یکشنبه 31 تیر 1397
بازدید:
1824
مدیر گروه رشته صنایع دستی دانشکده هنر های کاربردی دانشگاه هنر گفت: رشته صنایع دستی هم اکنون هدفمند نیست ، شرح درس و تصمیم گیری برای رشته صنایع دستی مربوط به سال 62 است که نیاز به بازنگری و به روز شدن دارد و این دروسی که برای این رشته در نظر گرفته شده است باید هدفمند تر و به شکل اختصاصی دنبال شود.
رسول جلیلی مدیر گروه رشته صنایع دستی دانشکده هنر های کاربردی دانشگاه هنر، در خصوص رشته صنایع دستی و مشکلات این حوزه به خبرنگار دفتر ایسنای دانشگاه هنر گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که وجود دارد بحث بودجه کلی دانشگاه هست که در این زمینه کلا دانشگاه هنر ، دانشگاه فقیری به حساب می آیدو برای حل این معظل ما باید به سمت در آمد زایی که یکی از اهداف بلند مدت دانشگاه تعریف شده ،حرکت کنیم و مستقل پیش برویم و با این رویه طبیعتا ، نیازی به بودجه ای که از وزارت برای آن اختصاص داده شده ندارد ، ولی به صورت کلی بخواهیم بگوییم ما الان عمده مشکلاتی که داریم ، یکی کمبود فضای فیزیکی کارگاه ها است ، یعنی از استانداردهای مورد نیاز فاصله زیادی داریم ، به روز نبودن امکانات و تجهیزات کارگاهی مشکل بعدی در رشته صنایع دستی محسوس است که برای به روز کردن و مدرن تر کردن آثاری که از این کارگاه ها خارج می شود باید همپای کشورهای دیگر که مدت ها این مسیر را طی کردند و از تجربیات آنها بخواهیم استفاده کنیم لازم است که به تجهیزات مدرن و تکنولوژی پیشرفته مجهز باشیم .
هم راستا کردن علم روز و فرهنگ غنی هنری کشورمان الزامی است
وی در ادامه افزود: شاید یکی از مشکلاتی که می شود در میان مدت حل کرد ، مشکل کمبود نیروی متخصص و آموزش دیده در حوزه اساتید است ،( کمبود اساتید مجرب در حوزه صنایع دستی) که با سرمایه گذاری و یک دور اندیشی ، شاید بشود افرادی را جهت آموزش و کسب تجربه های بیشتر به کشورهای دیگر که تجربه های مختلف هنری به ویژه در زمینه صنایع دستی را دارند ، فرستاد تا بتوانند تجربیات انها را به کشور منتقل کنند، ضمن اینکه صنایع دستی ما دارای مشخصاتی مختص به فضای بومی و فرهنگی ایران است ، از طرفی می شود با هم راستا کردن علم روز و فرهنگ غنی هنری کشورمان ، طبعا قدم های بهتری در این زمینه برداشت.
مدیر گروه رشته صنایع دستی دانشکده هنر های کاربردی دانشگاه هنر، اظهار کرد: در رشته صنایع دستی بیشتر تاکید باید روی بخش هنری آثار باشد و یک بخش آن برمی گردد به تسلط به تکنیک، یعنی آشنایی به علم روز دنیا و قطعا طی کردن این مراحل ، کمک بزرگی به عنوان تکنیک برای آفرینش آثار در این حوزه به شمار می رود.
جلیلی گرایشی نبودن رشته صنایع دستی را یکی دیگر از مشکلات این حوزه برشمرد و بیان کرد: دانشجویانی که وارد این رشته می شوند از ابتدا مسیر نهایی آنها مشخص نیست ، یعنی ما گرایش های مختلفی از چوب، بافت ، شیشه، جواهر، در رشته صنایع دستی داریم ، دانشجویانی که وارد این رشته می شوند متاسفانه ترم های مختلف با گرایش های متفاوت سر وکار دارشتند و به صورت متمرکز تمرکز کافی ندارند که روی یک حوزه تمرکز کافی داشته باشند و در نهایت بیش از یک سال نمی تواند روی حوزه تخصصی خودش کار کند و این زمان محدودی برای دانشجویان است.
وی در ادامه گفت: رشته صنایع دستی هم اکنون هدفمند نیست ، ما شرح درس و تصمیم گیری برای رشته صنایع دستی مربوط به سال 62 است که نیاز به بازنگری و به روز شدن دارد و این دروسی که برای این رشته در نظر گرفته شده است باید هدفمند تر و به شکل اختصاصی دنبال شود.
کمبود اساتید خیلی محسوس نیست اما با ایده ها فاصله داریم
مدیر گروه رشته صنایع دستی دانشگاه هنر، در پاسخ به این سوال که آیا در رشته صنایع دستی کمبود اساتید مطرح است یا خیر، افزود: کمبود اساتید خیلی محسوس نیست اما با ایده ها فاصله داریم ، اساتید مجرب تری را هم می شود دعوت کردولی در صورتی که این رشته به شکل تخصصی در دانشگاه هنر دنبال شود ، یعنی دانشجو از سال اولی که وارد حوزه صنایع دستی می شود ، در حوزه مشخصی تا 4 سال در آن حوزه به عنوان مثال حوزه جواهر کار کند و در نهایت به عنوان یک متخصص موفق در حوزه کار آفرینی و اشتغالزایی در مرحله بعد از فارغ التحصیلی وارد جامعه شود.
هدف دانشگاه هنر تربیت دانشجوی کارآفرین است
جلیلی بیان کرد: دانشجویان رشته صنایع دستی بعد از فارغ التحصیل شدن نیاز ی به استخدام شدن در مرکزی یا یک واحد صنعتی را ندارند ، زیرا یکی از اهداف این حوزه هنری در دانشگاه هنر تربیت دانشجویانی هست که یتواند به صورت کار آفرین و مستقل ، هنر صنایع دستی را از ، مثلا یک کارگاه خانگی گرفته تا کارگاه نیمه حرفه ای ، حتی تمام حرفه ای شروع کنند و این رویه مستلزم این است که نگاه حرفه ای تری به این رشته انداخته شود.