فلزکاری

مرکز آموزش تخصصی هنرهای کاربردی

جهاد دانشگاهی هنر

 برنامه ترم تابستان 99 - دوره های هنر فلزکاری

عنوان درس دوره مدت (ساعت) روز و ساعت تشکیل کلاس
شهریه (تومان)

قلمزنی

مقدماتی (ریزه قلم)
60

یکشنبه 12 - 17

60
 
   
     
ساخت زیورآلات    

 

 
     
مینای نقاشی        
     

قلم زنی

هنر اجراي نقش به روش کوبشي، با استفاده از ضربات چکش بر قلمی که روی فلزات چکش‌خوار قراردارد را قلم‌زني گويند. سطوح تخت و منحني که قلم‌زني مي‌شوند را بر مبناي برجستگي نقوش از کم به زياد به روش‌هاي عکسي، زمينه پر، برجسته و جُنده‌کاري نامگذاري مي‌کنند. طرح‌هاي اسليمي و ختايي، گل و مرغ، گرفت و گير، خوشنويسي و گره‌هاي هندسي از رايج‌ترين نقوش سنتي مورد استفاده در قلم‌زني هستند.
جذابیت‌های قلم‌زنی سنتی کشورمان و متقاضیان پرشمار فراگیری این رشته مرکز آموزش جهاددانشگاهی هنر را بر آن داشته که دوره آموزشی قلم‌زنی روی فلزات را تدوین و برگزار کند. 

 

ساخت زيورآلات (جواهرسازی)

زیورآلات سنتی و قدیمی امروز در نقاط بسیاری از دنیا چشم بینندگان را خیره می‌کند. آثار هنری بسیار ارزشمند و گرانبهایی كه امروزه موزه‌های معتبر داخلی و خارجی و مجموعه‌های خصوصی كلكسیونرهای معروف دنیا را در سراسر جهان زینت بخشیده، بیان‌گر این حقیقت است كه طلاسازان و جواهرسازان ایرانی در ادوار مختلف تاریخی چه پیش و چه پس از اسلام در ساخت اشیاء تزئینی و زیورآلات گرانبها، از مهارت خارق‌العاده‌ای برخوردار بوده‌اند. 
جهاددانشگاهی هنر علاوه بر دوره‌های طراحی طلا و جواهر، دوره کارگاهی ساخت زیورآلات را نیز برگزار می‌کند و میزبان علاقه‌مندان به فراگیری این هنر جذاب و دلنشین است.

 

ملیله‌کاری

شاخه‌ای از هنر فلزکاری است که با مفتول‌های نازک نقره انجام می‌پذیرد. کالاهای مختلفی از جنس نقره همچون سینی، قندان، گیره استکان، گل سینه و ... با روش ملیله‌کاری ساخته می‌شوند. شمش های نقره با عیار بالا را با دستگاه نورد و سپس حدیده به شکل مفتول های باریک درآورده و در ابتدا نقش‌های کوچک ساخته می شوند. سپس آنها را در کنار هم در یک قالب مومی قرار داده و با نقره‌ای با عیار پایین‌تر لحیم می‌کنند و در نهایت پرداخت کاری انجام می شود تا جلوه نقوش نمایان شود. نقش‌های معمول ملیله‌کاری، بته جقه، ریزه جقه، برگ فرنگ، برگ، غنچه، پیچ، جفت پیچ، پیچک، سه چشمه و... نام دارند. 

 

مینای خانه‌بندی

اصل هنر مینای خانه‌بندی به دوران هخامنشی بازمی‌گردد اما به‌رغم آثار زیبایی که توسط میناکاران آن زمان خلق شده و در دربار پادشاهان محبوس مانده، این هنر طی سال‌ها در ایران رو به زوال نهاد و اکنون تعداد هنرمندان میناکار از نوع خانه‌بندی به تعداد انگشتان یک دست رسیده است. 

جهاددانشگاهی هنر در راستای حمایت از این هنر ارزشمند و مهجور، با بهره از استادان مجرب و فضای کارگاهی مجهز، دوره‌های آموزشی مینای خانه‌بندی را برگزار می‌کند تا سفیرانی توانمند برای شناساندن هنر مینای خانه‌بندی به مردم ایران و جهان تربیت کند.


 

 

 


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir