فيلم و سينما، نمایشگاه سیار و سفیر فرهنگی ایران پیشرفته
شنبه 17 بهمن 1394 بازدید: 2236

 رئیس جهاددانشگاهی هنر گفت: فیلم و سينما می تواند به عنوان "نمایشگاه سیار" و "سفیر فرهنگی" "ایران پیشرفته" و "ایران صنعتی" را به تصویر بکشد.
بهزاد رشیدی که در سمینار تخصصی"کاربردهای مستندسازی تصویری در ارتقای بهره¬وری سازمان¬ها و صنایع" سخن می گفت، افزود: فیلم مستند صنعتی و فناوری با کیفیت، قطعا می تواند با ایجاد روحیه خود باوری، به بالندگي فرهنگ ايراني و استقلال و اقتدارملي کمک کند و به جهش در دستیابی به اهداف توسعه ای کشور در حوزه های علمی، فناوری و صنعتی و نهادینه کردن "فرهنگ صنعتی" در میان اقشار گوناگون جامعه بیانجامد.
وی تصریح کرد: فيلم و سينما، می تواند به عنوان رسانه اي فراگير و بسیار تاثیرگذار، در دستیابی و پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور مورد استفاده قرار گیرند و بستری مناسب برای نمایش واقعیت های صنعت و فناوری کشور باشند.
رئیس جهاددانشگاهی دانشگاه هنر ثبت و انتقال فعالیت ها و تجربه‌های تکرارناپذیر مديريتي و تخصصي، تحلیل یافته‌های مهم مدیریتی و فنی و پژوهشی، استفاده هاي ترويجي و آموزشي، در راستاي اهداف سازمانی، معرفی دستاوردها و پيشرفت‌هاي علمي و صنعتي کشور براي مخاطبان داخلي و خارجي، معرفی و تبلیغ کالا و خدمات و توليدات علمی و صنعتي کشور، آموزش و بهسازي نيروی انساني و افزايش بهره وري در صنايع را از جمله کاربردهای "مستندسازی تصویری" و "فیلم مستند صنعتی" در سازمان ها و صنایع برشمرد.
رشیدی افزود: کشورهای توسعه یافته جهان برای ترویج و تداوم سلطه و برتری فرهنگی، اقتصادی و صنعتی خود، این قابلیت ها را با هنرمندی تمام به خدمت می گیرند و سعی می کنند با استفاده درست از سینما و تلویزیون، برتری علمی، اقتصادی و صنعتی و حتی فرهنگی خود را حفظ و گسترش دهند.
رئیس جهاددانشگاهی هنر گفت: در کشورهای رشد یافته دنیا، مستندسازی صنعت و فناوری در سطح بسیار بالایی انجام می شود و حتی صنایع در فیلم های بلند سینمایی نیز حضوری فعالانه دارند. برای مثال بیش از 60 درصد از لوکیشن فیلم های سینمایی هالیوود، به طور مستقیم و غیرمستقیم فضا و سايت کارخانه ها و مراکز علمی و صنعتی بوده است و اگر دقت کرده باشیم، درتیتراژ پایانی خیلی از فیلم های سینمایی، همیشه نام شرکتهای صنعتی به چشم می آید.
وی گفت: دردنیای پیشرفته، مراکز فعّال صنعتی همواره حامی سینما و صاحبان آن هستند و درحقیقت دارند به خوبی از این هنر و رسانه مهم و موثر، حداکثر بهره برداری را می برند اما در کشور ما، متاسفانه علیرغم هزینه های بالایی که در مراکز صنعتی و فناوری می شود، چون کارها اصولی و هدفمند نیست، آثار و فیلم های تهیه شده کیفیت بالایی ندارند، کمتر دیده می شوند، کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و کارایی و اثرگذارلازم را ندارند.
رشیدی با طرح این سوال که چرا نباید سهم موضوعات علمی و صنعتی كشور و فعالیت ها و پیشرفتهای ایران و یا حتی لوکیشنهای صنعتی موجود در كشور، در سينما و تلويزيون امروز ايران، بیشتر از مقدار بسیار ناچیز فعلی باشد؟ افزود: نباید سطح پایین تولیدات فيلم هاي صنعتی ایرانی، نگاه صرفا تبلیغاتی موجود در فیلم های مستند صنعتي ایرانی و استفاده صنایع از موسسات و فيلمسازان غيرحرفه اي براي ساخت فيلم هاي صنعتي را از نظر دور داشت.
وی در پایان تصریح کرد: هدف اصلی این بخش از فعالیت های فرهنگی و علمی جهاددانشگاهی هنر، ضمن آشتی دادن و نزدیکی هنر با صنعت و فناوری، ایجاد آگاهی در مدیران و کارگزاران فعال در صنایع و سازمان های مرتبط، امید آفرینی در ایشان و یادآوری کارکردها و نقش های بی بدیل هنر، به ویژه هنر سینما و مستندسازی در توسعه صنعت و فناوری کشور است.
وی در ادامه یکی از حوزه های اصلی فعالیت جهاددانشگاهی هنر را تلاش برای استفاده از قابلیت های بالای رشته های هنری، به ویژه سینما، در توسعه صنعت و فناوری بومی در کشور ذکر کرد و گفت: جهاددانشگاهی هنر، برای فرهنگ سازی و مستندسازي تصویری فعاليت ها و دستاوردهای بخش های مختلف صنعتی کشور و ايجاد هم افزايي بین توسعه فناوری و صنعتي با توسعه هنري، دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم وعکس فناوری و صنعتی را ایجاد کرده است.
رشیدی افزود: همچنین برای ساخت فیلم های باکیفیت و فاخر مستند علمی و صنعتی، در ساال 91، مرکز مستندسازی دانش و فناوری ایجاد شده که درآن جمعی از جوانان خوش ذوق و دانش‌آموخته رشته های فنی و مهندسی و مدیریت درکنار هنرمندان و مستند سازان قرار گرفته و به کار تولید فیلم های مستند صنعتی مشغول هستند و آماده ارائه خدمت به مراکز علمی و صنعتی کشور می باشند.
وی گفت: فعالیت ها و برنامه های فرهنگی، آموزشی و ترویجی: همچون بازدید هنرمندان از مراکز صنعتی، نشستهای تخصصی، کارگاه های آموزشی مستندسازی برای مدیران نیز تدارک دیده شده که از این طریق بتوانیم اهمیت و ضرورت مستندسازی تصویری را دربین مدیران و کارگزاران صنایع کشور ترویج کنیم.


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir