کیفی سازی خدمات هنری و پرداختن به موضوعات اولویت دار جامعه محور فعالیت جهاد دانشگاهی هنر است
چهار شنبه 10 مرداد 1397 بازدید: 1835

 بهزاد رشیدی گفت: دنبال کردن رشته ها و موضوعات هنری پرکاربرد و مورد نیاز جامعه  از برنامه های مهم جهاد دانشگاهی هنر به شمار می رود. 

رییس جهاد دانشگاهی هنر، به مناسبت فرا رسیدن سی و هشتمین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی درباره اقدامات میانبر بر اساس حوزه ماموریتی جهاد دانشگاهی هنر بیان کرد: اساسا فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی انجام کارهای غیر معمول و سخت تر به نسبت آن چیزی که در فضای عمومی جامعه در حال انجام است، می باشد که  با امکانات محدود تر  اجرا می شود. تجربه هم ثابت کرده  فعالیت های 40 ساله جهاد دانشگاهی در طول سال های خدمت خود همواره با این روش و بر اساس تفکر و فرهنگ جهادی و بکارگیری امکانات موجود توانسته از عهده کارهای مهمی که بر عهده اش این نهاد گذاشته شده، برآید.
وی در ادامه افزود: درشرایط فعلی با وجود وضعیت اقتصادی نامطلوب، تحریم های خارجی، نوعی یاس و نا امیدی کشنده در جامعه درحال تزریق شدن است و مردم به دارند به مرحله یاس و ناامیدی می رسند، اعتقاد من این است در این شرایط حساس کشور، اساسا با روش های معمول دیگر نمی توان کاری از پیش برد.
رشیدی ادامه داد: متاسفانه در این روزها نوعی بی انگیزگی و تنبلی در بخش های عمده ای از مدیریت کشور به ویژه در سازمان های دولتی ایجاد شده و دارد به بلای جان کشور تبدیل می شود. در حال حاضر ما هم فساد را داریم، هم با تحریم مواجه ایم، هم در برابر هجمه های مختلف فرهنگی قرار داریم و هم اعتماد عمومی در جامعه کم شده است. در این شرایط حساس، خیلی از مدیران کشور نه تنها کار و تلاش بیشتری که لازم است را انجام نمی دهند، بلکه وظایف حداقلی خودشان را نیز بعضا انجام نمی دهند.
وی تصریح کرد: هجمه های حساب شده و هدمند فرهنگی بر جامعه به شکل های متفاوت و کاملا طراحی شده  هویت و باور های مردم را نشانه گرفته تا هم هویت ایرانی اسلامی جامعه کم رنگ شود و هم آنها را از انقلاب و  ازجمهور ی اسلامی ایران ناامید کنند.
رشیدی تاکید کرد: در نتیجه در چنین شرایطی، تفکر جهادی و فرهنگ و مدیریت جهاد است که می تواند به کمک کشور بیاید و حلال مشکلات شود.
رییس جهاد دانشگاهی هنر ادامه داد: اگر ما بتوانیم متناسب با شرایط روز ماموریت ها و اهداف خود را باز تعریف و متناسب سازی کنیم و در واقع گارد و آرایش خودمان را نسبت به شرایط روز متناسب کنیم، قطعا به نتیجه می رسیم .
رشیدی با اشاره به اقدامات صورت گرفته درجهاد دانشگاهی هنر اظهار کرد: سعی کرده ایم موضوعات کاری واحد هنر، به عنوان تخصصی ترین ساختار هنری جهاد دانشگاهی، متناسب بانیاز های کشور و کاملا کاربردی باشد. در حوزه خدمات تخصصی که الان یکی از اصلی ترین فعالیت های جهاد دانشگاهی هنر است ما دو موضوع را انتخاب کرده ایم یکی حوزه مستند سازی دانش و فناوری و دیگری حوزه هنرمعماری و هنرهای کاربردی است.
وی در ادامه افزود: در موضوع مستند سازی تصویری کشور ما در حوزه های علمی، فناوری و صنعتی به شدت دچار ضعف است و نسبت به تهیه مستندات تصویری با هدف مستند کردن تجربه های مدیریتی، مستند کردن فعالیت های تخصصی در کشور، دچار ضعف و کم کاری است. پروژه های بزرگی که با میلیاردها تومان در کشور انجام می شود، به درستی مستند سازی تصویری نمی شوند و حداکثر یک فیلم تیلیغاتی و کاملا یک بار مصرف در مورد آنها تهیه می شود. لذا خیلی از مردم هم از آن مطلع نمی شوند، بدین منظور و در راستای سامان بخشی این موضوع مهم، جهاد دانشگاهی هنر با ایجاد مرکز مستند سازی دانش و فناوری سعی دارد در حد امکانات خود، فعالیت های دانش بنیان کشور و تجربه های مدیریتی را مستند سازی کرده و به نمایش بگذارد. جشنواره فیلم و عکس، فناوری  و صنعتی که چهار دوره آن برگزار شده و مرحله پنچم آن نیز در سال جاری برگزار می شود،  مراکز علمی و فناوری و صنعتی کشور و آثار تولیدی هنرمندان کشور را رصد می کند و آنها را ارزیابی می کند.
رشیدی گفت: ساخت و تولید انواع فیلم های مستند، داستانی، تبلیغاتی و پویا نمایی با موضوعات فرهنگی، آموزشی، فناوری و صنعتی از جمله خدمات مرکز مستندسازی جهاد دانشگاهی هنر است و در یک سال گذشته فیلم هایی را برای دانشگاه صنعتی اصفهان، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دانشگاه صنعتی شریف، معاونت های پژوهشی و آموزشی جهاد دانشگاهی، واحد های استانی جهاددانشگاهی و نیروی انتظامی ساخته است.
رییس جهاد دانشگاهی هنر در ادامه به تشریح حوزه هنر و معماری جهاد دانشگاهی هنر پرداخت و بیان کرد: مرکز خدمات تخصصی  هنر و معماری با هدف ارائه خدمات تخصصی، پژوهشی و مشاوره در حوزه «زیباسازی شهری»، «معماری و طراحی داخلی»، «گرافیک» و «صنایع دستی و طراحی و ساخت هدایای هنری نفیس» در تهران و برخی کلان شهرهای کشور در حال فعالیت است و آمادگی دارد با استفاده از تخصص و تجربه خود، نسبت به ارائه «مشاوره» و انواع خدمات «طراحی» تا «اجرا» بپردازد.
 وی گفت: این مرکز تخصصی کمک بزرگی در راستای بهبود انجام کارهای تخصصی و به عنوان پشتیبان مراکز دولتی و خصوصی فعالیت می کند، همچنین تمام تلاش ما این است که کار و محصول هنری متفاوتی را با هزینه ای کمتر انجام دهیم.
رییس جهاد دانشگاهی هنر با اشاره به وجه تمایز انجام کارهای هنری این واحد با سایر مراکز تولیدات هنری ، بیان کرد: مهمترین تفاوت ما با دیگران در این است که سعی می کنیم از روند موجود  و از آنچه که  غلط عرف شده در جامعه دوری کنیم ، مثلا الان در حوزه مستند سازی تولید فیلم با هزینه های بالایی تولید می شود اما چون نگاه  صرفا تبلیغاتی است این فیلم ها  به دلیل عدم انتقال دانش، تجربه و محتوای قابل توجه، ارزش آنچنانی ندارند، بنابراین جهاد دانشگاهی هنر با ورود به این مقوله و تمرکز بر محتوا با استفاده از تکنیک های موجود و گونه های مختلفی که در هنر سینما وجود دارد و نیرو های جوان و هنرمند، می تواند کارهای متفاوت و ماندگار انجام دهد.
وی در ادامه فعالیت های فرهنگی و دانشجویی جهادد انشگاهی هنر را تشریح کرد و با اشاره به ویژگی ها و برتری های «دانشگاه هنر» به عنوان جامع‌ترین دانشگاه هنری کشور، گفت: بسترسازی برای کارآفرینی و حمایت از نوآوری ها و خلاقیت های جونان فعال در رشته های هنری و کمک به رشد و شکوفایی استعدادهای هنری ایشان از مهمترین اهداف مد نظر جهاددانشگاهی هنر در حوزه دانشجویی است.
رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر ادامه داد: اساسا فعالیت های فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر با هدف ارتقای دانش و تجربه تخصصی و همچنین تعهد اسلامی دانشجویان این دانشگاه و با کمک خود آنان در سطح دانشگاه هنر و در سطح ملی برگزار می شود.
رشیدی حضور فعال در شورای فرهنگی دانشگاه هنر، اجرای طرح¬ها و برنامه¬های فرهنگی ـ دانشجویی براساس نیازها و ضرورتهای فرهنگی دانشگاه هنر، راهبری دبیرخانه دائمی جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی و برگزاری سالانه آن، راهبری دبیرخانه دائمی جشنواره ملی نقش تن پوش و برگزاری سالانه آن، برگزاری بازدیدهای علمی و آموزشی دانشجویی (در قالب طرح ملی ایران مرز پرگهر)، راهبری دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در دانشگاه هنر و برگزاری جشنواره دانشجویی دیبا را از برنامه های فعلی این واحد در حوزه فرهنگی و دانشجویی عنوان کرد و گفت: شناسایی و جذب نیروهای متخصص و متعهد مورد نیاز جهاد از بین دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه  هنر به طرق مختلف و استفاده از توان و پتانسیل¬های آنان در طراحی و اجرای برنامه¬های فرهنگی ـ دانشجویی جهاد از سیاست های این واحد محسوب می شود.
وی اجرایی کردن طرح "تقسیم کار فرهنگی" در سطح دانشگاه هنر، ایجاد مرکز گردشگری دانشجویان دانشگاه هنر، ارتقای جایگاه و اثر گذاری دفتر خبرگزاري ايسنا در دانشگاه هنر، همکاری در راهبری کانونهای فرهنگی دانشگاه ، ایجاد ساختارهای جدید دانشجویی و عضوگیری از میان دانشجویان، طراحی و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری جدید در سطح دانشگاه و کشور با همکاری بخش های مختلف دانشگاه و با استفاده از پتانسیل های دانشجویان دانشگاه، در راستای نیازها و ضرورتهای فرهنگی دانشگاه و طراحی و اجرای کارگاههای تخصصی و سمینارهای فرهنگی با موضوعات مرتبط با نیازهای دانشجویان دانشگاه هنر را از مهمترین برنامه های فرهنگی و دانشجویی جدیدی برشمرد که جهاد هنر در حال پی گیری آن است.
 
رشیدی تصریح کرد: در حوزه فرهنگی و هنری رویکردمان این است  که هنرمندان، جوانان و دانشجویان رشته های مختلف هنری را به شکل های مختلف با صنعت و بازار نزدیک کنیم و امکان تعامل، ارتباط و گفت و گو را بین آنها فراهم کنیم. برای مثال جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی باعث ایجاد یک پل ارتباطی بین هنرمندان و کارشناسان و مدیران مراکز صنعتی شده است.
رییس جهاد دانشگاهی هنر در ادامه درباره اهداف کوتاه مدت و چشم انداز بلند مدت جهاد دانشگاهی هنر بیان کرد: ما در سه سال گذشته، خوشبختانه با تلاش همه همکاران واحد توانستیم به ساختار مشخصی که مد نظرمان بود برسیم، یعنی مراکزی که مد نظرمان بود را ایجاد و ساماندهی کردیم، به طوری که دو مرکز خدمات تخصصی، یک گروه پژوهشی، دو مرکز آموزشی در سطح شهر تهران فعالیت های قابل قبولی را به خود اختصاص داده اند.
او در ادامه سخنانش افزود: در مرکز آموزش جهاد دانشگاهی هنر، دوره های  مختلف هنری مورد نیاز و با اولویت جامعه  با محوریت کیفی سازی خدمات هنری، توسط اساتید مجرب و جوان برگزار می شود، اغلب این آموزشها به دلیل کیفیت آموزشی بالا منجر به ایجاد شغل برای هنرجویان می شود، همچنین بحث کیفی سازی در بدنه این نهاد، در بحث نیروی انسانی و ارایه خدمات نیز جاری و ساری است، به طوری که در این چشم انداز بلندمدت تعریف شده برای جهاد دانشگاهی هنر، ما قصد داریم به یک واحد مرجع برای فعالیت ها و خدمات فرهنگی و هنری تبدیل شویم.
رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر گفت: مرکز آموزش های واحد هنر در حال حاضر امکانات و زیر ساخت های آموزشی مورد نیاز برای فراگیری رشته های کاربردی هنری را فراهم کرده و استادان جوان و خلاقی را به کار گیری کرده و در حال خدمات رسانی به اقشار مردم در زمینه آموزش و فراگیری رشته های هنری تخصصی و کاربردی می باشد.
وی ادامه داد: سعی کرده ایم سرفصل های دوره های هنری را به روز رسانی و کاربردی کنیم و با رویکرد مهارت آموزی هنری در قالب دوره های آموزشی تک درس، دوره های آموزش تخصصی ترمیک و همچنین ورکشاپ های تخصصی هنری، آموزش های خود را ارایه کنیم.
رییس جهاد دانشگاهی هنر افزود: مرکز آموزش های تخصصی کاربردی هنر در هر سال بیش از 3000 نفرکلاس را در دوره¬های آموزشی هنری خود شامل الگوسازی و دوخت لباس، عکاسی، طراحی لباس، طراحی طلا و جواهر، نقاشی، گرافیک، تصویر سازی، طراحی، انواع دوخت های سنتی، سفال و سرامیک، نرم افزارهای مختلف هنری، طراحی و چاپ پارچه، پتینه و نقاشی دیواری، چرم دست دوز، تربیت مربی هنر کودک، معماری و دکوراسیون داخلی، خوشنویسی، نازک کاری چوب و معرق چوب، قلم‌زنی، مینای نقاشی و خانه‌بندی و ساخت زیورآلات دست ساز تحت پوشش قرار می دهد و در سال 97 نیز این مرکز آماده پذیرش و ثبت نام عموم علاقمندان و جوانان و دانشجویان می باشد.
      رییس جهاد دانشگاهی هنر در پایان خاطر نشان کرد: در وضعیت کنونی کشور و جنگ اقتصادی  که دشمن به راه انداخته است، با توجه به شرایط تحریمی و مشکلات کشور، مهمترین مسله ای که بایستی به آن توجه شود بحث حفظ خود باوری در کشور است. اگر دشمن بتواند هویت جوانان و فرهنگ مقاومت و حماسه را با ترویج یاس و ناامیدی در بین آنان تضعیف کند، به راحتی هر حمله ای منجر به شکست این کشور می شود، اگر بتوانیم خود باوری و امید را درجامعه و قشر جوان تقویت کنیم نسبت به سایر موضوعات و مسایل کشور موفق پیش می رویم. جهاد دانشگاهی هنر به سهم و امکانات موجود خود در سطح کلانشهر تهران با برگزاری برنامه های فرهنگی با رویکرد تقویت خود باوری در بین جوانان، تکیه بر توان و ظرفیت های هنری دانشجویان رشته های هنری و به تصویر کشیدن این توانمندی ها و پتانسیل های موجود در کشور حرکت می کند.
 
 
 
 
 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir