مدیر گروه رشته عکاسی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر خبر داد: اجرای فاز چهارم کارگاه مشترک عکاسی دورتموند و دانشگاه هنر/ در حوزه عکاسی نظریه باوریم تاعمل باور
شنبه 23 تیر 1397 بازدید: 1090

 فاز چهارم از برنامه ­ی سال اول کارگاه مشترک عکاسی دانشجویان عکاسی دانشگاه هنر و دانشگاه دورتموند با موضوع شهر دورتموند در کشور آلمان اجرا شد. به این ترتیب چرخه­ ی کامل برنامه­ ی یک­ساله ­ی اول با اجرای 4 فاز به پایان رسید.

به گزارش دفتر ایسنای دانشگاه هنر، فاز اول این برنامه مشترک با حضور پروفسور وینده و سمانه خسروی (دستیار ایشان) در دانشگاه هنر در اردیبهشت 1396 اجرا شد. فاز دوم، عزیمت استادان دانشگاه هنر (دکتر ندا امیر علایی، فرهاد سلیمانی، کتایون قدس ­راد و دکتر محمد خدادادی مترجم­ زاده) به دانشگاه دورتموند در تیر ماه 1396 بود. فاز سوم این برنامه، ورود دانشجویان آلمانی به دانشگاه هنر در اردیبهشت سال 1397 و کار بر روی پروژه عکاسی با موضوع شهر تهران بود و در فاز چهارم، استادان و دانشجویان دانشگاه هنر در دورتموند حضور یافتند و کارگاه‌های عکاسی با موضوع شهر دورتموند برگزار کردند.

بنابراین گزارش، چاپ کتاب عکس شامل عکس­های دو پروژه­ ی تهران و دورتموند به عنوان ماحصل این برنامه مشترک، در مهر ماه سال 1397 به چاپ خواهد رسید. همچنین در صورت تمایل طرفین در اجرای تفاهم­نامه سه ساله، این برنامه ادامه­ خواهد یافت.

دکتر محمد خدادادی مترجم زاده مدیر گروه رشته عکاسی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر در گفت و گو با خبرنگار دفتر ایسنای دانشگاه هنر درباره  برگزاری فاز چهارم کارگاه مشترک عکاسی دانشجویان دانشگاه هنر و دانشگاه دورتموند ، در آلمان گفت: این سفر در واقع فاز چهارم اجرایی بود از مجموعه قرداد و تفاهم نامه سه ساله بین دانشگاه علوم کاربردی و هنرهای دورتموند و دانشگاه هنر که شهریور سال گذشته بین روسای هردو دانشگاه امضاء شد (طرف مسول اجرایی ایرانی بنده و مسول اجرایی آلمانی پروفسور وینده) و طراح این برنامه مشترک نیز پروفسور وینده هستند .

وی در ادامه افزود: این فاز چهارم در واقع با مسافرت 12 دانشجو به همراه 4 استاد از دانشگاه هنر به شهر دورتموند آلمان در قالب بزگزاری کارگاه مشترک  عکاسی دورتموند و دانشگاه هنر در روز 16 تیر ماه با محوریت دو شهر تهران و دورتموند آغاز و روز 20 تیرماه خاتمه یافت ، که بخش تهران آن در اردی بهشت  در شهر تهران با حضور دانشجویان و اساتید آلمانی در ایران انجام پدیرفت و در این فاز با حضور دانشجویان و اساتید ایرانی در دورتموند آلمان  با موضوع شهر دورتموند ،  برگزار شد البته یک عنوان کلی تر وجود دارد که اینها تحت عنوان گفتمان عالی جهان اسلام از نوع گفتمان آموزش عالی یا آکادمیگ هست که توسط بنیاد     dad   در آلمان حمایت مالی  می شود و در پروژه هاحمایت مالی هم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است ، البته دانشگاه هنر در حد توان و اعتبار خود در این مسیر هزینه کرده است که ماحصل مشترک این همکاری ها  را انشاالله بزودی بهره برداری خواهیم کرد.

مدیر گروه رشته عکاسی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر بیان کرد: فاز اول و دوم این گاره مشترک اصولا اجرایی نبود فقط جنبه بررسی  داشت ، در فاز اول پروفسور یورگ وینده و دستیار ایشان خانم سمانه خسروی به ایران امدند و جنبه آشنایی در برداشت ، اما در فاز دوم تعداد 4 نفر از دانشگاه هنر( دکتر ندا امیر علایی، فرهاد سلیمانی، بنده و  کتایون قدس ­راد که از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در رشته عکاسی  و استاد مدعو به دانشگاه هنر و کانال اصلی برقراری ارتباط و استحکام ما با دانشگاه دورتموندآلمان بودند) راهی سفر علمی آلمان شدیم و فاز سوم در اردی بهشت سال قبل با حضور دانشجویان آلمانی به ایران انجام شد، البته یک نیم فازی هم داشتیم که پروفسور وینده اوایل اسفند 96 به ایران جهت مکان یابی و استقرار ، در واقع مطمئن شدن از اینکه ظرفیت های لازم در دانشگاه هنر وجود دارد به ایران سفر کرد که خوشبختانه این ظرفیت به شکل منظم و قابل قبولی ارایه شد .

 

مترجم زاده تصریح کرد: در اردی بهشت ماه  تمام ارکان دانشگاه هنر نهایت تلاش و همکاری را کردندو به بهترین شکل ممکن این فاز اجرایی به عمل در آمد در واقع بیشتر موضوعات از قبل بین دانشجویان صحبت و هماهنگی شد و از طرفی دانشجویان آلمانی مطالعه زیادی در مورد شهر تهران ، فرهنگ ایرانی ، کسب و کار ، جوانان مشاغل ، نوع تغذیه و غیره کار و تحقیق کردند و دانشجویان ایرانی هم به طور همزمان راجع به شهر دورتموند آلمان به مطالعاتی نیز پرداخته بودند.

وی یادآوری کرد: دانشجویان آلمانی و ایرانی در کارگاه مشترک عکاسی دو به دو روی موضوعات مشترک کار می کردند و از اشتراک نطر برخوردار بودند ، البته در بعضی موارد دانشجویان دانشگاه هنر باید خیلی از پیش بینی هایشان را تغییر دهند ولی  در مجموع  دانشجویان ایرانی خیلی قویتر از دانشجویان آلمانی عمل کردند.

مدیر گروه رشته عکاسی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر گفت: از آنجایی که روش های آموزش ایران و آلمان با هم متفاوت است و یکی از انگیزه های من این بود از تجربه های دیگران استفاده کنیم و از آنجاییکه که ما در حوزه عکاسی بیشتر نظریه زده شدیم یعنی بیشتر نطریه باوریم تا عمل باور، در حالی که کشور آلمان بیشتر عمل گرا هستند و این عمل گرایی آنها مثمر ثمر و مفید است برای ما، البته ناگفته نماند مواردی هم پیش آمد که نظریه داشتن ما برای آنها مفید واقع شد.

مترجم زاده در پایان ضمن تشکر از همکاری مسولین دانشگاه هنر در برپایی این کارگاه مشترک عکاسی دورتموند و دانشگاه هنر خاطر نشان کرد: این کارگاه جزء معدود حرکت هایی بود که تمام ارکان و بدنه دانشگاه هنر را به هم به تناسب نقشی که داشتند، وصل کرد ، به ویژه گروه عکاسی همکاری مستمر و منظمی داشتند و امیدوارم در آینده این همکاری ها استمرار پیدا کند.


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir