​​​​​حفظ پویایی و ایجاد تحول، رویکرد توسعه فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر
دوشنبه 3 مرداد 1401 بازدید: 576

​​​​​حفظ پویایی و ایجاد تحول، رویکرد توسعه فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر

ایجاد تحول و حفظ پویایی سیاست اصلی فعالیت‌های فرهنگی واحد هنر است؛ چراکه جذب مشارکت دانشجویان، انگیزه و عملکرد افراد، به روز بودن فعالیت‌ها و طرح برنامه‌های جدید به صورت مستمر، همه منجربه پویایی بیشتر و تحول در این عرصه می‌شود.

روابط عمومی جهاد دانشگاهی هنر در آستانه چهل و دومین سالگرد تشکیل نهاد جهاد دانشگاهی با امین مختاری معاون فرهنگی واحد هنر گفتگو کرد. وی در خصوص اهم اقدامات حوزه فرهنگی واحد هنر به برگزاری سه جشنواره ملی این واحد، تمرکز بر تولید محتوای فرهنگی و طرح‌های مطالعاتی حوزه هنر در کنار سایر فعالیت‌های فرهنگی-دانشجویی واحد هنر اشاره کرد و به تشریح تمایز این اقدامات با فعالیت‌های سایر نهادهای فرهنگی پرداخت و گفت: جشنواره‌های نقش تن‌پوش، مد و لباس دیبا و فیلم و عکس فردا هر سه جشنواره‌هایی هستند که در عرصه خود پیشرو بوده و همانندی ندارند. جشنواره نقش‌ تن‌پوش ویژه طراحی نقش روی پوشاک است که نیاز فرهنگی وابسته به این موضوع به شدت احساس می‌شود و این جشنواره تلاش کرده تا از طریق کشف استعداد، تولید اثر منطبق با فرهنگ و ایجاد ارتباط با صنایع، بر فرهنگ پوشش و ترویج تولیدات فرهنگی مناسب و شایسته تاثیرگذار باشد و طی دوره اخیر و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نمایندگان صنفی صنعت پوشاک، این مهم محقق شده است. 
مختاری ادامه داد: جشنواره مد و لباس دیبا نیز از جهت فرآیند اجرایی که بصورت رویداد کارآفرینانه طراحی شده است، نظیری ندارد. فرآیند برگزاری این جشنواره با الگوسازی روندی مبتنی بر نیاز صنایع نرم و خلاق طراحی شده تا آثار طراحان را بر مبنای شناخت نیاز بازار تولید نماید. جشنواره فیلم و عکس فردا نیز با تمرکز بر صنایع فناورانه و دانش‌بنیان کشور و با هدف معرفی فعالیت‌ها، توانمندی‌ها و دستاوردهای کشور در این حوزه برگزار می‌شود که تنها جشنواره فیلم و عکس کشور با این موضوع به شمار می‌آید.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر ضمن تاکید بر اهمیت تولید محتوا بخصوص در دوران بعد از شیوع بیماری کوید-19، گفت: ما با راه‌اندازی طرح سراسری تولید محتوای هدفمند دانشجویی در تلاش هستیم تا با استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی، برای خود دانشجویان به تولید محتوای به روز از طریق فرمت ویدیومقاله بپردازیم. طی سال 1400 آمارها نشان داد که این فرمت جدید و علمی، مورد استقبال نسل جوان نیز قرار گرفته و موج افزایشی مخاطبان دانشجو را برای فعالیت‌های این واحد به دنبال داشته است. 
مختاری در خصوص اهمیت تربیت نیروی انسانی کارآمد، به رویکرد فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر در این خصوص اشاره کرد و گفت: ما در جهاد دانشگاهی هنر خاستگاه تربیتی نیروهای جدید را حوزه فرهنگی می‌دانیم و همواره در تلاش هستیم تا با جذب دانشجویان دانشگاه هنر در فعالیت‌های مختلف، ضمن شناسایی استعدادهای نخبه، در طول مدت زمان دانشجویی، به پرورش این استعدادها در فضای حرفه‌ای کار بپردازیم و بتوانیم پس از فارغ التحصیلی همین فرد را در قسمت‌های مختلف بکار بگیریم و با استمرار این روش، پویایی کادر نیروی انسانی را بصورت دائمی حفظ کنیم.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر سرعت عمل اجرایی جهاد دانشگاهی را برگ برنده این نهاد برشمرد و در همین خصوص توضیح داد: فرهنگ مدیریت حاکم در جهاد دانشگاهی یک ویژگی بسیار مهم دارد که آن را از سایر نهادهای کشور متمایز می‌کند و آن سرعت عمل اجرایی امور است. درحالی که سالهاست انتقادات بسیاری نسبت به فرآیند اجرایی دستگاه‌های متولی امور کشور مطرح است، همواره از جهاد دانشگاهی به عنوان یک نمونه موفق در سرعت عمل اجرایی امور یاد می شود و این مهم که گواه پویایی این نهاد است، بایستی مورد توجه مدیران جهاد باشد.
مختاری شاخص‌ترین دستاوردهای یک سال اخیر واحد هنر در حوزه فرهنگی را فعال‌سازی بخش‌های مختلف سازمان دانشجویان، دفتر مطالعات فرهنگی و انتشارات این واحد برشمرد و گفت: رویکرد توسعه‌محور فعالیت‌های ما در حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر طی سال گذشته معطوف به فعالسازی شعبه سازمان دانشجویان این واحد که متولی امور تولید محتوا و ویدیومقاله‌هاست و همچنین دفتر مطالعات فرهنگی و انتشارات واحد که در عرض کمتر از یکسال خروجی مقاله و کتاب در حوزه‌های تخصصی هنر داشته، بوده است. هدف‌گذاری ما بر اساس توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های جدید در حوزه‌های مختلف فرهنگی با چشم‌انداز حرکت به سوی زیست‌بوم فناوری به ویژه در صنایع نرم و خلاق است که منجر به تنوع در فعالیت‌های این واحد شده است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر بهره‌برداری صحیح از فضای مجازی را کلید حفظ ارتباط با دانشجویان نسل جوان دانست و توضیح داد: نقش فضای مجازی در زندگی نسل جوان بعد از شیوع بیماری کوید-19 اهمیت دوچندان پیدا کرد و توجه به این عرصه را برای مدیران فرهنگی الزامی کرد. در جهاد دانشگاهی هنر ضمن حفظ فرآیند حضوری فعالیت‌ها، به سرعت تدارک شرایط آنلاین فعالیت‌ها نیز فراهم شد. بصورتی که ضمن راه اندازی سامانه جشنواره‌ها، نمایشگاه انلاین آن‌ها نیز همزمان با نمایشگاه حضوری افتتاح شد و البته نشست‌ها و کارگاه‌ها از طریق فضای مجازی برگزار گردید. در سال 1400 در مجموع سه جشنواره واحد هنر، بیش از 30 نشست آنلاین و همچنین برای سایر فعالیت‌ها بیش از 14 نشست بصورت مجازی و در مجموع با تعداد بیش از سی و سه هزار مخاطب برگزار شد.
امین مختاری در پایان به تشریح سیاست‌گذاری فرهنگی واحد هنر پرداخت و در همین خصوص توضیح داد: سیاست اصلی واحد هنر در حوزه فرهنگی، ایجاد تحول و حفظ پویایی فعالیت‌ها است. چراکه جذب مشارکت دانشجویان، انگیزه و عملکرد افراد، به روز بودن فعالیت‌ها و طرح برنامه‌های جدید به صورت مستمر، همه منجربه پویایی بیشتر و تحول در حوزه فکری، اجرایی، نیروی انسانی و دانشجویی واحد خواهد بود و نتیجه‌ی عینی آن به توسعه کمی و کیفی فعالیت‌ها ختم خواهد شد.

 


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir