سودان... آخرین کرگدن سفید نر شمالی
جمعه 7 آذر 1399 بازدید: 2024

سودان... آخرین کرگدن سفید نر شمالی

به نقل از مهوش شامحمدی مدیر مرکز آموزش های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر،یک اثر از احد شکری پور به بخش نمایشگاه یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران راه یافته است. شامحمدی ضمن معرفی شکری پور به عنوان یکی از مدرسان مجرب و مورد توجه هنرآموزان این مرکز افزود: این موفقیت را به استاد شکری پور تبریک گفته و برایشان توفیقات روزافزون آرزو می نمایم.

احد شکری پور ماسوله متولد 1361 کارشناس ارشد صنایع دستی با گرایش طراحی و تولید سفال؛ مدرس دوره های آموزشی سفال نقش برجسته و قالبگیری در هنر سرامیک مرکز آموزش های جهاد دانشگاهی هنر می باشد. او با یک اثر تاثیرگذار با عنوان سودان؛ آخرین کرگدن سفید نر شمالی در این بینال شرکت نموده و به بخش نمایشگاه راه یافته اند.

شرح اثر به قلم هنرمند:

سودان در سال 1973 در حیات وحش کشور سودان به دنیا آمد و دو سال بعد شکار شد و به چکسلواکی منتقل گردید، در آنجا صاحب دختری به نام نیجان شد  و چند سال بعد نیجان، دختری به نام فاتو به دنیا آورد. در سال 2009 سودان و خانواده اش به همراه کرگدن نر دیگری، بنام سانی از چکسلواکی به حیات وحش کنیا منتقل شدند. بعد از مرگ سانی، سودان آخرین کرگدن نر شمالی بود که از بیماری شدید جسمی نیز رنج می برد؛ در سال 2018 و در سن 45 سالگی محیط بانان برای اتمام به رنج بیشمارش او را به خواب ابدی فرو بردند. اکنون فقط دو کرگدن ماده (نیجان و فاتو) از این گونه در دنیا باقیمانده است.

شکار بی رویه بخاطر شاخ های عجیب این گونه برای مصارفی چون درمان در طب سنتی شرق دور، ساخت دسته خنجر در یمن و عمان، بخت آوری و تقویت قوای جنسی، باعث انقراض کرگدن سفید  شمالی گردیده است.  


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir