معرفی نرم افزارهای پر کاربرد معماری
یکشنبه 27 آبان 1397 بازدید: 1825

معماری، هنر و فن طراحی و ساختن بناها، فضاهای شهری و دیگر فضاهای درونی و بیرونی برای پاسخ هم‌آهنگ به نیازهای کارکردی و زیباشناسانه است.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی هنر، باید معماری را از مهندسی سازه و ساخت و ساز متمایز ساخت. گرچه بسیاری از بناها (نظیر خانه‌ها و مکان‌های عمومی) کاملاً در حیطهٔ دانش معماری‌ست، برخی سازه‌ها و بناهای دیگر (مثل یادمان‌ها، پل‌ها، کارخانه‌ها و غیرو) وجود دارند که در مرزی بین معماری و مهندسی یا معماری و هنر قرار می‌گیرند. از این رو تصمیم گرفتیم که فهرستی از ۱۰ نرم افزار پرکاربرد این رشته را برای شما در این مقاله به اشتراک بگذاریم . البته در نظر داشته باشید معرفی سرویس های مذکور به معنی تایید یا عدم تایید خدمات آنان نیست و سرویس های فوق بر اساس نتایج جست و جو استخراج شده و در این مقاله درج شده اند.
۱) Autodesk Revit
اتودسک رویت نرم‌افزار مدل‌سازی اطلاعات ساختمان است که برای استفادهٔ مهندسان معمار، عمران و تأسیسات کاربرد دارد و برای مدل‌سازی سه‌بعدی و ترسیم جزئیات ساختمانی استفاده می‌شود. این برنامه به کاربران توان طراحی ساختمان و سازه و مولفه‌های آن به صورت سه بعدی، یادداشت و علامت گذاری با عناصر دوبعدی و دسترسی اطلاعات ساختمانی از پایگاه داده‌های مدل ساختمان را می‌دهد.
۲) Graphisoft ArchiCAD
نرم‌افزار آرشیکد یکی از اولین نرم‌افزارهایی که به صورت تخصصی برای دانشجویان رشته ی عمران و معماری ساخته شده است که دارای امکانات بسیار خوبی مانند مشاهده سه بعدی ، تغییر میزان نور در شب و روز، آنالیز داده های ساختمانی و … است.علاوه بر این، در این نرم‌افزار دیوار ، سقف ، درب ، پنجره و سایر اجزای یک ساختمان به صورت از قبل آماده در آن قرار دارند و فقط کافیست که شما آنها را انتخاب کنید و با وارد نمودن سایز و اندازه ی دلخواه خود آنها را بکار گیرید.
۳) Autodesk 3ds Max
آتودسک تری‌دی‌اس مکس یک برنامۀ گرافیک سه‌بعدی رایانه حرفه‌ای است که برای ساخت پویانمایی‌ها، مدل‌ها، بازی‌ها و تصاویر سه‌بعدی استفاده می‌گردد. این نرم‌افزار توسط شرکت رسانه و سرگرمی آتودسک ساخته و منتشر شده است. برنامه قابلیت‌های مدل‌سازی و ساختار قابل انعطاف افزایه داشته و می‌تواند بر روی سکوهای رایانش مایکروسافت ویندوز اجرا شود.
۴) AutoCAD
اتوکد نرم‌افزاری است که برای ترسیم نقشه‌های مهندسی و صنعتی به کار می‌رود. این نرم‌افزار از محصولات شرکت آمریکایی اتودسک است. کاربران اتوکد امکان استفاده از محیط‌های دو و سه بعدی را دارند.
۵) Photoshop
فتوشاپ به معنی کارگاه عکس یک پردازشگر گرافیکی است که بدست شرکت ادوبی گسترش یافته و برای ایجاد، ترکیب، ویرایش، بازسازی و یا دگرگونی تصاویر «عکس‌ها» بکار می‌رود. اگرچه در ابتدا فتوشاپ برای ویرایش عکس‌ها جهت چاپ روی کاغذ طراحی شده بود، اما به خاطر تنوع ابزارهایی که در اختیار کاربر می‌گذارد، از فتوشاپ به طور فزاینده‌ای برای تولید و ویرایش عکس‌ها در فرمت‌های دیجیتال (به خصوص برای استفاده در وب) استفاده می‌شود.
۶) CorelDraw
کورل‌دراو یک نرم‌افزار ویرایشگر گرافیکیِ بُرداری است، که به دست بنگاه کورل در شهر اتاوای کانادا ساخته و بازاریابی شد. همچنین کورل‌دراو نام «مجموعهٔ گرافیکیِ کورل» (به انگلیسی: Corel’s Graphics Suite) است. آخرین نگارش آن که X8 نام دارد (در اصل نگارش ۱۸)، در سال ۲۰۱۶ میلادی پخش شد.کورل دراو که معمولاً برای طراحی و کمتر برای ویرایش تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرد، از هر دو مدِ بُرداری و پیکسلی پشتیبانی می‌کند.
۷) Tekla Structures
تکلا استراکچرز با نام قبلی Xsteel نرم‌افزاری قدرتمند برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و سه بعدی کردن سازه‌های ساختمانی و صنعتی است. این نرم‌افزار شامل ۲ بخش مدلینگ و نقشه گیری است.
۸) Autodesk Architectural Desktop
اتودسک آرشیتکچرال دسکتاپ یک نرم‌افزار مدل‌سازی اطلاعات ساختمان پیشرفته هست که جهت کاربران اتوکد در معماری ارائه شده است.این نرم‌افزار محصول شرکت اتودسک است.از خصوصیات شگفت انگیز این نرم‌افزار می‌توان به قابلیت طراحی و ترسیم سه بعدی کارهای معماری همزمان با ترسیم دو بعدی نام برد.
۹) Sketch up
اسکچ آپ از نرم‌افزارهای بسیار ساده و کار آمد سه بعدی سازی به خصوص در حوزه معماری می‌باشد. این نرم‌افزار برای مهندسی راه و ساختمان، مهندسی مکانیک، و همچنین طراحی بازی‌های ریانه‌ای کاربرد دارد.شما با استفاده از نرم افزار Sketch Up به راحتی می توانید به مدلهای خود جزئیات، تکسچر و … با دقت بسیار بالا طراحی ابعاد اضافه نمایید، همچنین مدل ساخته شده خود را در نرم افزارGoogle Earth وارد کرده و یا با دیگران به اشتراک بگذارید.
۱۰) Vray
وی‌ری یک پلاگین بسیار پرکاربرد است که توسط کمپانی Chaos Group تولید و توسعه داده می‌شود.در ابتدا از پلاگین وی‌ری صرفاً جهت پروژه‌های معماری استفاده می‌شد ولی امروزه با گسترش خیره کننده خود در تمامی زمینه‌ها از جمله جلوه‌های ویژه سینمایی، تبلیغات، صنعت خودرو، بازی‌های کامپیوتری، پرزانته کردن محصولات شرکتی و … به کار می‌رود.وی‌ری بر روی نرم‌افزارهای مختلف همچون تری‌دی‌اس‌مکس، Maya, Rhino, Nuke, Katana, Modo, بلندر، Cinema 4D, اسکچ‌آپ، سافت ایمیج و اتودسک رویت ملحق می‌شود و به کاربر قدرت ایجاد نورپردازی‌های طبیعی، متریال‌سازی‌های فوق‌رئال، دسترسی به دوربین فول‌آپشن واقعی و از همه مهم‌تر امکان دسترسی به یک موتور رندر پرسرعت و بی‌نظیر جهت خروجی گرفتن از پروژه‌های سه بعدی ساخته شده در نرم‌افزارهای مذکور را می‌دهد.

 


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir