الهام از مقرنس‌های معماری ایرانی در طراحی لباس‌های زمستانه
شنبه 23 دی 1396 بازدید: 2278

 یک طراح لباس می‌گوید پارچه‌سازی یکی از راهکارهای مهم برای ایجاد تنوع بصری در مجموعه لباس‌های زمستانی است.

سپیده پارساپور کارشناس ارشد معماری بوده و سال‌هاست در زمینه طراحی لباس نیز فعالیت می‌کند. او طی سال‌های اخیر با حضور در جشنواره‌های مد و لباس فجر، مورد تقدیر هیئت داوران و برگزارکنندگان این رویداد قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا واحد دانشگاه هنر ، پارساپور درباره جدیدترین فعالیت‌های خود به  هنرآنلاین، گفت: این روزها مشغول برپایی نمایشگاه پوشاک زمستانه در تهران و اصفهان بودم و تلاش کردم با تکیه بر برخی تحقیقات و پژوهش‌ها، مجموعه نو و خلاقانه‌ای برای فصل سرما ارائه دهم.

او با انتقاد از برخی سبک‌های پوششی غیرمتعارف به دلیل عدم توجه مردم به آثار طراحان اظهار داشت: در سال‌های اخیر شاهد هنرنمایی و بروز خلاقیت‌های قابل توجه طراحان مد و لباس بوده‌ایم، اما متأسفانه به دلیل عدم فرهنگ‌سازی، معرفی و راهنمایی مردم به‌ویژه بانوان، شاهد آنیم که هنوز هم برخی پوشش‌های غیرمتعارف مورد توجه بانوان است.

این هنرمند طراح لباس درباره جدیدترین نمایشگاه آثار خود توضیح داد: پارچه‌سازی یکی از راهکارهای مهم برای ایجاد تنوع بصری در مجموعه لباس‌های زمستانی است. تلاش کردم در این مجموعه و با ایجاد سیر خطور بر روی پارچه‌های مناسب فصل سرما همچون نمد و چرم، آثاری جدیدی ارائه کنم.

او با اشاره به اینکه الهام از مقرنس‌های معماری ایرانی روی لباس‌های زمستانه از جمله طرح‌های مجموعه جدیدش است، اظهار داشت: مقرنس یکی از عناصر تزئینی معماری ایرانی است که توسط برش و یا ایجاد برجستگی بر روی پارچه به‌خوبی مورد الهام قرار می‌گیرد. این نوع تزئین معماری نوعی تزئین حجم‌پردازی شده‌ است که می‌توان آن را روی لباس ایجاد کرد و الگوی جدیدی از تزئین پارچه به وجود آورد.

پارساپور ادامه داد: امروزه مقرنس کاربرد اولیه را از دست داده و بیشتر برای تزیین در معماری به کار می‌رود. پس لازم است این وجه هنری نهایت بهره در ارائه مدهای ایرانی ببریم و از این دریچه تحول قابل توجهی را در عرصه مد و لباس شاهد باشیم.

این طراح لباس همچنین به بهره‌گیری از اشعار مولانا در مجموعه زمستانه خود اشاره کرد و گفت: ایجاد خطوط منحنی، رودوزی اشعار و کچه‌دوزی و پارچه سازی متناسب با طرح مانتو از جمله راهکارهای ایجاد تنوع بصری در مجموعه زمستانی من است که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت www.sepidparsa.com از این مجموعه دیدن کنند.


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir