فيلم و سينما، رسانه اي فراگير و تاثیرگذار برای دستیابی به اهداف توسعه‌ای کشور
شنبه 17 بهمن 1394 بازدید: 2276

 سمینار تخصصی"کاربردهای مستندسازی تصویری در ارتقای بهره¬وری سازمان¬ها و صنایع" با حضور جمع کثیری از هنرمندان، مستند سازان، مدیران صنعتی و کارشناسان روابط عمومی و با سخنرانی امیر دکتر احمد آبادی مدیر عامل پنها، مهندس محمد حسن عرفانیان موسس فولاد مبارکه و مدیرعامل شرکت مهندسی فن گستر پارس و دکتر علی روحانی، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و بهزاد رشیدی رئیس جهاددانشگاهی هنر برگزار شد.
این سمینار به همت مرکز مستندسازی دانش و فناوری جهاد دانشگاهی هنر و با هدف ایجاد آگاهی در مدیران و کارگزاران فعال در صنایع و سازمان ها و امیدآفرینی در ایشان و یادآوری کارکردها و نقش های هنر، به ویژه هنر سینما و مستندسازی در توسعه صنعت و فناوری کشور برگزار شد.

مستندسازی تاریخ ساز است نه تاریخ نگار
محمد حسن عرفانیان، بنیانگذار و موسس شرکت فولاد مبارکه محمدحسن عرفانیان موسس شرکت فولاد مبارکه نیز در این نشست، با ارائه تعریفی از واژه مستند، گفت: ما قرنهاست هنر بکارگیری علم را از دست داده‌ایم و به همین لحاظ تکنولوژی و با کمال تاسف صنعت حاصل از آن ، از خارج وارد می‌شود و به این دلیل زمینه‌ای برای مستند سازی موجود نیست.
وی در ادامه در مورد جایگاه هنر گفت: مصطلح شده است که مردم ایران باهوشند و متوسط هوش آنها 3 برابر ژاپن است و آنرا به معنی فکر و عقل و خرد می‌دانیم و لیکن جواب این سوال را ندادیم که پس چرا آنها صاحب همه چیز و ماهیچ؟! زانوی غم در دست گرفته و در پاسخ گوییم مشغول فکر کردن هستیم.‌آدم فکور را عاقل می‌دانیم و عاقل را خردمند.
عرفانیان در ادامه گفت: برای مثال فرمول انیشتن وقتی کارائی دارد که جاذبه وجود داشته باشد گاز متان در 9000 درجه حرارت می‌شکند و سنگ آهن را احیاء می‌کند: نفت خام در کراکرها در شرایط خاصی میشکند و از آن 3000 فراورده بدست می‌آید. هنر هم مثل جاذبه شرایط کاربردی کردن فکر است.
وی افزود: هنر یکبار آماده سازی شرایط متعارفی تبدیل علم است به تکنولوژی و بار دیگر شرایط متعارفی تکنولوژیست به مستندسازی. پس مستندسازی قبل از صنعت ظهور دارد بعبارت دیگر پیش‌بینی صنعت آینده است مستندسازی تاریخ ساز است، نه وقایع نگار.
عرفانیان تصریح کرد: مستند نشات گرفته از آن واقعیات است مستندسازی بر اساس این واقعیات پیش بینی ساختن بمب اتم کرده است و ساخته است. می‌خواهد کره مریخ را محل زندگی کند و می‌کند و یا سیاره‌ای را منفجر کند و منطقه خاورمیانه را با بهار عربی تصاحب کند، مثالهایی که شما امروز برخی را در فیلمهای هالیوود مشاهده می‌کنید اما حقیقت اینست که آدم به لحاظ علمی 2% ماده یا ذهن و 98% جان است و به لحاظ قرآنی انسان جسم نیست بلکه روح است و لباس کائنات پوشیده تا با تعالی با کائنات بهشت سازد ولی می تواند با تقابل با کائنات جهنم سازد.
برای ساختن بهشت که جایگاه حقیقی انسان است یعنی آرامش مطلق و تعامل با کائنات نمی‌تواند به حواس پنجگانه بسنده کند بلکه باید از چهار محک قران بعنوان دستورالعمل کائنات، علم، رسول و دل استفاده نماید که دل همان علم الاسماء کلها است.
وی اینطور نتیجه‌گیری کرد در شرایط امروز ادعای مستند سازی به دلایل آنچه گفته شد بسیار زود است وفعلا نام آنرا یدک می‌کشیم.
عرفانیان در ادامه به تجارب خود در زمان ریاست کارخانه سیمان و فارسیت دورود اشاره کرد و گفت: مرکزی با نام وقایع نگاری از فیلم و عکس و گزارش شکل دادم و آدم مجاهدی که تخصص معماری داشت به اینکار گمارده شد در حقیقت این وقایع نگاری نوعی نگاه به مسیر طی شده و راهنمای اصلاح شده مسیر آینده شد. و نیز دیدن تصویر حرکات باعث هم آهنگی و کار تیمی گردید اینکار غیر از بسیج شهر دورود در پشتیبانی از جنگ و سرپناه دادن به جنگ زده‌ها سبب راه‌اندازی خط سه سیمان دورود بعنوان اولین راه‌اندازی صنعت پس از انقلاب شد که شعار کارخانه‌ها را راه اندازید ‌و منتظر خارجی نشوید بعنوان پیام امام دستمایه و جایزه پرسنل سیمان دورود گردید.
عرفانیان در ادامه در مورد تجربه مرکز مستندسازی فولاد مبارکه گفت: در سال 60 این تجربه بصورت سازمانی تحت عنوان مستندسازی فولاد مبارکه بدست همان شخص شکل گرفت که هنوز مجتمع از نتایج سودمند آن برخوردار است. اگر به فیلمها و عکسها و گزارشات گردآوری شده در فولاد مبارکه توجه شد ملاحظه می‌گردد که همه دارای پیامی هدفمند است مشکلی را پیش‌بینی و راه حل داده و حرکات را با همان روش ثبت کرده تا خطا در عمل و راه حل را بتواند بازخوانی کند. اگرچه در دوره ساخت سخت افزارها و نرم افزارها مثل امروز هوشمند نبود اما استفاده بهینه از همه ظرفیتهای موجود باعث شد که هنوز مجتمع از تجربه دوران ساخت استفاده نماید.
وی تصریح کرد: این ظرفیت مدیون ساختار سازی برای هر ماموریت است مسئله ساختار سازی برای هر ماموریت را نیز مجتمع از مستند سازی آموخت.
عرفانیان در توضیح ساختارسازی گفت: منظور از ساختار ترکیب موزون از سخت افزار، نرم افزار و نیروی انسانی است به عبارت دیگر اگرچه مجتمع مثل همه جا دارای چارت سازمانی و شرح وظایف و سیستمها و روشها بود اما همه اینها در خدمت ماموریت هایی بود که فرایند آن در ساختار تعریف شده بود.
مدیرعامل شرکت مهندسی فن گستر پارس در پایان تاکید کرد: مستندسازی پیش ظهور تکنولوژی به صنعت است که هنوز در ایران ا سلامی شکل نیافته است و باید هنر علم به تکنولوژی و هنر تکنولوژی به مستند را باز یابیم. برای دستیابی به تکنولوژی و نیز مستند ساختار لازم را در درون هر واحد اعم از بنگاه و سازمان شکل دهیم. هر ماموریتی از جمله مستندساختار مناسب خود را می طلبد و ساختار مشکل مغفول ایران است.

فيلم و سينما، رسانه اي فراگير و تاثیرگذار برای دستیابی به اهداف توسعه‌ای کشور
رئیس جهاددانشگاهی هنر یکی از حوزه های اصلی فعالیت جهاددانشگاهی هنر را تلاش برای استفاده از قابلیت های بالای رشته های هنری، به ویژه سینما، در توسعه صنعت و فناوری بومی در کشور ذکر کرد و گفت: جهاددانشگاهی هنر، برای فرهنگ سازی و مستندسازي تصویری فعاليت ها و دستاوردهای بخش های مختلف صنعتی کشور و ايجاد هم افزايي بین توسعه فناوری و صنعتي با توسعه هنري، دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم وعکس فناوری و صنعتی را ایجاد کرده است.
وی افزود: همچنین برای ساخت فیلم های باکیفیت و فاخر مستند علمی و صنعتی، در ساال 91، مرکز مستندسازی دانش و فناوری ایجاد شده که درآن جمعی از جوانان خوش ذوق و دانش‌آموخته رشته های فنی و مهندسی و مدیریت درکنار هنرمندان و مستند سازان قرار گرفته و به کار تولید فیلم های مستند صنعتی مشغول هستند و آماده ارائه خدمت به مراکز علمی و صنعتی کشور می باشند.
رشیدی گفت: فعالیت ها و برنامه های فرهنگی، آموزشی و ترویجی: همچون بازدید هنرمندان از مراکز صنعتی، نشستهای تخصصی، کارگاه های آموزشی مستندسازی برای مدیران نیز تدارک دیده شده که از این طریق بتوانیم اهمیت و ضرورت مستندسازی تصویری را دربین مدیران و کارگزاران صنایع کشور ترویج کنیم.
رئیس جهاددانشگاهی هنر تصریح کرد: فيلم و سينما، می تواند به عنوان رسانه اي فراگير و بسیار تاثیرگذار، در دستیابی و پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور مورد استفاده قرار گیرند و بستری مناسب برای نمایش واقعیت های صنعت و فناوری کشور باشند.
وی "ثبت" و انتقال فعالیت ها و تجربه‌های تکرارناپذیر مديريتي و تخصصي، تحلیل یافته‌های مهم مدیریتی و فنی و پژوهشی، استفاده هاي ترويجي و آموزشي، در راستاي اهداف سازمانی، معرفی دستاوردها و پيشرفت‌هاي علمي و صنعتي کشور براي مخاطبان داخلي و خارجي، معرفی و تبلیغ کالا و خدمات و توليدات علمی و صنعتي کشور، آموزش و بهسازي نيروی انساني و افزايش بهره وري در صنايع را از جمله کاربردهای "مستندسازی تصویری" و "فیلم مستند صنعتی" در سازمان ها و صنایع برشمرد.
رشیدی فیلم را "نمایشگاه سیار" و "سفیر فرهنگی" "ایران پیشرفته" و "ایران صنعتی" نامید و تصریح کرد: فیلم مستند صنعتی و فناوری با کیفیت، قطعا می تواند با ایجاد روحیه خود باوری، به بالندگي فرهنگ ايراني و استقلال و اقتدارملي کمک کند و به جهش در دستیابی به اهداف توسعه ای کشور در حوزه های علمی، فناوری و صنعتی و نهادینه کردن "فرهنگ صنعتی" در میان اقشار گوناگون جامعه بیانجامد.
وی ادامه داد: کشورهای توسعه یافته جهان برای ترویج و تداوم سلطه و برتری فرهنگی، اقتصادی و صنعتی خود، این قابلیت ها را با هنرمندی تمام به خدمت می گیرند و سعی می کنند با استفاده درست از سینما و تلویزیون، برتری علمی، اقتصادی و صنعتی و حتی فرهنگی خود را حفظ و گسترش دهند.
رشیدی با طرح این سوال که چرا نباید سهم موضوعات علمی و صنعتی كشور و فعالیت ها و پیشرفتهای ایران و یا حتی لوکیشنهای صنعتی موجود در كشور، در سينما و تلويزيون امروز ايران، بیشتر از مقدار بسیار ناچیز فعلی باشد؟ افزود: نباید سطح پایین تولیدات فيلم هاي صنعتی ایرانی، نگاه صرفا تبلیغاتی موجود در فیلم های مستند صنعتي ایرانی و استفاده صنایع از موسسات و فيلمسازان غيرحرفه اي براي ساخت فيلم هاي صنعتي را از نظر دور داشت.

امیر دکتر احمد آبادی، مدیر عامل شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران(پنها) نیز در این سمینار ضمن نمایش فیلمی از مراحل تعمیر یک بالگرد استراتژیک، به بیان تجربیات مدیریتی خود در شرکت پنها پرداخت.
وی با اشاره فعالیت ها و خدمات مهندسان شرکت پنها در زمان جنگ، مستند سازی را بخش جدایی ناپذیر فعالیت های صنعتی عنوان کرد.

دکتر علی روحانی، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و دکتر پیام حقیقی، کارشناس مدیریت دانش و مستندسازی از دیگر سخنرانهای این سمینار بودند.

در این سمینار همچنین نشستی با حضور ناصر باکیده، از مدیران فرهنگی و سینمایی کشور، علی اکبرکاظمی، از مدیران فرهنگی وصنعتی کشور، باقری، مستندساز و بهزاد رشیدی، رئیس جهاددانشگاهی هنر برگزار شد و طی آن در مورد کارکردهای مختلف مستندسازی تصویری بحث و هم اندیشی شد.


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir