فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی در نقش تن پوش
دوشنبه 7 آبان 1397 بازدید: 1824

جشنواره ملی نقش تن پوش در هفتمین دوره ی خود با محور فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی اقدام به فراخوان برای علاقه مندان این جشنواره کرده است. بر کسی پوشیده نیست که فرهنگ و هنر ایران زمین دارای قدمت چند هزار ساله و غنایی تاثیر گذار در حوزه های مختلف بر دیگر کشورها بوده است. در دوره های مختلف تاریخی، هنر ایرانی که اغلب به صورت یک هنر کاربردی (Artisan) بود بر کشورها و امپراتوری های مختلف جهان تاثیر گذاشت. از میان این کشورها می توان به امپراتوری روم باستان، یونان و کشورهایی که در مجاورت فلات ایران بودند، نام برد. در دوره بعد از اسلام نیز امپراتوری عثمانی، بیزانس و ... نیز تحت تاثیر هنر مردم ایران زمین بودند.
در شرایط کنونی و با موج عظیمی که به صورت یک فرهنگ وارداتی از کشورهای غربی وارد کشور ما می شود و برخی سیاست‌های اشتباه مدیران فرهنگی و ناکارآمدی آنها، این فرهنگ و تمدن عظیم ایرانی مورد کم توجهی قرار گرفته است. چه بسا در بسیاری از موارد فرهنگ ایرانی توانایی رقابت و حتی برتری را نسبت به سایر فرهنگ های وارداتی دارد. جشنواره ملی نقش تن پوش که در حوزه مد و لباس فعالیت دارد یکی از نمونه های مهمی است که می تواند این فرهنگ،هنر، تمدن ایرانی را بسط و گسترش دهد.
یکی از مظاهر فرهنگی هر کشوری لباس و پوشش مردمان آن کشور است. نوع پوشش، طراحی، نقش و ظاهر لباس و پوشش مردم یکی از مهم ترین اولویت های فرهنگی جامعه است. طرح های ایرانی که با توجه به ویژگی های تاریخی و فرهنگی کشورکه با جذابیت های خاص نشان دهنده عمق یک فرهنگ و تمدن است می تواند رقیبی جدی برای فرهنگ های وارداتی باشد.
نگارگری و مینیاتور که حتی در حوزه ادبیات فوق العاده غنی ایران نقشی پر رنگ دارند می توانند نقشی بر پوشش مردم ایران زمین باشند. همچنین طرح های گرافیکی با توجه به اماکن تاریخی، فرهنگی، تصاویر واقع گرایانه (رئالیستی) نماد های مذهبی و ملی می توانند سوژه های طراحان مد و لباس کشور را تامین کنند.
قطعا گستره این فرهنگ می تواند تاثیر مثبتی بر حفظ ارزش های ایرانی و اسلامی مردم ایران زمین باشد. جشنواره ملی نقش تن پوش در هفتمین دوره خود سعی دارد با محوریت مسائل فوق دانشجویان و علاقه مندان به هنر طراحی مد و لباس کشور را به این مسئله مهم ترغیب کند که فرهنگ ایرانی توانایی حضور گسترده و تاثیر گذار را در میان مردم و هنرمندان دارد.
امید بر این است که هفتمین دوره این جشنواره دستاوردهای مهمی را در گسترش فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی داشته باشد.
همایون خشندیش

 


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir