منوچهر اکبرلو: هدف نمایش خلاق تربیت بازیگر حرفه ای نیست
شنبه 17 آذر 1397 بازدید: 1684

یک کارگردان تئاتر گفت: هدف نمایش خلاق تربیت بازیگر برای تئاتر‌های حرفه ای نیست بلکه می خواهد توانایی های بازیگری افراد عادی را تقویت و به آنها نشان دهد.
منوچهر اکبرلو کارگردان، مدرس نمایش خلاق و پژوهشگرتئاتر در گفت و گو با خبرنگاردفتر ایسنای دانشگاه هنردرباره ویژگی های نمایش خلاق، گفت: نمایش خلاق به عنوان نوعی فعالیت نمایشی فرایند محور، شیوه‌ای برای آموزش و یادگیری بر مبنای گرایش عمومی به بازی نمایشی‌ است. این فعالیت نمایشی ، خود یک راه و هدفی دارد؛ در این نمایش پرورش توانایی‌های دست اندرکاران اهمیت دارد و محصول نهایی یک امر آموزشی و تربیتی است.
وی در ادامه افزود: همه انسانها گرایش به بازی نمایشی دارند، اما نمایش خلاق آنها را به صورت خاص بازیگر تربیت نمی‌کند، بلکه آنها را به توانایی‌های بازیگری خود آگاه می کند. در واقع فرایندی برای خلاقیت و توانایی حل مسائل است، که همه به آن نیاز دارند. به عنوان مثال از کودکان و تا دانش آموزان ، شهروندان عادی ، کسانی که دچار چالش‌های درونی هستند، بیماران روحی و حتی زندانیان و در یک کلام همه مردم از فرایند آموزشی هنرخلاق سود می برند.
این پژوهشگر تئاتر در ازدامه اظهار داشت: نمایش خلاق ترکیبی از تئاتر و تعلیم و ترتیب است . توانایی های بالقوه انسان را به فعل در می‌آورد و تفکر در آن، شهودی و منطقی است. در آزمایشگاه نمایش خلاق ، انسان ها بحران ها را می آزمایند، نگرش‌ها و توانایی های خود را محک می زنند و زندگی را در محیطی آموزشی تمرین می کنند؛ از آنجا که در این نوع نمایش فشار و اجباری در کار نیست ، کودکان نیز در مراحل رشد از آن تجربه می آموزند و همچنین بزرگسالان برای مشکلات خود راه حل پیدا می کنند.
اکبر لو درباره هدف نمایش خلاق اظهار کرد: بهترین نوع تعلیم و تربیت باتجربه و خلاقیت همراه است و هدف نمایش خلاق هم تعلیم و تربیت همراه با سرگرمی و مشارکت است. نمایش خلاق خود تجربه و فرایندی جهت دار است که مرحله به مرحله صورت می گیرد و قدم به قدم کامل می شود.
او تصریح کرد: هدف نمایش خلاق تربیت بازیگر برای تئاتر‌های حرفه ای نیست بلکه می خواهد توانایی های بازیگری افراد عادی را تقویت و به آنها نشان دهد. در این نمایش افراد مسائل مربوط به خودشان را نخست درک و سپس حل آنها را به صورت مشارکت گروهی می آموزند. درک مسائل و مشکلات در ابتدا به معنای دیدن و شنیدن آنهاست ؛ دیدن و شنیدن مهارت هایی هستند که نیاز به آموختن و پرورش دارند.
این کارگردان تتاتر درباره اهمیت نمایش خلاق برای کودکان گفت: کودکان در حین انجام نقش‌هایی که ایفا می کنند، فرصت مناسبی به دست می آورند تا احساسات خود را به صورت مستقیم بیان کنند. بنابراین مهمترین ارزش نمایش خلاق این است که فرصت خوبی برای رشد و تکامل و بیان عواطف فراهم می کند. کودکان به وسیله نمایش خلاق ، صحنه، رویداد، مشکل یا واقعه برخاسته از ادبیات کودکان را با هدایت معلم ، خلق یا باز آفرینی می‌کنند . این فعالیت نمایشی به وسیله کودکان مورد بحث قرار می گیرد و همچنین به وسیله آنها طراحی و ارزشیابی می شود .
اکبرلو در پاسخ به این سئوال که چه افرادی مخاطب دوره آموزشی تربیت مربی نمایش خلاق هستند، اظهار داشت : مربیان مهدکودک ها، مدارس و مراکز آموزشی کودک و نوجوان، معلمان و...مخاطبان اصلی این دوره آموزشی هستند.این دوره آموزشی هم اکنون در جهاد دانشگاهی هنر راه اندازی شده و مشغول ثبت نام برای علاقه مندان به این دوره آموزشی هستیم.
این استاد تئاتر در ادامه با اشاره به نقش این دوره آموزشی در فضاهای دانشگاهی گفت: متاسفانه در دانشکده های تئاتر ما کمتر نشانی از نمایش خلاق می بینیم؛ دانشجویان گرایشات مختلف بازیگری، کارگردانی، نویسندگان و غیره با تاریخچه و شگردهای و مبانی تئاتر آشنا می شوند، اما شاخه بسیار مهم آن یعنی نمایش خلاق حتی به صورت واحد درسی هم در دانشگاه ها وجود ندارد. برگزاری دوره‌های آموزشی نمایش خلاق در جهاد دانشگاهی هنر این خلاء آموزشی را می تواند جبران کند. به ویژه اینکه بسیاری از دانشجویان در آینده تمایل دارند با کودکان کار کنند. البته نمایش خلاق صرفا ویژه کودکان نیست و تمام اهدافی که در کار با کودکان می توانیم متصور شویم در کار با بزرگسالان هم اتفاق می افتد.
این مدرس نمایش خلاق درباره تلاش‌های جهاد دانشگاهی هنر برای برگزاری این دوره آموزشی، گفت: ما کوشش های زیادی کردیم نمایش خلاق را که ترکیبی بین دانش و هنر است در مراکز آموزشی معتبر مختلف معرفی کنیم. متاسفانه به دلایل مختلف، از جمه عدم تخصص کافی مدیران خروجی مطلوبی را شاهد نبودیم. من امیدوارم پایه ای که در جهاد دانشگاهی هنر گذاشته شده ادامه و در شاخه های مختلف گسترش پیدا کند .آنچه می تواند از سوی جهاد دانشگاهی انجام شود، تشخیص اهمیت این رشته است. این رشته تنها یک شاخه هنری محسوب نمی شود بلکه می تواند تاثیرات فرهنگی فراوانی بر اقشار مختلف جامعه بگذارد. جهاد دانشگاهی می تواند با در اختیار قرار دادن مکان مناسب برای اجرای نمایش خلاق گامی مهمی در راستای شکوفایی و گسترش نمایش خلاق بردارد.
این استاد تئاتر افزود: نمایش خلاق نمی تواند در قالب یک کلاس باشد چون اساسا هدفش این است که شیوه متکلم وحده بودن را حذف کند. بنابراین نیاز به فضایی دارد که در آن بتواند حرکت بدنی انجام داد و در واقع ایده ال این است که پلاتوهایی وجود داشته باشد که به صورت ثابت مکان برگزاری کلاس مشارکتی نمایش خلاق باشد.
اکبرلو درباره اهمیت نمایش خلاق در دیگر کشورهای جهان، اظهار داشت: در برخی کشورها، این دوره دانشگاهی وجود دارد و دربسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی و برخی کشورهای آسیایی مانند کره ، ژاپن و برخی کشورهای آفریقایی مثل آفریقای جنوبی و تونس این دوره برگزار می شود؛ آنها به اهمیت برگزاری نمایش خلاق و آموزش آن پی بردند . کودکان ،بزرگسالان ، سالمندان و حتی بزه کاران داخل کانون های اصلاح تربیت از مزایا و تاثیرات روحی و روانی این شاخه از هنر نمایش خلاق در کشورهای مختلف بهره می برند، امیدوارم که جهاد دانشگاهی بانی این امر شود و به عنوان اولین برگزار کننده رسمی و علمی این دوره ها شناخته شود.
انتهای پیام
 

مطالب مرتبط

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir