رییس جهاددانشگاهی در اختتامیه جشنواره‌ فردا: خالقان آثار هنری به فناوری‌های صنعتی توجه کنند
دوشنبه 12 مرداد 1394 بازدید: 4120

به گزارش روابط عمومی واحدهنر  به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا طیبی 10 مردادماه 94 با حضور در مراسم پایانی سومین جشنواره فیلم‌، عکس فناوری و صنعتی( فردا) در پردیس «چارسو» به سخنرانی پرداخت و با تاکید بر ضرورت پرداخت آثار هنری به فناوری‌های صنعتی، گفت: هنر می‌تواند کمک کند تا تجارب صنعتی به نسل‌های بعدی منتقل شود و ناچار نشویم تجربیات قبلی را تکرار کنیم و از این رهگذر فرایند توسعه سرعت بیشتری پیدا می‌کند.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به شرایط تحریم کشور در سال‌های گذشته یادآور شد: عده‌ای به اسم تحریم باعث شدند، محصولات داخلی خود را دور بزنیم و همچنان در صدور کالا و خدمات دچار مشکل باشیم.

طیبی با بیان اینکه هیچ مشکلی در زمینه تولید علم و فناوری نداریم تاکید کرد: تزریق هوش و شعور، ایجاد فرهنگ سازی و تمدن می‌کند، اما موضوع این است که چرا اراده ملی و فهم مشترکی در این زمینه ایجاد نمی‌شود.

وی متذکر شد: ‌امروزه قدرت اقتصادی در اختیار فناوری است و رقابت آینده رقابت اقتصادی و فناوری خواهد بود. به همین دلیل در حال حاضر همه کشورها در حوزه فناوری‌های دانش‌بنیان کار می‌کنند.

طیبی با ابراز خرسندی از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید به عنوان دولتی معتدل افزود: امیدوارم با برداشته شدن تحریم‌ها از این فرصت استفاده کنیم و صاحب دانش و فن شویم که در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی توسط هنر و هنرمندان هستیم، زیرا آن‌ها به خوبی می‌توانند نشان دهند که در کشور ما چه فعالیت‌های خوبی در زمینه فناوری انجام شده و می‌تواند توجه مردم و مسئولان را جلب کند.

سومین جشنواره فیلم‌ و عکس فناوری و صنعتی با معرفی برگزیدگان و سخنرانی معاون فناوری ریاست جمهوری، رییس سازمان سینمایی، دبیر این جشنواره و با تقدیر از کامران شیردل و زنده‌یاد محمدرضا مقدسیان به کار خود پایان داد.

در این مراسم مسعود نجفی دبیر این جشنواره گزارش کوتاهی از روند برگزاری این رویداد هنری ارائه و اظهار امیدواری کرد که جشنواره فیلم‌های صنعتی که جزو جشنواره‌های موضوعی است ادامه یابد و همچنان پیونددهنده سینما و صنعت باشد.

ستاری: 85 درصد درآمد دانشگاه‌های دنیا از پژوهش است

در ادامه برنامه سورنا ستاری، معاون فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر ضرورت اعتماد به جوانان یادآور شد: اقتصاد دانش‌بنیان جز با اعتماد به جوانان و پذیرش ریسک‌های آنان اتفاق نمی‌افتد.

ستاری با تأکید بر این که پژوهش را مغز انسان و ایده‌های انسانی شکل می‌دهد، خاطرنشان کرد:‌ با اعتماد به جوانان و اجازه دادن به آن‌ها برای ریسک کردن، می‌توانیم دانشجویان موفق خود را از معتبرترین دانشگاه‌ها به ایران بازگردانیم.

او با تشریح بخشی از عملکرد معاونت فناوری اضافه کرد: ما در این معاونت به نقش علوم انسانی در صنعت و تجاری‌سازی این علوم توجه ویژه‌ای داریم. همچنان که زیرساخت‌ها را پیگیری می‌کنیم و آمادگی حمایت در این زمینه را داریم.

ستاری در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: دولت نمی‌تواند خود در این زمینه وارد شود، اما به صنعت‌گران و به خالقان جرات و جسارت ورود به این بازار را می‌دهد و راه را برایشان هموار می‌کند.

در ادامه برنامه با پخش فیلم کوتاهی از آثار کامران شیردل مستندساز با سابقه تقدیر شد.

ایوبی بیان کرد: ایجاد زیرساخت مشکل بزرگ سینما

سپس حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی با ابراز خرسندی از راه‌اندازی مجموعه‌های خصوصی سینمایی مانند چارسو و کوروش گفت: امیدواریم این مجموعه‌ها در حوزه فرهنگ تکثیر شوند، زیرا یکی از مشکلات بزرگ سینما ایجاد زیرساخت است و با این شیوه است که سینما هم از اقتصاد رانتی و نفتی رها می‌شود.

این مدیر هنری با ابراز تاسف از کمبود سالن‌های سینما در استان‌های مختلف ایران خاطرنشان کرد:‌ سخنان آقای ستاری بسیار عالمانه و دردمندانه بود، زیرا توجه به خالقان آثار هنری و نیروی انسانی هم کم شده است.

ایوبی با اشاره به اینکه توسعه توسط مغزهای انسانی خلق می‌شود، افزود:‌ بسیاری کشورها سرمایه‌ دارند، اما در حسرت جوانان خلاق به سر می‌برند، اما من به عنوان معلمی کوچک رنج می‌برم وقتی که بهترین دانشجویانم از کشور می‌روند، زیرا رفتن مغزها خسارت بزرگی است که امیدواریم با تدبیر این دولت مغزها بازگردند.

رییس سازمان سینمایی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: باید در عرصه‌های هنری خطر ریسک خلاقیت و آفرینش را به حداقل برسانیم. متاسفانه امروزه خلق‌کردن پر خطر است و این خطرات حتی عرصه‌های ارزشی را هم تهدید می‌کند. هنرمندان ما سال‌ها برای خلق یک اثر هنری ارزشی وقت می‌گذارند، اما بعد اثرشان گرفتار حاشیه‌های عظیمی می‌شود و این خطرپذیری قدرت خلاقیت را از هنرمندان می‌گیرد.

وی در ادامه سخنان خود اظهار امیدواری کرد: با اعتماد به اهالی هنر این خطرپذیری می تواند کاهش پیدا کند.

ایوبی افزود: تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان راهکار خوبی است که در عرصه هنری هم می‌تواند فعال باشد.

وی ادامه داد: بنده که سال‌ها در خارج از کشور فعال بوده‌ام با تاکید می‌گویم هیچ ایرانی علاقه‌مند به زندگی در خارج از مرزهای کشورش نیست.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به شور و شوق استان‌های مختلف برای میزبانی جشنواره‌های هنری گفت: در تهران دچار جشنواره زدگی شده‌ایم و شاید بهتر باشد جشنواره‌های موضوعی را در استان‌ها برگزار کنیم، زیرا برای آن‌ها جالب و خاطره‌انگیزتر است.

ایوبی در عین حال جشنواره فیلم صنعتی را بهانه خوبی برای دور هم بودن هنرمندان و صنعتگران دانست و گفت: می‌توانیم از مزایای اقتصاد نفتی برای تقویت بنیه‌های فرهنگی استفاده کنیم، زیرا در حال حاضر سینماگران ما به دلیل کمبود بودجه با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند.

در ادامه با حضور همسر زنده‌یاد محمدرضا مقدسیان از این هنرمند فقید مستندساز تقدیر شد.

در بخش پایانی برنامه جوایز برگزیدگان اهدا شد. اجرای قطعه موسیقی وطن با خوانندگی عبدالرسول کارگشا از دیگر بخش‌های این برنامه بود که با حضور هنرمندان و مدیرانی همچون علیرضا رضاداد، حمید فرخ نژاد، دکتر سیف، علیرضا تابش، دکتر هاشمی معاون هماهنگی جهاد دانشگاهی، بهزاد رشیدی مدیر دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم صنعتی و رییس جهاد دانشگاهی واحد هنر و ... برگزار شد. اجرای این برنامه را احسان علیخانی برعهده داشت.

گالری تصاویر

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir