش ببینند. البته نقاشی در گرایشی که مرتبط به کار ما هست. نقاشی رئالیستی یا واقع گرایانه به کار پتینه بسیار نزدیک است.

علی اسفندیاری مدرس پتینه در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی جهاد دانشگاهی هنر درباره رشته پتینه گفت: پتینه لغتی فرانسوی به معنای کهنه و زنگار است. زبان بسیاری از رشته‌های هنری مثل نقاشی، تئاتر و سینما به این علت که تدریس آکادمیک آن از کشور فرانسه آمده‌، به زبان فرانسه هستند. مثلا واژه ژوژمان  لغتی است که از زبان فرانسه وارد فضای آکادمیک رشته‌های هنری شده است.اصطلاح پتینه درباره کاری که ما انجام می دهیم یک اصطلاح اشتباه است. چرا که کاری که ما انجام می دهیم نقاشی دکوراتیو است. بنابراین اسم اصلی کاربه فارسی نقاشی دکوراتیورمی شود.

مدرس پتینه جهاد دانشگاهی هنر در ادامه بیان داشت: در این کار با فضاهای مختلف، رنگ‌ها و بافت‌ها و شکل‌هایی که ایجاد می کنیم، فضا را تغییر می دهیم. در بسیاری از موارد از نقاشی هم استفاده می کنیم، مثلا گل و بوته یا چیزی موتیفی روی دیوار یا سقف کار می کنیم. در نقاشی دکوراتیو تمام فرم‌ها و بافت‌ها وجود دارد، مثل نقاشی سقفی و غیره و حتی همان پتینه کاری به معنی کهنه کردن، به نظر من به جای پتینه بگوییم نقاشی دکوراتیو کلمه ای جامع تر استفاده کردیم.

او در ادامه افزود: نقاشی دکوراتیو یعنی مجموعه ای از بافت‌ها، رنگ‌ها و فرم‌‌ها است. فرم  می تواند گل، بوته یا حتی فرشته باشد روی سطوح مختلفی مثل دیوار، سقف، میز، مبل و ... نقاشی دکتوراتیوی که در این مرکز به عنوان پتینه تدریس می شود نقاشی است که در دکوراسیون استفاده می شود.در اینجا خیلی وارد شاخه ها کوچکتر مثل نقاشی روی پارچه یا شیشه نمی‌شویم.اما مثلا پتینه روی شیشه برای خود یک تخصص است.تمرکز ما روی نقاشی دیواری و سقف و ایجاد بافت‌ها است به عبارت دیگر نقاشی که در فضای معماری استفاده می شود. من روی شاخه هایی که تخصص دارم در حال تدریس هستم و اساتید دیگر هم تخصص های دیگر را تدریس می کنند. یکی از نقاط مثبت این مرکز تکمیل بودن دوره هایش است.مثلا اساتید دیگری داریم که روی شیشه و پارچه می پردازند.شاخه تخصصی من اماکن تجاری، اداری و مسکونی است .

اسفندیاری در پایان گفت: به نظرم نقاشی و رنگ شناسی را هنرجویان در دوره هایی جدا گانه آموزش ببینند. البته نقاشی در گرایشی که مرتبط به کار ما هست. نقاشی رئالیستی یا واقع گرایانه به کار پتینه بسیار نزدیک است.

انتهای پیام


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir