معرفی گروه هنرهای تجسمی مرکز آموزشهای تخصصی-کاربردی جهاددانشگاهی هنر
شنبه 25 آذر 1396 بازدید: 2655

 گروه آموزشی هنرهای تجسمی

آفریدن و بازآفریدن
آفریدن و بازآفریدن دنیای اطراف ما. میراثی از ابتدای بودنمان! و این‌گونه زبانی برای ارتباط با دنیای پیرامون خویش آموختیم. زبان هنر. زبانی با اشکال متفاوت که سال‌هاست می‌کوشیم آن‌را بیاموزیم و آموزش بدهیم.
خوشنویسی
کمتر کسی را می‌توان یافت که به هنر والای خطاطی ایرانی علاقه نداشته باشد و بسیارند کسانی که دوست دارند این میراث کهن ایرانی را به ارث ببرند. در این مرکز هنرآموزان، خطاطی را از دوره متوسطه آغاز و دوره‌های خوش، عالی، ممتاز، فوق‌ممتاز و استادی را طی می‌کنند و با انواع خط درشت، خط ریز یا خط تحریری آشنا می‌شوند. همچنین هنرآموزان خط نستعلیق و شکسته را می‌آموزند، کتابت می‌کنند، مصرع و بیت می نویسند و در دوره عالی، چلیپانویسی یا دوبیتی‌نویسی را آموزش می‌بینند.
در کتاب مرقع گلشن آمده: «داند آن کس که آشنای دل است * که صفای خط از صفای دل است»
ترم‌های دوره خوشنویسی از زمان ثبت‌نام به‌صورت هفته‌ای یک جلسه از میان روزهای شنبه، یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه به مدت 3 ماه یا 12 هفته برگزار می‌شود.
طراحی و نقاشی
گروهی طراحی و نقاشی را می‌آموزند تا بتوانند از آن در سایر رشته‌های هنری که هریک به‌نوعی با نقاشی مرتبط‌اند، از گرافیک و سینما گرفته تا طراحی صحنه و دکوراسیون بهره ببرند و عده‌ای دیگر طراحی و نقاشی را به‌عنوان هنری مستقل و صرفا در راستای کوشش در جهت خلق زیبایی می‌آموزند. در این مرکز طراحی در چند دوره آموزش داده می‌شود: «طراحی و آشنایی با فرم‌های هندسی، طراحی چهره و حالات آن  و فیگور و آناتومی انسان.» و در مرحله بعد هنرجویان می‌آموزند با استفاده از روش‌های خلاقانه خویشتن‌ را بیان کنند و به فردیت برسند. 
در دوره‌های پایه تا پیشرفته 4 ترمه طراحی یا نقاشی در این مرکز، هنرآموزان با طراحی، رنگ‌شناسی و مبانی هنرهای تجسمی، استفاده از تکنیک‌ها و وسایل مختلف چون آبرنگ، رنگ روغن، اکریلیک، گواش و سایر مواد نقاشی آشنا می‌شوند. 
نتیجه اصلی زمانی حاصل می‌شود که هنرجو به ترکیب تکنیک‌ها با خلاقیت خویش می‌رسد و در اصطلاح «میکس مدیا» را می‌آموزد. 
گرافیک
گرافیك مدرن علاوه بر تبلیغات، مطبوعات و طراحی لوگوها، در سینما و تلویزیون هم كاربرد دارد مثل عنوان‌بندی فیلم و تصاویر متحرك طراحی‌شده. هنر گرافیك نوین با مسائل ارتباط محیطی نیز تداخل دارد و علاوه بر خط و رنگ، از عناصر بصری دیگری چون حجم و نور هم كمك می‌گیرد.
در طراحی گرافیک، حیطه‌ها و تخصص‌های مختلفی وجود دارد:
1- طراحی پوستر، جلد، علائم، نشان، حروف و آگهی  و طراحی تبلیغاتی (کاتالوگ، بروشور، فولدر، اوراق اداری و ...)
2-صفحه‌آرایی برای کتاب و نشریه، طراحی صفحات وب، طراحی و چاپ برای بسته‌بندی 
4-تصویرسازی. فعالیت هایی مثل تصویرسازی برای کتاب‌های کودک، کتاب‌های علمی و آموزشی، تصویرسازی برای نشریات، طراحی نقشه و.... در این حوزه قرار میگیرند. تصویرگری نوعی از نقاشی روایی است. تفاوت اصلی آنها هدفمند بودن تصویرسازی برای کاربرد مشخص، درنظر گرفتن مخاطب و سفارش‌دهنده است و از این نظر شباهت زیادی به طراحی گرافیک دارد. 
هنرجویان با گذراندن دوره 3 ترمه گرافیک در این مرکز، تسلط مناسبی بر شاخه‌های کاربردی این رشته یافته و می‌توانند در بخش‌های مختلف این رشته وارد بازار کار شوند.
عکاسی دیجیتال
عکاسی هم هنری فراگیر است و هم صنعتی گسترده. از کاربرد در سایر هنرها و صنایع گرفته تا زندگی روزمره همه مردم. امروزه همه به یاری دوربین‌های دیجیتال و گوشی‌های هوشمند به سادگی عکاسی می‌کنند و در این میان برخی علاقه‌مند می‌شوند عکاسی را حرفه‌ای‌تر بیاموزند؛ از آن لذت ببرند یا حتی اهداف تجاری را دنبال کنند. در این دوره هنرآموزان می‌آموزند که به‌روش صحیح عکس بگیرند و آن‌را ویرایش و تحلیل کنند. هنرجویان همچنین از رهگذر مباحث تئوری به علاقه‌مندی و توانایی حقیقی خود در این هنر پی می برند و در پایان 3 ترم 3 ماهه، هنرجویان می‌توانند در شاخه‌های مختلف این رشته از جمله مطبوعاتی و آتلیه‌ای فعالیت و درآمد کسب کنند.
طراحی طلا و جواهر
طراحی طلا و جواهر هم هنری جذاب است و هم پر است از فرصت‌های شغلی. مهم‌ترین مهارتی که هنرآموزان می‌آموزند طراحی است و اینکه چگونه تفکر به طرح و طرح تبدیل به محصول شود. هنرآموزان در طول دوره به موزه می‌روند و ریشه‌ها و پیشینه ایرانی این هنر را از نزدیک می شناسند تا با شیوه‌های مختلف طراحی آشنا شوند و سلیقه بازار ایرانی را درک کنند. در حقیقت مهم‌ترین هدف دوره 4 ترمه و 12 ماهه طراحی طلا و جواهر این است که هنرجویان بتوانند ایده بیافرینند، آن‌را به طرح تبدیل کنند، از طرح مدل بسازند و نهایتا مدل را به تولید رسانده و به بازار ارائه کنند. هدفی که با تحقق آن دست تولیدکنندگان خارجی که بخش بزرگی از بازار طلا و جواهر ما در اختیار دارند کوتاه خواهد شد.
 
گالری تصاویر

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir