جشنواره مد و لباس "دیبا" پلی بین صنعت و هنر
شنبه 27 مرداد 1397 بازدید: 1709

 ضرورت پیوند هنر و صنعت امروزه بر کسی پوشیده نیست، از طرفی هنرمند سعی دارد تا نبوغ و ارزش های خود را در یک اثر هنری به نمایش بگذارد و از طرف دیگر صنعت در تلاش است تا با استفاده از تکنولوژی و سایر دستاوردهای صنعتی از این استعداد هنرمند در جهت ایجاد کسب و کار و تولید ثروت بهره ببرد.

یکی از مهم ترین هنرهایی که پیوندی عمیق با صنعت دارد، طراحی مد و لباس است. دانشجویان این رشته در مقاطع مختلف بعضا با علاقه و امیدهای زیادی وارد این رشته تحصیلی می شوند اما در مواجهه با بازار کار این رشته مشکلات فراوانی دارند. 
جشنواره مدولباس دیبا که از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی هنر با همکاری دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر برگزار شد، در کنار اهدافی مانند  رواج ایده‌های خلاق و نو در پوشش جامعه، رشد خلاقیت و...سعی داشت محیط کار در شرایط واقعی را برای دانشجویان فراهم کند تا از این طریق پلی بین محیط آکادمیک دانشگاه و بازار کار برای علاقه‌مندان و دانشجویان رشته طراحی لباس فراهم شود.
از طریق دومین دوره جشنواره دیبا دانشجویان در یک تجربه عینی متوجه این موضوع مهم شدند که در بازار کار صنعت مد و لباس چگونه می توانند فعالیت کنند و مدیران مراکز تولیدی این حوزه چه معیارهایی را برای انتخاب هنرمندان و اشتغال آنها در واحد های صنعتی در نظر دارند.
کسب تجربه و آشنایی با بازار کار برای اکثر دانشجویان و حتی فارغ التحصیلان رشته های دانشگاهی یکی از معضلات مهم و حائز اهمیت است. چرا که فارغ التحصیلان و دانشجویان علاقه‌مند هستند از آموخته‌های رشته تحصیلی خود کسب درآمد کنند اما اکثرا بعد از فارغ التحصیلی متوجه می شوند که بازار کار واقعی چیزی متفاوت با محیط آکادمیک و دانشگاهی است. 
دلیل این مسئله این است که دانشگاه سعی می کند ذهن یک دانشجو را تربیت کند و قرار نیست دانشگاه برای دانشجویان شغل ایجاد کند؛ بلکه دانشجویان باید با استفاده از مهارت های خود و تجربه هایی که کسب کردند وارد حوزه کسب و کار شوند. در این میان رشته هایی مانند طراحی لباس مشکلات بیشتری دارند.
ذهنیت هنرمند دانشجویان همانگونه که باعث رشد خلاقیت آنها می شود، ممکن است آنها را از واقعیت های بازار کار دور کند، بنابراین کسب تجربه و اینکه متوجه شوند در محیط صنعتی و کارخانه های تولید پوشاک دقیقا مدیران چه چیزی را مد نظر دارند حائز اهمیت است.
جهاد دانشگاهی واحد هنر در دومین دوره جشنواره دیبا سعی داشت، تجربیات علاقه مندان و بخصوص دانشجویان این رشته را در محیط صنعتی بیشتر کند. آشنایی علاقه مندان و تحمل سختی های کار آنگونه که خود هنرجویان این جشنواره اذعان کردند با آن چیزی که در محیط آکادمیک تجربه می کنند، تفاوت های چشمگیر داشت.
در جشنواره دیبا دانشجویان توانستند از نزدیک با برندهای مطرح در حوزه مد و لباس آشنا شوند و از این طریق، مسائلی مانند طراحی، تولید و تجاری سازی را تجربه کنند.
جشنواره مدولباس دبیا که توسط جهاد دانشگاهی واحد هنر بعد از فعالیتی 6 ماهه دانشجویان برگزار شده بود، روز گذشته طی مراسمی با معرفی برندگان و اهدای جایزه ده میلیون تومانی پایان یافت.
در این مراسم صدف کاشانی از گروه همکار با برند "بادی اسپینر" جایزه ۱۰ میلیون تومانی را دریافت کرد. او فارغ‌التحصیل رشته طراحی پارچه و لباس در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده هنر دانشگاه تهران است.
همچنین فاطمه شمس از گروه همکار با برند "سارک"، مریم برزویی از گروه همکار با برند "تارتن" و نیلوفر ماهوتی از گروه همکار با برند "سله بن" تقدیر شدند. این چهار برگزیده به مدت سه ماه در کارخانجات این برندها آموزش دیدند و ضمن آشنایی با روند تولید، آثار خود را با امضای شخصی به تولید انبوه رساندند.
 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir