بهزاد رشیدی: پرورش سرمایه انسانی و معرفی فرهنگ جهادی، مهمترین دستاورد جهاد دانشگاهی
شنبه 11 مرداد 1399 بازدید: 1222

 

 

رییس جهاد دانشگاهی واحد هنر گفت: پرورش سرمایه های انسانی مورد نیاز کشور و معرفی الگوی فرهنگ و مدیریت جهادی، مهمترین دستاوردهای جهاد دانشگاهی در چهار دهه‌ فعالیت آن است.

بهزاد رشیدی همزمان با چهلمین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به خدمات گسترده این نهاد گفت: جهاد دانشگاهی در طول چهل سال فعالیت خود، خدمات و فعالیت های گسترده ای در حوزه های مختلف و مورد نیاز کشور ارایه کرده که هر یک در جای خود افتخاری ثبت شده محسوب می شوند، اما پرورش نیرو و مدیر برای دستگاه های کشور و همچنین معرفی الگویی تازه از نحوه کار و تلاش در راستای نیازهای کشور که از آن به "فرهنگ و مدیریت جهادی" یاد می شود، مهمترین دستاورد این نهاد علمی، پژوهشی و فرهنگی می باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از مدیرانی که هم‌اکنون در عرصه‌های گوناگون کشور در حال خدمت هستند، یکی از افتخارات خود را مربوط به زمانی می‌دانند که در جهاد دانشگاهی حضور داشته اند. این خدمت کمی نیست که مدیری از زمان جوانی، در کنار تحصیل، در فضایی فرهنگی و تخصصی و همسو با انقلاب تجربه و دانش بیاموزد، جسارت پیدا کند و به مدیر یا کارشناسی توانمند و خلاق تبدیل شود که یا در جهاد دانشگاهی ادامه فعالیت تخصصی بدهد و یا در جای دیگری از کشور خدمت نماید.

رشیدی تصریح کرد: مجموعه مدیریتی کشور باید از دانش اندوخته موجود در جهاد دانشگاهی استفاده کند. امروز با چهل سال اندوخته در حوزه‌های فرهنگی، پژوهش و فناوری، خدمات تخصصی و آموزش مواجه هستیم. بدون تردید در صورت غفلت از آن و عدم استفاده از این دانش، تجربه و فرهنگ ایجاد شده، یکی از بزرگترین فرصت سوزی ها در کشور اتفاق افتاده است.

وی بازگشت به فرهنگ و مدیریت جهادی را نسخه حل مشکلات فعلی کشور عنوان کرد و افزود: همانگونه که در آغاز انقلاب اسلامی روزهای سختی را به لحاظ نوپا بودن انقلاب و فشار سیاسی و اقتصادی خارجی تجربه کردیم، امروز هم که دشمنان با حربه های متفاوت و لحاظ کردن تحریم های غیر منصفانه کشور را تحت فشار قرار داده اند، می توان با استفاده از ظرفیت بالای جوانان ایرانی و با استفاده از فرهنگ و تفکر جهادی که در40 سال گذشته در این نهاد انقلابی تجربه شده، مشکلات کشور را مرتفع ساخت.

 

تاسیس دفتر سازمان دانشجویان در دانشگاه هنر

بهزاد رشیدی در ادامه با تشریح فعالیت های جهاد دانشگاهی هنر در حوزه فرهنگی، تصریح کرد: یکی از فعالیت های مهم معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر در سال 99  تاسیس دفتر  "سازمان دانشجویان" در دانشگاه هنر است که با همکاری مدیران و دانشجویانی از این دانشگاه، دنبال می شود. برنامه هایی مانند معرفی آثار هنری دانشجویان که با هدف معرفی دانشجویان به بازار کار انجام می شود، همچنین برگزاری جشنواره انجمن های علمی دانشجویی هنر با هدف ایجاد شور و نشاط بیشتر در بین دانشجویان و همچنین برگزاری اردوهای دانشجویی از فعالیت های این دفتر است.

 

تولید محتوای جذاب و هنری برای اثرگذاری بیشتر بر جوانان

رییس جهاد دانشگاهی هنر افزود: تولید محتوای هنری برای اثرگذاری بر جوانان و دانشجویان ایرانی بسیارتعیین‌کننده و فراگیر‌تر از قالب‌هایی همچون همایش و سخنرانی و... است؛ لذا باید در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی جهاد، از برخی قالب‌های کلیشه‌ای و کم‌اثر پرهیز کرد و به سراغ استفاده بیشتر و بهتر از هنر و قابلیت‌های آن رفت.

رشیدی گفت: امروزه باتوجه به این که جوانان و دانشجویان به عنوان بخشی از مخاطبان اصلی این نهاد، زمان  زیادی را در فضای مجازی می گذرانند، ساماندهی گروه هایی برای تولید محتوای هدفمند با محوریت سبک زندگی دانشجویی، از دیگر برنامه های فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد هنر در سال جاری است.

وی با اشاره به بحران کرونا و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه، گفت: درکشور بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته است،  اما کاری که ما این روزها در پیش گرفته ایم طراحی و اجرای فعالیت‌های جهاد دانشگاهی واحد هنر، با استفاده از فضای مجازی و روش های غیر حضوری است که به ویژه در حوزه فرهنگی و دانشجویی این واحد پیگیری می شود که تولید محتوای جذاب و هنری متناسب با اهداف این مجموعه و انتشار آن به روش های گوناگون مهمترین آنها است.

 

انفعال دانشجویان نگران کننده است

رییس جهاد دانشگاهی هنر در ادامه بیان کرد: انفعال و بی تفاوتی دانشجویان، یکی از مسائلی است که امروزه متاسفانه به وضوح در میان این قشر دانشگاهی دیده می شود. جوانان و دانشجویان همواره فعال، خلاق و مطالبه‌گر بوده و هستند و قطعا می‌توانند در حل بسیاری از مشکلات کشور نقش جدی داشته باشند و آینده را تضمین کنند. مدیران دانشگاه ها و متولیان اداره کشور باید برای استفاده از این ظرفیت بالا برنامه ریزی کنند و برای جلوگیری از تداوم این انفعال و بی تفاوتی، چاره اندیشی کنند.

 

رابطه جهاد دانشگاهی واحد هنر و دانشگاه هنر در سطح مطلوبی است

رییس جهاد دانشگاهی هنر افزود: خوشبختانه دیدگاه مدیران فعلی دانشگاه هنر به اهداف و برنامه های جهاددانشگاهی همسو است و تعاملات فکری و هماهنگی خوبی بین جهاد و دانشگاه وجود دارد. رویکرد ما در جهاد دانشگاهی هنر، استفاده از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه هنر در فعالیت های جهاد بوده و هست و خوشبختانه با تلاش همین جوانان برنامه های فرهنگی، آموزشی و تخصصی مختلفی در حال اجرا است.

وی تاکید کرد: تلاش ما این است که نماینده ای شایسته برای فرهنگ و مدیریت جهادی در عرصه هنر و در دانشگاه هنر باشیم.

 

برقراری ارتباط بین هنرمندان و مراکز صنعتی

بهزاد رشیدی با بیان این مطلب که مراکز خدمات تخصصی و اغلب فعالیت های فرهنگی در این واحد اساساً با رویکرد ارتباط بین هنر و صنعت ایجاد شده است، اعلام کرد: از جمله برنامه‌های جدی امسال توسعه و تخصصی شدن فعالیت‌های حوزه ی مد و لباس در این واحد است.

وی ادامه داد: جشنواره ملی نقش تن پوش، با محوریت طراحی بر روی لباس و با تلاش برای الگوسازی و ترویج نقش های ایرانی متناسب با فرهنگ و نیاز جامعه و ترغیب هنرمندان جوان به خلق تصاویر زیبا بر روی تن پوش که تا کنون هفت دوره ی آن درسطح ملی و با مشارکت هنرمندان و دانشجویان علاقه مند به این حوزه برگزار شده از جمله برنامه هایی است که قرار است هشتمین دوره ی آن با استفاده از نظرات و همراهی پیشکسوتان  و متخصصان حوزه ی مد و لباس، در سال جاری با هدف برقراری ارتباط بین دانشجو و مراکز صنعتی و با تغییراتی مهم بر اساس نیاز کنونی جامعه برگزار شود.

رییس جهاد دانشگاهی هنر همچنین در مورد جشنواره ملی مد و لباس دیبا گفت: در این جشنواره آثار ارسالی طراحان جوان کشور که با توجه به نیاز بازار روز پوشاک تهیه می شوند، توسط تولید کنندگان مطرح پوشاک ایران مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته و پس از انتخاب طرح های منتخب‌، طراحان به واحد های صنعتی تولید پوشاک دعوت شده و برای تولید آثار خود در کلیه ی مراحل در واحد های تولیدی حضور می یابند و عملا در صنعت پوشاک جذب می شوند.

 

جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی«فردا» حلقه پیوند صنعت با هنر

بهزاد رشیدی گفت: جهاد دانشگاهی واحد هنر با برگزاری جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی«فردا» در تلاش برای معرفی هر چه بیشتر و مؤثر تولیدات و دستاوردهای صنعتی و فناوری به ویژه به شکل بومی و ایرانی است و به موازات این اقدام سعی دارد تا صنعتگران و هنرمندان را بیش از پیش به یکدیگر به منظور ایجاد تعامل سازنده و کمک به معرفی هر چه بهتر و بیشتر حوزه صنعت و فناوری از طریق سینما و عکس، نزدیک کند که این امر با تولید آثاری به شکل مستند و یا ثبت عکس‌های صنعتی، تبلیغاتی و هنری از روند تولیدات صنعتی و تجارب مدیریتی در حوزه صنعت و فناوری در حال انجام است و تا به امروز آثار تولید شده به ویژه در حوزه فیلم که به این جشنواره ارائه شده‌اند، مُعرف خوبی از توان صنعتی و فناوری موجود در کشور هستند.

 وی در ادامه افزود: در تدارک ششمین دوره جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی«فردا» هستیم اما اتفاق تازه‌ی این دوره از جشنواره راه اندازی سامانه ای الکترونیکی در فضای مجازی و اینترنت متناسب با اهداف کلان جشنواره می‌باشد که به زودی از این سامانه رو نمایی خواهیم کرد.

 

توسعه فعالیت های "مرکز مستندسازی دانش فناوری"

رییس جهاد دانشگاهی واحد هنر در ادامه با تشریح فعالیت ها و خدمات  "مرکز مستندسازی دانش فناوری"  جهاد دانشگاهی واحد هنر در زمینه فیلم سازی و عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، گفت: این مرکز مجموعه فعالیت‌های علمی، فناورانه و صنعتی مراکز مختلف را مستندنگاری و مستندسازی می‌کند. این تولیدات که شامل فعالیت و تجارب مدیران، دستاوردها و فعالیت های مراکز علمی، دانشگاه و صنعتی می باشد، در آینده به اسنادی معتبر برای آیندگان تبدیل می شود.

وی گفت: در سال جاری با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستادهای زیر مجموعه‌ی آن مستندی با موضوع موفقیت و شکست استارت‌آپ‌ها که به مسائل استارت‌آپ‌ها می‌پردازد و همچنین فیلم های معرفی ستادهای علم و فناوری ساخته می شود.

رشیدی ساخت مستندهای دانشگاهی را از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته توسط مرکز مستند‌سازی جهاد دانشگاهی هنر خواند و گفت: در سال جاری یک مجموعه‌ی ده قسمتی با عنوان فرهنگ جهادی با همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و همچنین مستند دیگری با موضوع سیر تاریخی تفکر پیشرفت در ایران در حال انجام است و انشالله مستندسازی تصویری 31 طرح فناورانه‌ی جهاد دانشگاهی در نقاط مختلف کشور نیز در این مرکز انجام می شود.

 

ساخت 40 عنوان فیلم مستند معرفی دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی

رییس جهاد دانشگاهی هنر با اشاره به اهمیت مستندسازی تصویری دستاوردهای علمی و فناورانه و پژوهشی جهاددانشگاهی، اعلام کرد: یکی دیگر از فعالیت های شاخص مرکز مستندسازی دانش فناوری جهاددانشگاهی هنر در سال 99 که مصادف با چهلمین سال تشکیل جهاد دانشگاهی در حال انجام است، ساخت 40 عنوان فیلم مستند کوتاه معرفی دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی است که تاکنون 30 عنوان آن ساخته و منتشر شده است. این فیلم ها که با همکاری اداره کل روابط عمومی جهاد دانشگاهی تولید شده، از آنجا که هریک بخشی دانش بومی و دستاوردهای40ساله جهاددانشگاهی را به طور خیلی خلاصه به تصویر می کشند، در ایجاد خودباوری ملی و معرفی دستاوردهای این نهاد انقلابی در بین آحاد جامعه موثر بوده و برای اعضای این مرکز که سازنده این مستندها می باشند، باعث غرور و افتخار مضاعف شده است.

 

مرکز آموزش‌های تخصصی کاربردی متناسب با نیازهای آموزشی کشور فعالیت می‌کند

بهزاد رشیدی در ادامه این گفت و گو به فعالیت های آموزشی جهاد دانشگاهی هنر پرداخت و گفت: در مرکز آموزش‌های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر نیز با توجه به نیازها و ضرورت‌های کشور در خلال دوره‌های آموزشی که برگزار می‌کنیم، سعی بر این است که ماهیت این دوره‌ها، کاربردی و رویکرد اغلب آنها با چشم‌انداز کار آفرینی باشد که منجر به  ایجاد شغل و در نهایت کسب درآمد برای افراد شود.

وی در پایان گفت: در هر سال حدود 4000 هنرجو در کلاس‌ها و دوره های تخصصی و کاربردی جهاد دانشگاهی هنر شرکت می‌کنند، خوشبختانه این مرکز در سال 98 رشدی 100 درصدی نسبت به سال قبل داشته و با اینکه شیوع کرونا باعث توقف موقت فعالیت های آن شد، اما از ابتدای تابستان 99 با تلاش اعضای این مرکز، بعد از یک ترم وقفه، با رعایت مسائل بهداشتی، فعالیت‌های این مرکز در همان سطح قبلی از سر گرفته شده است.


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir